metaaldeeltjes in oude olie
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-06-2006 18:11 #52143
door
metaaldeeltjes in oude olie is gemaakt door
Deze namiddag heb ik mijn oude motorolie eens gefilterd. Groot was mijn verbazing toen ik vele kleine metaaldeeltjes erin terugvond. Is dit normaal? De olie zat er ongeveer 1 jaar en 3000 km in. De motor draait normaal.
P1800S B18B 1965
P1800S B18B 1965
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-06-2006 19:48 #81077
door
Beantwoord door in topic metaaldeeltjes in oude olie
Tot op zekere hoogte is dat normaal. Als het je echter te gemoed schitterd is het foute boel, als het voelbaar is eveneens.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-06-2006 21:00 #81076
door
Beantwoord door in topic metaaldeeltjes in oude olie
Ze waren zeker voelbaar, waar komen die dan vandaan?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-06-2006 21:14 #81075
door
Beantwoord door in topic metaaldeeltjes in oude olie
Waar ze vandaan komen, tja dat kan ik je van hier niet zo zeggen. Koperkleurige deeltjes zijn vaak afkomstig van de lagerschalen van krukas of nokkenas. Grijskleurige van 'overige' delen, maar vaak met name een nok en/of nokvolger die rap aan het slijten is. Je zou voor de grap bijvoorbeeld eens kunnen kijken of alle kleppen nog even ver open gaan, om een indicatie van de algehele toestand van de nokken te krijgen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-06-2006 14:28 #81074
door
Beantwoord door in topic metaaldeeltjes in oude olie
De klepspelingen waren ongewijzigd op 0.5mm.
Al de regelvijzen staan ongeveer even ver ingedraaid. Zegt dat iets meer?
Nog bedankt voor de gedane uitleg.
Al de regelvijzen staan ongeveer even ver ingedraaid. Zegt dat iets meer?
Nog bedankt voor de gedane uitleg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-06-2006 15:49 #81073
door
Beantwoord door in topic metaaldeeltjes in oude olie
<p>
Een magnetische carteraftapplug kan hier zijn diensten goed bewijzen. Indien niet verkrijgbaar, dan misschien zelf te vervaardigen.
Een magnetische carteraftapplug kan hier zijn diensten goed bewijzen. Indien niet verkrijgbaar, dan misschien zelf te vervaardigen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-06-2006 17:35 #81072
door
Beantwoord door in topic metaaldeeltjes in oude olie
Willy, de klepspeling is geen indicatie. Het gaat om de kleplift. Dus hoe ver de kleppen werkelijk open gaan. Als een nok op de nokkenas afslijt, is de klepspeling nog het zelfde, maar de kleplift wordt minder.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-06-2006 11:09 #81071
door
Beantwoord door in topic metaaldeeltjes in oude olie
Ben,
Ja, het is me nu duidelijk, maar hoeveel bedraagt de kleplift bij een nieuwe (standaard)nokkenas van een B18B? Ik kan dat nergens vinden.
Bedankt.
Ja, het is me nu duidelijk, maar hoeveel bedraagt de kleplift bij een nieuwe (standaard)nokkenas van een B18B? Ik kan dat nergens vinden.
Bedankt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-06-2006 13:38 #81070
door
Beantwoord door in topic metaaldeeltjes in oude olie
Willy, jou B18B hoort een C-nokkenas te hebben. De kleplift bij deze as is (aan de klep gemeten) ca. 9.6mm, aan de stoterstang gemeten ca. 6.6mm. Deze waarden kunnen soms afwijken. Ook kan er een andere nokkenas in zitten. Je moet dus alle waarden onderling vergelijken. Ze behoren allemaal gelijk te zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-06-2006 16:33 #81069
door
Beantwoord door in topic metaaldeeltjes in oude olie
Ziehier de opgemeten waarden aan de kleppen gemeten:
8,5 9,1 8,7 9,1 8,7 8,3 8,6 8,7
Deze motor heeft voor zover geweten nooit een andere nokkenas gekregen.
Bij klep 6 is er dus al 1,3mm afgesleten, is dan het harde gedeelte van de nok weg?
8,5 9,1 8,7 9,1 8,7 8,3 8,6 8,7
Deze motor heeft voor zover geweten nooit een andere nokkenas gekregen.
Bij klep 6 is er dus al 1,3mm afgesleten, is dan het harde gedeelte van de nok weg?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.