Startprobleem
- Willy Beer
- Elite lid
-
Minder
Meer
22-10-2006 16:54 #51765
door Willy Beer
Startprobleem is gemaakt door Willy Beer
<p>B18B P1800S 1965</p><p>Mijn motor is versleten: compressie: 10 9,5 5,5 8,5 en de nokkenas is versleten.</p><p>Als ik in de derde cilinder wat olie spuit blijft de compressie 5,5. Dus denk ik aan een probleem met de kleppen.</p><p>Als de wagen 5 weken stil staat krijg ik hem nog onmogelijk aan de praat met de starter (nieuwe batterij, half-electronische ontsteking). Als ik hem in gang trek met een andere wagen slaat hij na 10 meter aan.</p><p>In het begin denk ik dat hij op 3 cilinders draait, na een minuut of zo draait hij normaal en eens warm trekt hij ook zoals vroeger. Als ik hem de dag nadien wil starten heb ik geen probleem meer.</p><p>We zijn nu bezig met een B20 in orde te brengen die dan de versleten B18 zal vervangen.</p><p>Wat kan ik doen om de B18 normaal te kunnen starten gedurende nog een maand of twee?</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Geert Keizer (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-10-2006 17:24 #82838
door Geert Keizer (GAST)
Beantwoord door Geert Keizer (GAST) in topic Startprobleem
Quote:<span style="font-style: italic;">"en de nokkenas is versleten",</span> Dit kan ook de oorzaak zijn van je lage compressie, check eens de de kleplift van de kleppen en kijk of dat overeenkomt met de slechte cilinder.
Ik zou een andere nokkenas monteren, dan kun je ook gelijk checken of er slecht sluitende of verbrande kleppen zijn aangezien de kop er toch af moet.
Als je echt nog twee maanden met deze motor wilt doorrijden dan kun je voor het starten wat startpilote in je carburateur spuiten voor het starten.
Ik zou een andere nokkenas monteren, dan kun je ook gelijk checken of er slecht sluitende of verbrande kleppen zijn aangezien de kop er toch af moet.
Als je echt nog twee maanden met deze motor wilt doorrijden dan kun je voor het starten wat startpilote in je carburateur spuiten voor het starten.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-10-2006 10:45 #82837
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Startprobleem
<p>Na 5 weken stilstaan is het niet verwonderlijk dat een auto slecht en zelfs niet aanslaat. Vocht en een droge vlotterkamer maakt het ook niet makkelijk. Als wegenwachter moeten wij best regelmatig met 2 weken stilstand (denk aan Schiphol) een auto helpen opstarten. Mét de moderne elektronische ontstekingssystemen.</p><p>Een accu is helaas vaak niet in staat een auto dik 2 minuten te laten starten. Na 5 weken is een accu immers ook al een stuk minder. Als je aansleept kan de volle accuspanning naar de ontsteking én je hebt een hoger starttoerental waardoor de motor makkelijker aanslaat. Het aanslaan op 3 cil kan gewoon een slechte bougie of een slechte kabel zijn.</p><p>Ik stel voor kleppen stellen/bougies en kabels vervangen (nooit weg) en een druppellader. En voor nood een sleepkabel en een aardige buurman. Het is tenslotte maar tijdelijk toch?</p><p>gr marcel.</p>
Amazon Combi '66
- Willy Beer
- Elite lid
-
Minder
Meer
28-10-2006 17:38 #82836
door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic Startprobleem
<p>De kleinste kleplift heb ik ook op de derde cilinder, komt dus overeen met de kleinste compressie.</p><p>Na wat nadenken hebben we de startmotor een kleine revisie gegeven (kolen, anker zuiver maken). Bovendien hebben we de massakabel tussen blok en koetswerk overbrugd met een tweede koperen lint en we hebben de verbindingen zuiver gemaakt.</p><p>Resultaat: na 1 week stilstand: 1x Start Pilot ingespoten en hij startte onmiddelijk.</p><p>Misschien is dit nuttig voor andere leden in de toekomst.</p><p>Nog hartelijk dank voor de suggesties.</p><p> </p>