metaaldeeltjes in oude olie

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-06-2006 18:11 #52143 door
metaaldeeltjes in oude olie is gemaakt door
Deze namiddag heb ik mijn oude motorolie eens gefilterd. Groot was mijn verbazing toen ik vele kleine metaaldeeltjes erin terugvond. Is dit normaal? De olie zat er ongeveer 1 jaar en 3000 km in. De motor draait normaal.
P1800S B18B 1965

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-06-2006 19:48 #81077 door
Beantwoord door in topic metaaldeeltjes in oude olie
Tot op zekere hoogte is dat normaal. Als het je echter te gemoed schitterd is het foute boel, als het voelbaar is eveneens.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-06-2006 21:00 #81076 door
Beantwoord door in topic metaaldeeltjes in oude olie
Ze waren zeker voelbaar, waar komen die dan vandaan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-06-2006 21:14 #81075 door
Beantwoord door in topic metaaldeeltjes in oude olie
Waar ze vandaan komen, tja dat kan ik je van hier niet zo zeggen. Koperkleurige deeltjes zijn vaak afkomstig van de lagerschalen van krukas of nokkenas. Grijskleurige van 'overige' delen, maar vaak met name een nok en/of nokvolger die rap aan het slijten is. Je zou voor de grap bijvoorbeeld eens kunnen kijken of alle kleppen nog even ver open gaan, om een indicatie van de algehele toestand van de nokken te krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-06-2006 14:28 #81074 door
Beantwoord door in topic metaaldeeltjes in oude olie
De klepspelingen waren ongewijzigd op 0.5mm.
Al de regelvijzen staan ongeveer even ver ingedraaid. Zegt dat iets meer?
Nog bedankt voor de gedane uitleg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-06-2006 15:49 #81073 door
Beantwoord door in topic metaaldeeltjes in oude olie
<p>
Een magnetische carteraftapplug kan hier zijn diensten goed bewijzen. Indien niet verkrijgbaar, dan misschien zelf te vervaardigen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-06-2006 17:35 #81072 door
Beantwoord door in topic metaaldeeltjes in oude olie
Willy, de klepspeling is geen indicatie. Het gaat om de kleplift. Dus hoe ver de kleppen werkelijk open gaan. Als een nok op de nokkenas afslijt, is de klepspeling nog het zelfde, maar de kleplift wordt minder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-06-2006 11:09 #81071 door
Beantwoord door in topic metaaldeeltjes in oude olie
Ben,

Ja, het is me nu duidelijk, maar hoeveel bedraagt de kleplift bij een nieuwe (standaard)nokkenas van een B18B? Ik kan dat nergens vinden.
Bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-06-2006 13:38 #81070 door
Beantwoord door in topic metaaldeeltjes in oude olie
Willy, jou B18B hoort een C-nokkenas te hebben. De kleplift bij deze as is (aan de klep gemeten) ca. 9.6mm, aan de stoterstang gemeten ca. 6.6mm. Deze waarden kunnen soms afwijken. Ook kan er een andere nokkenas in zitten. Je moet dus alle waarden onderling vergelijken. Ze behoren allemaal gelijk te zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-06-2006 16:33 #81069 door
Beantwoord door in topic metaaldeeltjes in oude olie
Ziehier de opgemeten waarden aan de kleppen gemeten:
8,5 9,1 8,7 9,1 8,7 8,3 8,6 8,7
Deze motor heeft voor zover geweten nooit een andere nokkenas gekregen.
Bij klep 6 is er dus al 1,3mm afgesleten, is dan het harde gedeelte van de nok weg?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.