nokkenas

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-07-2006 21:28 #52077 door
nokkenas is gemaakt door
Sinds kort maakt mijn net gereviseerde B18B een dieselend geluid met het stationair lopen. Wanneer ik gas geef is het over. Dacht: distributietandwielen, dus een setje stalen exemplaren aangeschaft. Bij het monteren blijkt dat de nokkenas een veel te grote speling heeft gelet op de specificaties (0,02 tot 0,06 mm). Ik meet nu een speling van ongeveer een halve milimeter. Heeft iemand een idee wat de oorzaak hiervan kan zijn en hoe ik de speling weer "normaal" kan krijgen?? Vulringen plaatsen misschien en waar dan??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-07-2006 22:23 #81454 door
Beantwoord door in topic nokkenas
Anton, heb je 0,02 mm axiale speling? (in de lengterichting) Das niks. Minder dan een haar-dikte... Daar zal het dus niet aan liggen lijkt me.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-07-2006 22:26 #81453 door
Beantwoord door in topic nokkenas
Nee, geen 0,02 mm axiale speling maar een halve milimeter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-07-2006 22:31 #81452 door
Beantwoord door in topic nokkenas
Een halve? Dan had je de komma verkeerd staan. Is het wel axiale speling: zo ja: heb je ook een nieuwe vulplaat gemonteerd? Die bepaald namelijk de speling samen met de vulring die net iets dikker is. Je kunt dus eventueel de vulring heel iets dunner maken, en zo de speling verkleinen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-07-2006 22:46 #81451 door
Beantwoord door in topic nokkenas
Ik heb een nieuwe vulplaat en ring gemonteerd, maar ik kan de nokkenas dus een halve mm heen en weer bewegen (axiaal). Ik neem aan dat de ring op dezelfde hoogte moet zitten dan de vulplaat, maar ik kan de nokkenas dus een halve mm naar binnen duwen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-07-2006 23:14 #81450 door
Beantwoord door in topic nokkenas
Dat diesel geluid herken ik bij stationaire loop, het lijkt net of je met giga klepspeling rijdt. met warme motor meer dan met koude start?
Ik denk dat je nokvolgers zijn overleden. (pitting, hol ingeslagen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-07-2006 09:53 #81449 door
Beantwoord door in topic nokkenas
Die ring zit als het ware binnenin de vulplaat. Het verschil in dikte tussen de ring en vulplaat bepaald je axiale speling. <br>Een andere mogelijkheid kan zijn dat het tandwiel nog niet helemaal ver genoeg op de as zit, maar dat lijkt me sterk. Heb je wel het (koperen) oliesproeiertje op de tandwielen gericht staan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-07-2006 19:18 #81448 door
Beantwoord door in topic nokkenas
Inderdaad, de vulring zit binnenin de vulplaat. Het nokkenastandwiel heb ik nog niet geplaatst. Wanneer ik dus de nokkenas naar de voorkant van de motor trek (radiateurzijde) is de vulring vlak met de vulplaat. Maar ik vroeg me af of het normaal is dat je de nokkenas zover terug kunr duwen dat er tussen de vulplaat en vulring een halve mm speling zit (vulring zit dus dan dieper dan de vulplaat) .....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-07-2006 19:58 #81447 door
Beantwoord door in topic nokkenas
Ah, je tandwiel zit er nog niet op? Kijk dat verklaart alles! Het tandwiel klem de vulring namelijk tegen het zijvlak van het eerst nokaslager aan. Als je het tandwiel er niet op hebt kun je hem vaak zelfs enkele mm's heen en weer schuiven. Jouw situatie is dus volkomen normaal. Weer een meevallertje dus :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-07-2006 20:03 #81446 door
Beantwoord door in topic nokkenas
OK!! Bedankt voor de informatie. Ga nu weer met een gerust hart sleutelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.