Amazon B20, onstabielre motor

  • Arjan van den Meerendonk (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
17-10-2006 11:08 #51787 door Arjan van den Meerendonk (GAST)
Amazon B20, onstabielre motor is gemaakt door Arjan van den Meerendonk (GAST)
<p>Volvokenners,</p><p>Mijn vriendin en ik zijn op zoek naar een Vovo Amazon om een nieuwe hobby te beginnen. De auto moet echter wel dagelijks gebruikt worden.</p><p>Ondertussen zijn we reeds naar diverse amazons wezen kijken en hebben we een tweetal exemplaren gezien die ons bevielen. Voor mij heeft er &eacute;&eacute;n op basis van de carrosserie de voorkeur, maar ik heb (nog) slechts zeer beperkt verstand van motoren en aandrijving. Wel heb ik alle motoren van de bezochte auto's draaiend bekeken. Over het algemeen liepen ze als een zonnetje en kon je er bij wijze van spreken een kop koffie opzetten. De auto echter die ik op het oog heb liep (voor mijn gevoel) prima, alleen had ik het idee dat de motor (een B20 ruilmotor) wat onstabieler lag, hetgeen ik ook meende te voelen in de auto tijdens het stationair draaien. Verwachten jullie dat dit te maken heeft met de afstelling van de motor, of is het probleem bekend en kan het als zodanig een kostbaar verhaal worden. </p><p>Ik hoop dat jullie wat met mijn, niet kundige, beschrijving kunnen.</p><p>Bvd, Arjan</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Toon Boelens (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
17-10-2006 12:59 #82728 door Toon Boelens (GAST)
Beantwoord door Toon Boelens (GAST) in topic Amazon B20, onstabielre motor
<p>Lastig om zo antwoord te geven, maar een rustig lopende motor kan ook totaal versleten en aan revisie toe zijn. Je kunt in iedergeval vragen om een compressiemeting zodat je weet of de cilinders-en of de cilinderkop nog redelijk zijn. Als de waarden lager dan 8 bar liggen of de verschillen zijn te groot, zit je heel dicht tegen een revisie. Als je na een meting nog een keer meet met een heel klein beetje olie in de cilinders, en je meet veel hogere waarden dan is je onderblok aan een revisie toe. Blijft de meeting ongeveer gelijk, maar zijn ze te laag dan kan het aan je kleppen liggen.</p><p>Meestal is het stationair onrustig lopen een kwestie van alles goed afstellen en kijken of er nergens valse lucht wordt aangezogen. Bekende euvels zijn lekkende gasklepstang van de carburateur(s) en lekkende uitlaat/inlaatspruitstukken.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel Smelter (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
28-10-2006 20:04 #82727 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Amazon B20, onstabielre motor
<p>Arjan, niets is zo frustrerend als de aanschaf van een 'mooie' auto waarvan achteraf blijkt dat er veel kosten aan zijn. Ik heb 'gerestaureerde' auto's gezien die om te huilen waren. Tegen echt wereldprijzen.</p><p>Tracht een auto te vinden m&eacute;t garantie en bij een bekend bedrijf. Je kan beter n&uacute; meer geld uitgeven voor een goede amazon dan minder met allerlei gebreken. </p><p>Realiseer je dat plaatwerk herstel vele malen duurder is dan een motoreparatie. Motorisch zijn amazons echt loeisterk. Ze vragen wel regelmatig onderhoud. In de jaren zestig gingen ze tenslotte ook regelmatig naar de garage en dat is nog steeds zo. </p><p>In Amsterdam kom ik als wegenwachter regelmatig mensen tegen die denken goedkoop te rijden met een oldtimer maar vergeten dat deze voertuigen gewoon wat extra aandacht vragen. Er zitten ook liefhebbers tussen hoor, die zelf veel willen en kunnen doen en dat scheelt.</p><p>Zoek een geschikte garage bij je in de buurt. Een Amazon geeft mij ook al jaren veel plezier, zo'n moderne computerauto is gewoon niet mijn smaak, gelukkig is mijn vrouw het met mij eens......behalve als hij het niet doet(ahum)</p><p>gr marcel</p>

Amazon Combi '66

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-10-2006 22:44 #82726 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Amazon B20, onstabielre motor
ben het eens met marcel: AM is pas goedkoop als je alles - of veel - zelf doet, en op
LPG is het dan wel heeeel goedkoop. Zelf rij ik dus met LPG-AM, en heb in
de loop der jaren geleerd er alles zelf aan te doen - behalve heel serieuze
revisies (motor, bak, achteras), wat tot hiertoe nog niet nodig is geweest.
Mijn vrouw rijdt met 940 Estate, waarvan ik zelfs stationair toerental niet
mag regelen: in de garage luidt het alarmerend: "blijf daar af!, WIJ hebben
dat elektronisch geregeld!!!". OK., 940 etc is comfortabeler, maar AM(/PV)
is veel leuker, en in mijn specifiek geval veeel beterkoop... AM doet dan
ook zelfs meer km/jaar dan 940 - echter alleen bij gunstig weer (inderdaad,
om roest-reparaties te vermijden, doe ik ook zelf, maar vind dit lastig en
tijdrovend). Concreet is men dus veel beter af met aanschaf van nog gave
AM-met-goede-motor, waarbij kleine roest-reparaties nog best betaalbaar
zijn als men dit laat doen. Loop dus niet in val, en hou spreekwoord
indachtig dat vaak "gierigheid de wijsheid bedriegt".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.