opboren cilinder
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2006 16:27 #52013
door
opboren cilinder is gemaakt door
Als een B18 opgeboord wordt naar een 2 liter moet dan ook de cilinderkop aangepast worden?
Bij het vervangen van de kop enige tijd geleden werd geconstateerd dat er een kras in de derde cilinder zit. Toen kon het niet uit om het blok aan te pakken en het enige probleem met de motor is het wat hoge olieverbruik.
Nu ben ik er toch over aan het nadenken maar zou ook wel wat meer vermogen willen. Andere as + opboren zou kunnen helpen maar het is zonde als ik die kop dan voor niks gekcoht heb, die oude heb ik ook nog liggen.
Bij het vervangen van de kop enige tijd geleden werd geconstateerd dat er een kras in de derde cilinder zit. Toen kon het niet uit om het blok aan te pakken en het enige probleem met de motor is het wat hoge olieverbruik.
Nu ben ik er toch over aan het nadenken maar zou ook wel wat meer vermogen willen. Andere as + opboren zou kunnen helpen maar het is zonde als ik die kop dan voor niks gekcoht heb, die oude heb ik ook nog liggen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2006 17:42 #81779
door
Beantwoord door in topic opboren cilinder
Met alleen een andere nokkenas en carburatie kom je ook een heel eind. Wat het verschil in koppen is weet ik niet.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2006 17:45 #81778
door
Voor het verschil in vermogen hoef je het bijna niet te doen, een andere nokkenas of carburatioe scheelt veel meer.
maar ja, als er toch al een kras in de cilinder zit..
maar ja, als er toch al een kras in de cilinder zit..
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2006 20:47 #81777
door
Mijn enkele carb is ook al vervangen wegens vacuumlekkage. Het is eigenlijk een B18D maar er is een enkele carb (Zenith VN36) opgezet vanwege LPG waarschijnlijk. Maakt het vervangen van de Zenith door een betere carb veel uit of moet je dan meteen een dubbele plaatsen?
Orgineel is een dubbele carb dus dat zou wel mooi zijn maar ivm met LPG ben ik er toch wat huiverig voor. Plus dat ik dan meteen een nieuw spruitstuk moet aanschaffen.
Maar mocht het nodig zijn de cilinder te reviseren en ik laat het opboren tot een 2.0 dan kan ik dezelfde kop behouden? Evt met aanpassingen aan de kop (grotere flow).
Orgineel is een dubbele carb dus dat zou wel mooi zijn maar ivm met LPG ben ik er toch wat huiverig voor. Plus dat ik dan meteen een nieuw spruitstuk moet aanschaffen.
Maar mocht het nodig zijn de cilinder te reviseren en ik laat het opboren tot een 2.0 dan kan ik dezelfde kop behouden? Evt met aanpassingen aan de kop (grotere flow).
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2006 22:54 #81776
door
Als je een B18 verandert in een B20 zonder de kop van een B20 te gebruiken moet je toch wat doen: de compressie wordt te hoog omdat de verbrandingsruimte ruimte in de B18-kop kleiner is dan die van een B20 kop. Ik heb deze actie vorig jaar uitgevoerd. Ik heb het verschil in volume bepaald (uitliteren) en dat bleek heel goed te compenseren door de standaard 0,8 mm dikke koppakking te vervangen door de ook verkrijgbare 2,4 mm dikke pakking (nr.418867).
De kleppen in de B18 kop zijn wel wat kleiner en dit scheelt natuurlijk vermogen, maar je hetb toch aanzienlijk meer koppel dan wanneer je B18 overmaat zuigers gebruikt. Die zijn overigens veel duurder dan standaard B20 zuigers, dus per saldo ben je ook nog goedkoper uit.
De kleppen in de B18 kop zijn wel wat kleiner en dit scheelt natuurlijk vermogen, maar je hetb toch aanzienlijk meer koppel dan wanneer je B18 overmaat zuigers gebruikt. Die zijn overigens veel duurder dan standaard B20 zuigers, dus per saldo ben je ook nog goedkoper uit.