lekke kopppakking?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-05-2006 21:39 #52251
door
lekke kopppakking? is gemaakt door
Vandaag naar moeder met de ES, lekker 250 km's maken op de snelweg. Maarrr: langzaamaan ging de motor steeds beroerder lopen, steeds vaker haperen. Bij hogere toeren (>4000 toeren) viel het haperen mee. Water- en olietemperatuur waren OK.
Bij een tankstation kwam er olierook onder de motorkap vandaan en kon er bijna een liter olie bij. Ik vermoed een lekke koppakking waarbij de olie aan de uitlaatkant verdwijnt. Klinkt dat als logisch?
Heb enige keren een kop van een B230 vervangen, is het bij een B20 net zo goed te doen (als het dat is?)?.
Bij een tankstation kwam er olierook onder de motorkap vandaan en kon er bijna een liter olie bij. Ik vermoed een lekke koppakking waarbij de olie aan de uitlaatkant verdwijnt. Klinkt dat als logisch?
Heb enige keren een kop van een B230 vervangen, is het bij een B20 net zo goed te doen (als het dat is?)?.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-05-2006 22:54 #80557
door
Beantwoord door in topic lekke kopppakking?
Beter te doen, geen distributie die je los hoef te halen en minder spruitstukbouten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-05-2006 14:42 #80556
door
Beantwoord door in topic lekke kopppakking?
Ik zou eerst eens kijken of je carter ventilatie goed open is. Zit onder de bougie van de 2e cylinder. Zit een slang op aangesloten die naar de luchtinlaat voor het spruitstuk gaat. De vlamdover wil nogweleens verstopt gaan raken. Onderaan zit een boutje, kan je niet zien maar wel voelen. Eraf halen en kijken of die verstopt zit. Daardoor kan eroverdruk ontstaan en gaat de olie er op de een of andere manier uit(oliekeerring bijv.) Olie kan je niet kwijtraken aan de "uitlaatzijde" als je koppakking lek is. Dan komt er koelwater in je olie en/of olie in je koelwater. Check of beide schoon/vuil zijn. Als er bruinige drap onderaan je olievuldop zit(verzeping) na een lange rit dan weet je genoeg. Aangezien je olie moest bijvullen zou er olie in je koelwater moeten zitten. Kan je zien in je overdruktank of in je radiateur. Wat ook een bekent euvel van de E en Es is is de gepanterserde oliedrukleiding die naar de oliedrukmeter loopt. Die kan de geest gegeven hebben. Als die lek gaat loopt de olie rechtstreeks op het uitlaatspruitstuk en dat wil wel roken! Maar dan heb je wel een dalende oliedruk moeten zien op je meter. Kijk ook eens naar de bougie's of er een tussenzit die vet geslagen is. Kortom mogelijkheden zat. Eerst zeker weten of het wel een lekke koppakking is voordat je daaraan begint.(Is overigens niet al te moeilijk om de koppakking te vervangen)
Succes
Succes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.