Gereviseerde kop geschikt voor LPG?

  • Geert Keizer (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-10-2006 10:23 #51829 door Geert Keizer (GAST)
Gereviseerde kop geschikt voor LPG? is gemaakt door Geert Keizer (GAST)
Ondanks dat mijn B18A blok goed liep heb ik het toch uitelkaar gehaald omdat het blok lange tijd heeft stilgestaan.
Na demontage bleek dat het blok al eens is gereviseerd, er zijn 0,02" overmaatse zuigers geplaatst, nieuwe lagerschalen.
Er is nog geen overmatige slijtage waarneembaar aan zuigerveren, cilinderwand en lagerschalen.
De kop is ook voorzien van nieuwe uitlaat klepzittingen.
Kan ik er nu vanuit gaan dat deze kop geschikt is voor LPG?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-10-2006 17:43 #82546 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Gereviseerde kop geschikt voor LPG?
Als er nieuwe uitlaat klepzittingen geplaatst zijn dan kan je ervan uitgaan dat de kop geschikt is voor lpg. Nieuwe klepzittingen zijn tegenwoordig allemaal gehard. Dit is eens een positieve verrassing om aan te treffen, meestal is het een negatieve als je de kop eraf trekt! Gewoon goed schoonmaken en weer terug plaatsen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-10-2006 23:51 #82545 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic Gereviseerde kop geschikt voor LPG?
Ik zal voor de zekerheid om de 5000 Km de klepspeling controleren. Als er na 10000 Km geen of weinig verschil is dan mag je er vanuit gaan dat er geharde zittingen en kleppen zijn gemonteerd.
Heb zelf circa 60000 Km gereden zonder geharde zittingen en kleppen. Moest wel om de 5000 Km kleppen stellen. Na 60000 Km was stellen niet meer mogelijk.

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-10-2006 10:33 #82544 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Gereviseerde kop geschikt voor LPG?
Hoi Geert;
ik heb hier een (Engelse site) met een hele goede manier om je kleppen te stellen. Werkt echt veel beter dan de traditionele Volvo, Haynes methode. Doe het al jaren op deze manier en je motor draait mooier en stiller. Echt een aanrader.
www.vclassics.com/archive/vadjtip.htm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Geert Keizer (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-10-2006 12:29 #82543 door Geert Keizer (GAST)
Beantwoord door Geert Keizer (GAST) in topic Gereviseerde kop geschikt voor LPG?
Bedankt voor de reacties, ik ga de kop, na reiniging en kleppen opnieuw inslijpen, terug plaatsen en voorlopig gewoon op loodvrije benzine gebruiken (auto heeft nog geen LPG installatie).
Ik overweeg eventueel nog wel om de klepgeleiders preventief te vervangen nu de kop toch los is, de uitlaatkleppen hebben wel een voelbare speling in hun geleiders, is dit normaal?
is het mogelijk om B20 type klepgeleiders in een B18 kop te zetten? deze hebben n.l. een betere afdichting d.m.v. klepsteelrubbers, de B18 kop heeft alleen maar een hoedje bovenop iedere klepveer zitten wat volgens mij weinig effect heeft voor een goede afdichting van de klepstelen (correct me if i am wrong)?

@Peter, Voor het kleppen stellen prefereer ik toch de tuimel methode, d.w.z. als de kleppen van een cilinder gelijktijdig bewegen (uitlaat sluit, inlaat opent) dan kleppen stellen van cilinder die op dat moment beide kleppen geloten heeft. het schema voor de B18/B20 is dan: cil 1 op tuimelen - cil 4 stellen, cil 3 op tuimelen - cil 2 stellen, cil 4 op tuimelen - cil 1 stellen, cil 2 op tuimelen - cil 3 stellen.
Met deze methode hoef je slechts 4 keer aan je krukas te tornen om je kleppen te stellen, met de haynes methode en de phil singher methode moet je 8 keer tornen voor een complete afstelcyclus.
Ik zie ook niet waarom een motor mooier en stiller gaat lopen door een andere afstel methode, je stelt de speling nog steeds volgens de specificaties af neem ik aan? uiteindelijk moet de klepspeling, welke methode je ook gebruikt, steeds gelijk zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-10-2006 17:07 #82542 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Gereviseerde kop geschikt voor LPG?
Als je de Phil Singher methode gebruikt dan stel je de kleppen af zonder dat er spanning op de kleppen trein staat, daardoor kan je ze veel nauwkeuriger en gelijkermatiger afstellen. Door ook nog eens met de schroevendraaier iets kracht op de afstelschroef uit te oefenen (naar beneden drukken) tijdens het meten, hef je alle speling op en pers je de oliefilm tussen de klepstoters en nokkenvolgers uit. Ik kan het je echt aanbevelen. Je hoort de kleppen veel minder tikken en de motor draait veel mooier rond. Voor een B20 beide kleppen op 0,40mm stellen. De afstelling voor een B18 zou ik niet zo uit mijn hoofd weten. Wat ook makkelijker is om de krukas te draaien, is hem in zijn 3e of 4e versnelling te zetten (handrem los!) op een vlakke ondergrond, en aan een voorwiel draaien.Vind ik comfortabeler dan om met een sleutel op de poelie te pielen. De methode in de handboeken is meer als tijdstbesparing voor in de garage bedoeld! Probeer het eens een keer zou ik zeggen, vind je het niks of merk je geen verschil dan kan je het altijd nog op de "oude" manier doen. Suc6;
Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel Smelter (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
05-10-2006 12:29 #82541 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Gereviseerde kop geschikt voor LPG?
<p>Orgineel zijn de klepzittingen rechtstreeks in de kop gefreesd. Bij ombouw naar loodvrij wordtden de zittigen eruit gefreesd en (geharde) zittingen ingeperst. Een gereviseerde kop is dus niet per definitie loodvrij, het is tegenwoordig wel gebruikelijk maar dus geen garantie.</p><p>gr marcel</p><p> </p>

Amazon Combi '66

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Hendri Verveda (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-10-2006 10:30 #82540 door Hendri Verveda (GAST)
Beantwoord door Hendri Verveda (GAST) in topic Gereviseerde kop geschikt voor LPG?
@Peter:
Als ik mijn auto in de versnelling zet en aan het voorwiel draai gebeurt er niks met de motor! Misschien omdat oude Volvo's achterwielaandrijving hebben?....

Als je kleppen op een andere manier stelt en daarmee een stillere motor krijgt zou dat betekenen dat de speling dus anders is. Kleiner neem ik aan. Dat is misschien wel stiller, maar de voorgeschreven speling is er niet voor niets zou ik zeggen!

[edit]
of bedoel je misschien dat je de hele auto naar voor of achter beweegt door aan het voorwiel te draaien?
[/edit]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.