kleppen stellen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-06-2006 21:48 #52161
door
kleppen stellen is gemaakt door
Gisteren de kleppen gesteld van mijn b18a op 0,50mm volgens Haynes en diverse reacties op dit forum. Ik rijdt op LPG en had 4 mooie bougies. Vandaag wat gereden en ik vond dat de auto veel herrie maakte (tikken). Toch maar eens proberen met 0,45mm. De bougies bleken echter 2 x goed(1/2) en 2 x zwart(3/4) te zijn. Na het stellen op 0,45mm liep het blok perfect, het tikken was helemaal weg.
Waar komen nu die zwarte bougies vandaan? Van de te grote klepspeling of is er iets anders aan de hand? Groeten Harry
Waar komen nu die zwarte bougies vandaan? Van de te grote klepspeling of is er iets anders aan de hand? Groeten Harry
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-06-2006 10:35 #80984
door
Beantwoord door in topic kleppen stellen
Te rijk brandstof mengsel? Overigens heeft mijn Haynes manual van een andere auto een algemen uitleg over de kleur van bougies en de oorzaak die daarbij hoort (achterin het boek). Overigens behoort de klepspeling volgens mij .45 voor inlaat kleppen te zijn en .50 voor de uitlaat kleppen.
succes.
succes.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-06-2006 11:42 #80983
door
Ik heb ze al 15 jaar met dagelijks gebruik op LPG op 0,40 en 0.45 staan. Ook in de bergen, met caravan erachter, geen probleem
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-06-2006 17:44 #80982
door
Technisch gezien is zelf 0,20mm klepspeling geen probleem. Het profiel van de nokkenassen is er echter berekend op een bepaalde speling. Je zult dus ook met 0,20mm nog niet eens de kleppen verbranden, maar vooral een slechte staionairloop krijgen, en verlies van koppel. <br>
Zelf stel ik overigens alle volvo nokkenassen op 0,40mm. <br>
Ben Flierman
Zelf stel ik overigens alle volvo nokkenassen op 0,40mm. <br>
Ben Flierman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-06-2006 20:32 #80981
door
Ik weet natuurlijk ook niet wat de Volvo ingenieurs precies hebben bedacht in de 60-er jaren, maar 0.2 mm lijkt me een beetje eng krap. Stoterstangen en het gietijzeren blok hoeven niet altijd gelijk uit te zetten en te krimpen. Nou maakt het bij de B18 weinig uit of je warm of koud de kleppen stelt, maar als hij nou eens erg heet wordt in de file in de stad op een tropische dag bijv? Of als hij nog opwarmt en de olie en watertemperatuur zijn nog niet gelijk? Volgens mij is die 0.4 mm ook een belangrijke veiligheid om ten alle tijden een minimale speling te kunnen garanderen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-06-2006 21:43 #80980
door
<i>"Volgens mij is die 0.4 mm ook een belangrijke veiligheid om ten alle tijden een minimale speling te kunnen garanderen."</i><br>Nee, het is vooral het nokkenasontwerp. Ik sleutel bijvoorbeeld ook een aan traction avant. Feitelijk precies het zelfde blok als de B16/18/20/30 motoren. Dit blok had (in de jaren '20 en '30 dus al!) 0,25mm voorgeschreven klepspeling.<br>
Daarbij is het bij onze volvotjes zo, dat hoe warmer het blok, hoe meer klepspeling. Je hoeft je dus feitelijk nooit zorgen te maken over een te krappe klepspeling als gevolg van oververhitting. Weer een zorg minder dus.
Daarbij is het bij onze volvotjes zo, dat hoe warmer het blok, hoe meer klepspeling. Je hoeft je dus feitelijk nooit zorgen te maken over een te krappe klepspeling als gevolg van oververhitting. Weer een zorg minder dus.

- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-06-2006 08:56 #80979
door
".....hoe warmer het blok, hoe groter meer klepspeling....". Niet om in discussie te gaan, maar puur uit onwetendheid : waarom hoor je dan alleen bij koude motor getik als de kleppen te ruim staan ? dan zou ik juist verwachten dat het getik bij warme motor nog erger wordt ?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-06-2006 19:53 #80978
door
<i>"waarom hoor je dan alleen bij koude motor getik als de kleppen te ruim staan"</i><br>Vooral omdat de olie dunner wordt. Het gietijzeren blok zet bij warmte meer uit dan de ijzeren en stalen onderdelen van het het kleppen-gebeuren (andere uitzettingcoefficient). Hoewel het 'traject' aan klepspul (nokvolger, stoterstang, tuimelaar en klepsteel) langer is dat het zelfde stuk van het blok (onderblok vanaf nokkenas) weegt dit zo'n beetje tegen elkaar op. Het is dus met name de olie die dunner wordt. (Daarom geeft een 20W50 olie, (o.a.) soms ook wat minder motorgeluid)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-07-2006 14:37 #80977
door
Ik heb afgelopen week mijn 144 b20A (met LPG/ loodvrij-kop) gesteld op eerst 0.45 en daarna (getik) op 0.40. Nu loopt ie op zich prima, maar hij maakt nog niet het mooie "naaimachine-geluid" wat hij normaal altijd maakte. De vorige eigenaar zette hem op 0.35 dacht ik. Ik begrijp dus uit de reacties dat dat geen enkel probleem is om dit te doen? Ik heb het niet meteen gedaan omdat ik dacht dat dit te krap was. Alvast bedankt voor jullie reactie! Groeten Marijn
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-07-2006 16:17 #80976
door
Jep, 0,35 mm speling voor een A-nokkenas is geen probleem.