Lagerrevisie krukas

Lees meer
02-10-2006 13:05 #51828 door John Bressers
Lagerrevisie krukas is gemaakt door John Bressers
<p>Ben begonnen met de revisie van mijn B20A blok, nadat de cilinders zijn opgeboord en gehoond, de nokkenaslagers zijn vervangen, de krukas met vliegwiel uitgebalanceerd en ten slotte zuigers met drijfstangen uitgewogen dacht ik dat ten slotte het vervangen van de lagerschalen een makkie zou zijn. De kruktappen zijn nagemeten en er is geen meetbare of zichtbare slijtage. Na montage van de nieuwe standaard lagerschalen blijkt er nog een speling te zijn van 0,06 mm op de big-ends. de oude schalen hadden een speling van 0,09 mm. Mijn vraag, wie heeft hier ervaring mee, is dit normaal. Ik had zelf een spelingsvrije lagering verwacht. </p><p>John Bressers</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-10-2006 18:30 #82548 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Lagerrevisie krukas
<p>John,</p><p>Volgens de Haynes manual moet de big end lagerspeling liggen tussen de 0.029 - 0.071mm liggen. (B20A)</p><p>Voor de hoofdlagers is dit 0.028 - 0.083mm.</p><p>0.06mm is dus een goede waarde.</p><p> </p><p>Lagerspeling mag niet te groot zijn want dan loopt je olie er tussen uit.</p><p>Als de lagerspeling te krap is kan er geen oliedruk opgebouwd worden, je olie loopt er dan tussen uit.
Een deel van de oliedruk komt van je oliepomp af maar ook door de rotatie wordt de olie als het ware tussen je kruktap en lagerschaal ingetrokken. (Een oliefilm moet nu eenmaal een minimale dikte hebben anders kan hij niet smeren)</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-10-2006 09:04 #82547 door John Bressers
Beantwoord door John Bressers in topic Lagerrevisie krukas
<p>Dank je Han, </p><p>Heb het zelf nu ook gezien, al die tijd er overeen gekeken. Heb ook nog navraag gedaan bij revisiebedrijf, deze houden als norm aan 1-1,2% van de diameter als speling, en dat klopt dus. Was dus even schrikken als je denkt goed bezig te zijn en dan lijkt of je met de nieuwe schalen weinig bent opgeschoten.</p><p>John Bressers</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.