nieuwe B30A motor van 1984
- S. Klein (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-10-2006 19:57 #51778
door S. Klein (GAST)
nieuwe B30A motor van 1984 is gemaakt door S. Klein (GAST)
<p>Ik heb een 164 die uit Zweden is gehaald.Ik ben hem aan het opknappen.Uit de correspondentie blijkt dat in 1984 er een nieuwe motor en versnellingsbak met overdrive is geplaatst.Dat blijkt uit de brief van Volvo Zweden die bij de paperassen zit.Mijn vraag is,kan deze motor al van fabriekswege aangepast zijn op loodvrije benzine.</p><p> Steef Klein</p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sieger van der Veen
- Junior lid
-
Minder
Meer
19-10-2006 21:51 #82780
door Sieger van der Veen
Volvo Qua Patet Orbis
Beantwoord door Sieger van der Veen in topic nieuwe B30A motor van 1984
<p>Lijkt me hoogst onwaarschijnlijk Steef: Alle (toen nog uitsluitend gietijzer-) motoren die uit de Volvo-fabriek in Koeping (Zweden) als nieuw produkt tbv assemblage of als ruilmotor (waarschijnlijk ook jouw B30) geleverd werden, waren ontworpen voor gebruik op loodhoudende benzine (cq benzine met loodvervanger).</p><p>Met een rustige rijstijl (ook goed voor de knip in zo'n slurper) en regelmatig onderhoud (kleppen stellen) kan je echter met benzine met loodvervanger ( tbv de klepsmering) het heel lang volhouden (geldt ook bij LPG-gebruik en af en toe eens 50 km op benzine met loodverv) </p><p>Sieger</p><p> </p><p> </p>
Volvo Qua Patet Orbis
- Kees Vos
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-10-2006 22:02 #82779
door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic nieuwe B30A motor van 1984
<p>Sieger heeft gelijk met en rustige rijstijl, wat bij deze wagens past, kun je heel lang rijden zonder de cilinderkop aan te passen. Ik zelf heb jaren met een 164 E op gas rond gereden zonder problemen, op benzine reed ik ook zonder loodvervanger.</p><p>Je moet je voorstellen dat het percentage lood in de benzine vlak voor de totale afschaffing al bijna nihil was, en niemand die zich daar druk om maakte. Ik zou lekker gaan rijden mischien de kleppen wat vaker stellen maar dat is het.</p><p>Kees Vos Bennekom</p>
20-10-2006 10:54 #82778
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic nieuwe B30A motor van 1984
<p>Ja, mee eens.</p><p>Overigens als de motor op loodhoudend heeft gelopen, en dit is waarschijnijk in 84, zijn de klepzittingen al door het lood "gehard" en dit werkt als een geheugen.</p><p>Dus rustig mee rijden, gaat nog jaren goed en als je de kleppen niet meer kunt stellen is het vroeg genoeg voor een koprevisie</p><p>
Ed vd Zee</p>
Ed vd Zee</p>
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate