tikkende klep (?)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2006 13:22 #51984 door
tikkende klep (?) is gemaakt door
Een ieder die mijn B20 hoort zegt "kleppen stellen!". Maar die staan toch echt netjes op de 0.4~0.45 mm. Er blijft echter een heldere tik in zitten (als van een te ruime klep). Maarrrr de tik is er niet altijd. Soms gelijk als je start, soms na een tijdje, soms verdwijnt die weer na een tijdje, maar meestal is ie er toch wel. Is ie er niet dan spint de motor als de nieuwste auto.

De tik gaat met het toerental mee, onafhankelijk van de versnelling (ook in z'n vrij). Wat zou het kunnen zijn? Welk typerend onderdeel houdt mij uit mijn slaap?

Wellicht ligt er enige relatie met het feit dat er altijd nog olie langs mijn vuldop naar buiten komt. Ondanks een nieuwe dop, slang, rubber en verbogen lipjes. Ik vind er erg veel lucht uit komen, als de motor loopt.

Maar eerst de tik........ ?!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2006 18:20 #81918 door
Beantwoord door in topic tikkende klep (?)
B18/B20 hebben altijd wel een tikkende klep (of meerdere)ook na stellen. Hoort er bij. Ik heb er nu 4 gehad en ze deden het allemaal. Gewoon mee leren leven.
Veel lucht en olie door de vuldop duidt op carterdruk, wat weer een teken is van een min of meer versleten motor. Een compressiemeting geeft meer informatie.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2006 09:11 #81917 door
Lijkt wel op een kantelende zuiger. Als het olie verbruik niet hoger is dan 1 liter op de 500 Km is er geen paniek, tenzij je dat hinderlijk vind. Wat je ook nog kan controleren is de lichthoogte van de kleppen in en uitlaat moeten vrijwel gelijk zijn.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2006 10:57 #81916 door
Ja, bij mijn C-kadett had ik het ook. Kleppen gesteld en toch getik. Zeer waarschijnlijk kantelende zuiger(s)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2006 11:35 #81915 door
Het kan natuurlijk heel goed een nokvolger zijn. Als je bv zuigers wil uitsluiten kan je als het geluid voorkomt de bougiekappen één voor één loshalen en luisteren of het weg is. Als nl de verbrandingsdruk wegvalt kan de zuiger niet kantelen. Zelf heb ik eens gehad dat er een toerental afhankelijke tik voorkwam (af en toe) en het leek toch sterk op een zuiger. Net alsof het geluid vlakbij de verdelertoren zat. Achteraf bleek het de fiber distributietandwiel te zijn....
Kadettjes hebben vaak last van versleten nokkenassen (en tuimelaars), naar ik begrepen heb helaas de B20 ook.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2006 13:23 #81914 door
Geweldig die reacties allemaal, bedankt!

Ik ga het gelijk allemaal eens proberen. De kantelende zuiger hoop ik uit te kunnen sluiten met de truuk van het loshalen van de bougiedoppen (super tip!). Bij een kantelende zuiger zou ik ook veel olieverlies verwachten maar dat is verwaarloosbaar. Het zou wel de olie bij mijn vuldop verklaren.... Ook maar eens voelen of er zoveel lucht uit mijn carterontluchting komt, kan ik mij niet herinneren.

Na wat verhalen over de distributiewielen gelezen te hebben denk ik zelf wat meer in die richting. Bij mij iets moeilijker waar te nemen tijdens het rijden (bij gas los)vanwege de automaat. Wordt een trotse eerste aanschaf bij het VOD denk ik.

Wel jammer dat ik een paar maanden geleden het distributie deksel vervangen heb en er niet even naar gekeken heb...

Nogmaals bedankt voor de adviezen!!!

• Ben Flierman
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-08-2006 18:17 #81913 door Ben Flierman
Beantwoord door Ben Flierman in topic tikkende klep (?)
Marcel, als het distributietandwiel kapot blijkt te zijn, neem dan een stalen of aluminium versie. Die fiber tandwielen gaan niet voor niets zo vaak stuk. Geef daarom het liefts een paar tientjes meer uit, met de zekerheid dat het zaakje heel blijft.

tinustuning.nl

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD