nokkenas c,d,k,f,r,s of kg-reeks?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2006 11:11 #52115 door
P1800S B18B(C nokkenas) 1965 130000km(?) originele motor,nooit revisie gehad.
-Aangezien ik de nokkenas wens te vervangen en ik door het bos de bomen enz. graag wat hulp bij het kiezen van de juiste nokkenas.
De P1800 wordt meestal gebruikt voor de rittensport dus graag hoog koppel op lage toeren, moet wel op leegloop nog wat normaal lopen. Voor de rest gebruiken we hem ook nog voor wat toeristische ritjes.
-Kan ik de nokkenas vervangen zonder de motor eruit te halen (P1800!)?
Alvast bedankt,
Willy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2006 12:16 #81242 door
Beantwoord door in topic nokkenas c,d,k,f,r,s of kg-reeks?
ik ben zeer tevreden met de karateristiek van de K-nokkenas: meer koppel dan de D en in het lage gebied, dus prettig bij de rittensport, topsnelheid van mijn Amazon is ± 165 km/h (geijkte snelheidsmeter) maar op de Autobahn is 145 kruissnelheid redelijk goed te doen. Op de tweede vraag moet ik het antwoord schuldig blijven.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2006 12:23 #81241 door
Als je de nokkenas wilt vervangen dan zou ik gelijk de lagers vervangen dus dan moet het blok eruit. Kijk eens hier voor info betreffende verschillende types nokkenassen.
www.tinustechniek.nl/1-onderdelen-motor.html

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2006 12:24 #81240 door
Ik heb een Amazon met B20A met K-nokkenas. Ik kan je dus uit eigen ervaring vertellen dat die ook bij 40 km/u in de 4e versnelling nog goed genoeg trekt om niet te hoeven terugschakelen. En we hebben het hier over een sedan (dus met de lange overbrenging in de achteras).
<p>
Wat ik me bij de aanschaf van de revisiemotor heb laten vertellen was dat de K-nokkenas onderin prima trekt maar tegelijkertijd bovenin meer vermogen levert (vooral met twee carburateurs).

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2006 12:25 #81239 door
Ik heb een Amazon met B20A met K-nokkenas. Ik kan je dus uit eigen ervaring vertellen dat die ook bij 40 km/u in de 4e versnelling nog goed genoeg trekt om niet te hoeven terugschakelen. En we hebben het hier over een sedan (dus met de lange overbrenging in de achteras).
<p>
Wat ik me bij de aanschaf van de revisiemotor heb laten vertellen was dat de K-nokkenas onderin prima trekt maar tegelijkertijd bovenin meer vermogen levert (vooral met twee carburateurs). Dus dat komt jouw wensen zeker ten goede...

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2006 17:56 #81238 door
Bedankt voor de hulp.
De lagers vervangen of niet maakt wel een groot verschil in werk en kosten. Bij het vervangen van de lagers moet niet enkel de motor eruit, hij moet ook open gemaakt worden en de motor moet naar een bedrijf om de lagers te honen. Ik wil dit wel doen als het nodig is, maar hoe weet ik of de lagers kunnen blijven zitten of niet (speling?)?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2006 12:28 #81237 door
De keuze wordt nu wel al beperkter: het wordt een D of een K of misschien een F.
Maar het verschil is echt wel klein tussen een D en een K, is een K toch meer in trek?
En weet er niemand of ik de vervanging kan doen zonder de motor er uit te halen?
Wanneer moet men de 3 lagers mee vervangen?
Nogmaals bedankt.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2006 23:24 #81236 door
De nokkenas kan eruit zonder de motor te verwijderen. Je zult dan wel de radiator moeten verwijderen om voldoende ruimte te maken (bij een amazon tenmiste, P1800 zou kunnen verschillen). Verder moet de kop eraf om de stoterstangen en nokvolgers te verwijderen. Je moet zowiezo nieuwe nokvolgers monteren.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2006 08:57 #81235 door
In het vervolg op lennard zijn antwoord, ik heb zelf ook een K nokkenas (544) en trekkracht onderin is een stuk meer en het geeft inderdaad meer vermogen bovenin. Dus op zich prima keus. Ik had origineel een standaad B-18 erin liggen en nu een, door revisiebedrijf, opgevoerd B-18 blok met oa de K-nokkenas erin. Gevoelsmatig is het verschil enorm en ik vind het de soepelheid en vermogen vergelijkbaar met een kleine middenklasser van nu met een 1.4 - 1.6, dus mij hoor je niet klagen. Maar nu is een 544 lichter dan een gemiddelde Amazon dus dat kan wel wat anders rijden.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2006 10:32 #81234 door
Harold,
Bedankt voor de info (ook al de anderen).
De stoterstangen kunnen er zo uit zonder de kop er af te doen. Voor de nokvolgers bestaat volgens "Het Complete Handboek" van V44 ofwel een speciaal gereedschap ofwel met een lange punttang de mogelijkheid om deze er ook uit te halen zonder de kop er af te doen.
Ik zal er een K-nokkenas in plaatsen, blijven nog steeds de vragen:
-moet de motor er uit of niet (P1800!)?
-moet ik de 3 lagers ook vervangen?
Bedankt.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD