cilinderwand te schraal???
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2006 21:32 #80757
door
Beantwoord door in topic cilinderwand te schraal???
Wat een goed olievebruik is valt over te twisten. Al reviseer je 10 dezelfde motoren op dezelfde manier, ze gaan uiteindelijk allemaal andere hoeveelheden olie vebruiken. Maar met goed bedoel ik ongeveer een liter op 10.000 km.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-06-2006 19:05 #80756
door
Beste Eric, begrijp ik uit jouw woorden dat het revisiebedrijf de volledige schuld aan jouw geeft? M.a.w. je mag de reparatie gewoon volledig betalen? Je hebt al immers bij het bedrijf al na 2000 km aangekaart dat je olieverbruik erg hoog was én dat je geen overdreven benzineverbruik had. Vreemde gang van zaken. Laat horen svp. Ook door dat bedrijf laten inbouwen? Kop ook toen aangepakt?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-06-2006 22:00 #80755
door
Zo ziet het er op dit moment nog wel naar uit. Zij hebben ook de kop gereviseerd doch ik heb zelf de boel weer samengesteld en ingebouwd. Tevens zijn pakkingen, keerringen en lagerschalen vervangen. Ik dacht daarmee een nieuw blok te krijgen en eindelijk zonder 5 liter olie mee te moeten nemen op reis te kunnen. Morgen haal ik het blok weer op. Wordt vervolgt.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-06-2006 10:13 #80754
door
Eric, laat even horen hoe het is afgelopen. Vaak is het een kwestie van honen en nieuwe zuigerveren.Coulance?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-06-2006 11:47 #80753
door
Dat was ook de conclusie van het revisiebedrijf. Kun je mij nog wat handvaten geven waarom ik het op coulance moet zien te krijgen?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-06-2006 10:28 #80752
door
Je hebt uiteraard een bepaald verwachtingspatroon van hoe de motor zich uiteindelijk gaat gedragen. Je betaald er immers ook een fors bedrag voor. Je zal de nieuwe motor uiteraard niet mishandelen in de inrijperiode vandaar dat het revisiebedrijf naar mijn mening niet een juist produkt heeft afgeleverd. Dat je zelf de motor in elkaar heb gezet is ietwat nadelig maar daar kan je geen schuld aan geven. Je hebt wél al aangegeven dat het olieverbruik in het begin al fors was.
Is het bedrijf aangesloten bij de BOVAG? Lid van de ANWB? Dan kan je telefonisch juridisch advies krijgen hoe het beste te handelen, neem anders contact op met de ANWB autotechnische afdeling voor extra advies. Maakt vaak indruk. Laat het bedrijf maar bewijzen dat je je niet aan de inrijadviezen hebt gehouden. Mocht je moeten betalen opdat je anders het blok niet mee krijgt zet er dan onder:onder protest betaald. Alleen dan kan je er nog op terugkomen. Laat op de factuur zetten wat ze precies gedaan hebben en waarom en neem de vervangen onderdelen méé.
succes! Laat weten, ik leef met je mee.
Is het bedrijf aangesloten bij de BOVAG? Lid van de ANWB? Dan kan je telefonisch juridisch advies krijgen hoe het beste te handelen, neem anders contact op met de ANWB autotechnische afdeling voor extra advies. Maakt vaak indruk. Laat het bedrijf maar bewijzen dat je je niet aan de inrijadviezen hebt gehouden. Mocht je moeten betalen opdat je anders het blok niet mee krijgt zet er dan onder:onder protest betaald. Alleen dan kan je er nog op terugkomen. Laat op de factuur zetten wat ze precies gedaan hebben en waarom en neem de vervangen onderdelen méé.
succes! Laat weten, ik leef met je mee.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-06-2006 12:26 #80751
door
een hoog olieverbruik in het begin is heel normaal. de veertjes en wand moeten op elkaar inslijten, daarvoor wordt meestal inloopolie voor gebruikt. dit is expres een schrale olie i.t.t. de tegenwoordig veel te goed smerende olie.
en inderdaad rustig warm laten worden, liever niet op LPG inrijden, wisselende toerentallen, zo nu en dan even trappen (edoch niet van veel rpm ineens het gas loslaten)
na ca 2000 km de inloopolie eruit(incl filterwissel) en goede olie erin.
zo heb ik het een paar keer gedaan (incl zelf het blok inelkaar zetten) en pas na 150000 km mocht ik een kannetje olie meenemen. wie hard rijdt moet bloeden zeg ik dan maar....en een getuned b20E blok wil hard...
nog even een tip: als het blok uitelkaar ligt, even alle zuigers wegen en gelijk gewicht maken.
en inderdaad rustig warm laten worden, liever niet op LPG inrijden, wisselende toerentallen, zo nu en dan even trappen (edoch niet van veel rpm ineens het gas loslaten)
na ca 2000 km de inloopolie eruit(incl filterwissel) en goede olie erin.
zo heb ik het een paar keer gedaan (incl zelf het blok inelkaar zetten) en pas na 150000 km mocht ik een kannetje olie meenemen. wie hard rijdt moet bloeden zeg ik dan maar....en een getuned b20E blok wil hard...
nog even een tip: als het blok uitelkaar ligt, even alle zuigers wegen en gelijk gewicht maken.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-06-2006 20:45 #80750
door
Nou, het blok loopt weer. Volgens het revisiebedrijf ligt de oorzaak in een hoeveelheid benzine in de olie. Ik ben geschrokken van de staat waarin de lagerschalen verkeerden. Deze waren duidelijk ingesleten dus of hij heeft door de benzine langdurig met waterige olie gedraaid of er is tijdelijk te weinig olie geweest. Schade was er duidelijk wel. Ik heb nu de benzinepomp even niet aangesloten en ga een nieuwe plaatsen. Wat ik mij namelijk afvraag is of een lekkende benzinepomp deze trammelant kan veroorzaken. Als je nagaat dat de pomp in open verbinding staat met het carter dan is mijn antwoord ja.
Het blok is gehoond, heeft nieuwe zuigerveren en lagerschalen en alle oliekanalen zijn doorgespoeld.
Kosten 400 euri.
En nu maar weer rustig inrijden.
Het blok is gehoond, heeft nieuwe zuigerveren en lagerschalen en alle oliekanalen zijn doorgespoeld.
Kosten 400 euri.
En nu maar weer rustig inrijden.