bovensmering ?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-07-2006 13:26 #52007 door
bovensmering ? is gemaakt door
Een buurman van mij die veel gedaan heeft met oude auto's raadde mij aan om een flesje met een goedje bij de olie te gooien, de echte naam kon hij even niet opkomen maar hij noemde het 'bovensmering'. Weet iemand of dit raadzaam is? In het kader van 'baat het niet dan schaadt het niet' zou ik het er best bij willen gooien, maar als het afgeraden wordt hier op het forum door mensen die verstand hebben van Amazons dan is het misschien beter van niet.
<br>
Mijn motor (B18, enkele carb) loopt nog perfect, heb wel het idee dat hij een klein beetje olie verbruikt. De olie die er nu is zit is vrij standaard, 15W40 ofzo, in ieder geval niet de betere 20W50.
<br>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-07-2006 13:30 #81819 door
Beantwoord door in topic bovensmering ?
Volgens mij moet "bovensmering" bij de brandstof worden gedaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-07-2006 15:01 #81818 door
Beantwoord door in topic bovensmering ?
Hoi Vincent, je hebt toch een goed lopende motor die niet al te veel km geledn gereviseerd is? Waarom dan geld betalen en middeltjes waarbij de werking twijfelachtig is. Gewoon juiste olie gebruiken (20w50) en rijden maar!<br><br>Over het olieverbruik: Volgens mij gebruikt elke oude motor olie, zeker bij dit warme weer en op lange ritten waarbij de olie warmer en dus dunner wordt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-07-2006 22:23 #81817 door
Beantwoord door in topic bovensmering ?
Stefan, ja dat is op zich wel waar. Ik wil eigenlijk ook nog even mijn olie verversen, vervangen voor de 20W50. Kan dat gemakkelijk zonder dat ook meteen het oliefilter enzo vervangen hoeven te worden, of doe je dan alles in een keer?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-07-2006 22:40 #81816 door
Beantwoord door in topic bovensmering ?
Ik vervang altijd beide, dus olie en volvofilter. Wat ik je aan kan raden is voor een paar euri een magnetische aftapplug kopen. Scandcar heeft ze volgens mij. Dan kan je zien of er veel metaalslijpsel aan blijft hangen bij het verversen. Dus niet een magneet om je oliefilter heen, dan zie je nog niet wat er in de olie zat. 20/50 is overigens niet beter maar wel iets dikker als 15/40. Als je oliedruk goed is met 15/40 is het geen enkel probleem om die te gebruiken. In ieder geval de olie en filter verversen als je de auto in zijn winterstalling zet. En niet na een kort ritje wegzetten, dan zitten er allerlei zuren in de olie. Die verdampen pas weer als je de olie goed opwarmt dmv een langere rit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-07-2006 10:41 #81815 door
Beantwoord door in topic bovensmering ?
zoek met verrekijker naar "flash lube", en zie mijn bijdrage tot deze (=laatste bijdrage)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.