BACKFIRE b20 - vervolg deel 2

  • Misha Hofkes (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-10-2006 19:50 #51790 door Misha Hofkes (GAST)
BACKFIRE b20 - vervolg deel 2 is gemaakt door Misha Hofkes (GAST)
<p>Om te beginnen bleek de auto een lek te hebben tussen carb en spruitstuk. Ik heb inmiddels de spruitstukpakking en de carb-pakkingen vervangen, getest met bak water en valse lucht is er nu niet meer.</p><p>Tevens hadden we al eerder de ontsteking op 10 gr gezet ipv 20 gr vanwege het vermoeden dat het toch om het B20-B blok gaat. </p><p>De motor blijft echter niet lekker lopen: wel op 4 pitten, starten is ook geen probleem. Maar motor blijft bij gas terugnemen rommelen en knallen in de uitlaat. Ook blijft gas niet af te stellen: met hand voor de luchtopening slaat motor nu wel echt af, maar bij halve hand ervoor loopt toerental op gas wel op.</p><p>Op benzine heeft het geheel geen resultaat.</p><p>Vragen :</p><p>- Moet de slang van de carterontluchting van de onderzijde van het blok op het luchtfilter zitten bij LPG of niet ? deze hing nl los.</p><p>- Als ik aan de vacuumslang van de ontsteking zuig, voel ik iets gebeuren. Als ik aan de slang van de verdamper zuig, geheel niets. Klopt dit of is de verdamper naar de hel ?</p><p>- Ook vond ik aan de bobine een loshangende massa-kabel, zo'n breed kopervlechtwerk. Ik heb deze op gevoel maar aan het motorblok vastgezet... Is dat goed ?</p><p>- Nadat ik de ontsteking had teruggezet van 20 naar 10 gr, liep de motor merkbaar lager stationair. Ook is toen het naknallen in de uitlaat ontstaan. Ga hem dus maar weer richting de 20 gr zetten. Goed idee of niet ?</p><p>Best veel vragen eigenlijk, maar ik weet nog niet zoveel van deze auto's. Ik zoek eigenlijk iemand in de buurt van Buren/Tiel/Culemborg die mij eens (eventueel tegen vergoeding) kan helpen met dit soort zaken... </p><p>Ander verwarrend iets vind ik dat ik niet weet wat voor motor ik nu precies heb.. Het zou volgens kenteken en auto een B20-B moeten zijn, maar ik weet natuurlijk niet wat er nu nog in zit... Auto rijdt al jaren op gas en kleppen zijn goed stelbaar, dus ik vermoed dat de auto al wel een gaskop heeft.. Ook heeft auto een enkele carb ipv dubbel.. Maar de nokkenas zou dus nog van een B20-B kunnen zijn, terwijl de koppakking een B20-A type is... lastig, lastig allemaal !</p><p>Iedereen vast bedankt voor de hulp !</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Eugen Wulff
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-10-2006 20:30 #82714 door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic BACKFIRE b20 - vervolg deel 2
Het type nokkenas moet door de lifthoogte van de kleppen te meten herkenbaar zijn, dat bepaald dus of het een b20a of b is. Helaas weet ik niet wat het verschil in lifthoogte moet zijn IEMAND?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Michiel Helsloot (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-10-2006 21:30 #82713 door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic BACKFIRE b20 - vervolg deel 2
<p>Hi Misha,</p><p> </p><p>heb je al eens contact gezocht met Robert? Die zit bij jou om de hoek volgens mij. Hier is z'n site: members.lycos.nl/volvofiel/ </p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 11236-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
16-10-2006 22:14 #82712 door 11236-dummy
Beantwoord door 11236-dummy in topic BACKFIRE b20 - vervolg deel 2
<p>Misha, om het forum wat overzichtelijk te houden, is het misschien niet handig om steeds een nieuw topic te beginnen met ... vervolg.... etc. Op deze manier ontstaan er heel veel topics over hetzelfde onderwerp. Makkelijker is om alles in een bericht te zetten. Als er gereageerd wordt, komt je bericht weer bovenaan in de lijst te staan, via de nieuwe knop "reacties laatste 7 dagen". </p><p> </p><p>Bedankt!</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Misha Hofkes (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-10-2006 09:00 #82711 door Misha Hofkes (GAST)
Beantwoord door Misha Hofkes (GAST) in topic BACKFIRE b20 - vervolg deel 2
<p>@Bas : Ben ik met je eens, maar omdat er m.i. de functionaliteit voor het opzoeken van recente onderwerpen nog lang niet optimaal is, verdwijn je snel naar de achtergrond en krijg je eigenlijk weinig tot geen reacties meer. Vandaar.</p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Renny Verwer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
18-10-2006 09:01 #82710 door Renny Verwer
Beantwoord door Renny Verwer in topic BACKFIRE b20 - vervolg deel 2
<p>Ik heb nog even de officiele gegevens nagezocht :</p><p>Op het motorblok staat boven de benzinepomp vlak onder de kop een nummer ingegoten,</p><p>dit nummer is 4969, hierna zijn er twee cijfers ingeslagen. Aan de gand van dit nummer kan ik voor je het oorspronkelijke motortype voor je opzoeken.</p><p>Voor een B20A is het ontstekingstijdstip 14 graden bij stationair toerental en de vakuumvervroeging uitgeschakeld, voor een B20B is het 10 graden.</p><p>Bij de ontsteking van een B20A geeft het vakuumpotje een vervroeging van de ontsteking, bij die van een B20B geeft het vakuumpotje een verlating van de ontsteking.</p><p>Succes verder.</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Misha Hofkes (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-10-2006 10:52 #82709 door Misha Hofkes (GAST)
Beantwoord door Misha Hofkes (GAST) in topic BACKFIRE b20 - vervolg deel 2
<p>Verwer, bedankt, het oorspronkelijke blok is een B20B, dat had ik al ergens uitgevonden. Ontsteking inmiddels vroeger afgesteld, en auto loopt beter.</p><p>Maar nog steeds gez... met knalletjes. Zal nu eens teruggaan naar LPG-specialist: als het goed is is nu valse lucht weg, kleppen ok en ontsteking op tijd... In ieder geval een beter uitgangspunt.</p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Sieger van der Veen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
19-10-2006 22:30 #82708 door Sieger van der Veen
Beantwoord door Sieger van der Veen in topic BACKFIRE b20 - vervolg deel 2
<p>Kan idd heel goed aan de slechte werking van het verdampermembraan liggen Misha: je schreef al dat de motor sneller gaat lopen als je de luchtinlaat half dicht houdt (het vacuum wordt hoger - de verdamper levert meer lpg, het mengsel wordt minder arm en de motor loopt dus beter).</p><p>Verbranding van te arm mengsel (ook bij vacuumverlies) kan tot meer problemen leiden (te heet, verbrande kleppen en idd backfires)</p><p>Sieger</p><p> </p>

Volvo Qua Patet Orbis

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Misha Hofkes (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-10-2006 19:09 #82707 door Misha Hofkes (GAST)
Beantwoord door Misha Hofkes (GAST) in topic BACKFIRE b20 - vervolg deel 2
<p>Het is eigenlijk ook vrij opeens gekomen, dus er niet ingeslopen. Mocht dit het probleem zijn, dan denk ik maar een verdamper met electr. regeling te nemen.. Maar zou dat dan kloppen met het feit dat zuigen aan het slangetje niets voelbaars doet ? (slangetje van de verdamper dan)</p><p> </p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Misha Hofkes (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-11-2006 13:45 #82706 door Misha Hofkes (GAST)
Beantwoord door Misha Hofkes (GAST) in topic BACKFIRE b20 - vervolg deel 2
<p>Probleem is opgelost: combinatie van ontstekingstijdstip en valse lucht, iedereen bedankt</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD