Hoog olieverbruik bij rijden op snelweg

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-08-2006 21:43 #51887 door Han Misdom
Hoog olieverbruik bij rijden op snelweg is gemaakt door Han Misdom
<p>Mijn Amazon combi met B20A blok heeft ca.150.000km gedraaid en loopt als een zonnetje. Bij snelwegritten (120km/u ~4000rpm) is het olieverbruik zeer hoog; ongeveer 1 liter op 300km. De uitlaat ziet dan dus ook gitzwart. De auto rijdt op LPG.
Bij stadsritten en ritjes op de buitenweg is het olieverbruik een stuk minder (ca. 0,5 liter op 1000km)</p><p>De klepseals zijn onlangs al een keer vervangen maar dat geeft geen verbetering. De compressie lijkt ook goed te zijn; olie op de zuigers geeft niet veel compressieve-verhoging. M.a.w. de zuigerveren lijken dus ook oke te zijn.</p><p>Vandaag heb ik de compressie door de garage laten meten met zo'n mooie meter waar een kaartje uit komt. Alle vier de cilinders zitten tussen de 9,8 en 10.
Volgens mijn garagehouder zijn dit nette waarden; hij begrijpt ook niet goed waar het hoge olieverbruik vandaan komt.</p><p>De enige remedie lijkt mij om de kop er maar eens af te halen en kijken hoe het blok er van binnen uitziet.
Als er iemand suggesties heeft dan hoor ik het graag.</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ben Flierman
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
30-08-2006 22:03 #82290 door Ben Flierman
Beantwoord door Ben Flierman in topic Hoog olieverbruik bij rijden op snelweg
<p>Han, ondanks dat je compressiewaarden nog best aardig zijn, kunnen de cilinderwanden en olieschraapveren behoorlijk versleten zijn. Zeker als olieverbruik optreed bij hoger toeren zoals snelwegritten, zul je moeten denken aan olielekkage langs deze weg. De kop er af halen, zal je dus ook niet echt heel veel wijzer maken vrees ik.</p><p>Tinustechniek</p>

tinustuning.nl

• Vincent Kroese (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-08-2006 22:04 #82289 door Vincent Kroese (GAST)
Beantwoord door Vincent Kroese (GAST) in topic Hoog olieverbruik bij rijden op snelweg
Hoi Han, even los van de olie-vraag: ik zou ook graag, puur uit interesse, eens mijn compressie laten nakijken. Bij wat voor garage heb je dit gedaan, en wat zijn ongeveer de kosten? En kan elke garage dit gewoon doen?

Wat betreft de olie: succes verder, neem aan dat je er 20W50 in zit?

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-08-2006 22:42 #82288 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Hoog olieverbruik bij rijden op snelweg
Hallo Vincent,
Elke garage beschikt over een compressiemeter. Het is een kwestie van bougies eruit draaien en de compressiemeter op cilinder nr. 1 aansluiten. De krukas een paar (meestal 4) omwentelingen laten maken op de startmotor en de compressiewaarde kan afgelezen worden. Dit doet men vervolgens voor de ander cilinders; al met al 5 minuten werk.

• Dries Bakkenes
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-08-2006 08:47 #82287 door Dries Bakkenes
Beantwoord door Dries Bakkenes in topic Hoog olieverbruik bij rijden op snelweg
<p>Han,</p><p>Is het echt olioeverbruik, of gooit ie het er bij zware belasting eruit? Heb je de carterontluchting gecontroleerd? Zit die niet dicht waardoor het onderblok druk op gaat bouwen en je de olie eruit drukt en dus gaat verbranden? Waarden van 9,8 en 10 zijn niet slecht en volgens mij vrij normaal voor een motor die zo'n 150.000 kilometer heeft gedraaid. Belangrijk in dit geval is dat ze allemaal bijna gelijk zijn. Een nieuwe / gereviseerde motor zit zo rond de 11,5 a 12 dus deze motor moet nog wel een poosje mee kunnen.</p><p>Voor een motor met deze compressie is het verbruik wel heel extreem in mijn ogen.</p><p> </p><p>En Vincent:</p><p>Kom maar even langs bij mij. Ik heb wel een compressietester, en zoals Han al zei: Je bent meer tijd kwijt met het koffiedrinken dan met de compressietest.!</p>

• Rob Funcke
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
31-08-2006 09:59 #82286 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic Hoog olieverbruik bij rijden op snelweg
<p>Alles lijkt te kloppen. Mogelijk een lekkage in de koppakking tussen oliekanaal en cylinder. Normaal krijg je vermenging van olie en koelwater. Maar dat heb je waarschijnlijk gecontroleerd. Het is duidelijk dat de olie via de uitlaat ontsnapt. Je was toch van plan om de kop te demonteren, ik hoop voor je dat het in de koppakking zit. Die kosten zijn te overzien. Ik hoor graag het resultaat.</p>

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

• Peter Kruiswijk (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
27-09-2006 21:04 #82285 door Peter Kruiswijk (GAST)
Beantwoord door Peter Kruiswijk (GAST) in topic Hoog olieverbruik bij rijden op snelweg
<p>Ik vermoed dat de olieschraapveren het niet meer kunnen verwerken en dus teveel aan olie doorlaten. dat zou je compressie druk kunnen verklaren. ik ben er van overtuigd dat het niet in de koppakking zit. het gaat via de uitlaat er uit en moet dus via de cilinders komen.</p><p>ook is het mogelijk dat de drijfstanglagers te veel speling hebben( dit kan je controleren door de oliedruk te meten) Er wordt dan zoveel olie tegen de cilinderwand aan gespoten dat de olieschraapveren het niet meer kunnen verwerken. succes</p><p>peter</p>

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-10-2008 19:44 #82284 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Hoog olieverbruik bij rijden op snelweg
<p>Hallo Jaques,</p><p>Nadat de kop gedemonteerd was keek ik tegen spiegelende cilinderwanden aan. De hoongroeven waren zowat compleet verdwenen. Voor de gein een zuiger gedemonteerd en zonder zuigerveren in de cilinder teruggeplaatst om de speling op te meten. Het voelermaatje van de juiste dikte viel er zomaar doorheen. M.a.w. blok was rats versleten en toe aan overmaat zuigers. </p><p>Hoe het mogelijk is dat een blok na 150.000km er zo slecht aan toe is is ook voor mij een raadsel. Is of nooit goed gereviseerd geweest of de vorige eigenaar is er wel erg lomp me omgesprongen.</p><p> </p><p>Moraal van het verhaal; ik heb een revisiemotor gemonteerd. Deze bleek last te hebben van de "Engelse ziekte" . De klinkers bij mij op de oprit roesten niet meer al had je het graag. Er zit inmiddels de derde oliekeerring in achter het vliegwiel; nu lijkt alles lekdicht te zijn.</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD