stationair toerental veels te hoog --> motor loeit
- Vincent Oldenbroek (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
05-11-2006 13:13 #51736
door Vincent Oldenbroek (GAST)
stationair toerental veels te hoog --> motor loeit is gemaakt door Vincent Oldenbroek (GAST)
<p>Hallo,</p><p>Ik heb een volvo 164 E 1972. Hij loopt op gas maar stationair toerental is veel en veels te hoog. Het lijkt alsof ik het pedaal voor een deel heb ingetrapt terwijl dat helemaal niet zo is. Schakel ik van zn vrij naar zijn 1 hoef ik helemaal geen gas bij te geven ik kan zo wegrijden terwijl ik anders als ik de koppeling liet opkomen wat gas bij moest geven. In een versnelling komt het er gewoon op neer dat je weinig gas hoeft te geven voor het bereiken van een snelheid, alleen als je de koppeling intrapt loeit de motor weer. </p><p>Ik heb met iemand de gashendel(bij de carburateur) gecontroleerd maar die ging ook gewoon normaal terug als ik het gaspedaal losliet. Dus er moet iets anders zijn wat al zorgt dat de motor veel meer lucht/brandstof krijgt. </p><p>Kan één van jullie mij verder helpen?</p><p> </p><p>Groeten Vincent</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Michiel Helsloot (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-11-2006 14:52 #82951
door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic stationair toerental veels te hoog --> motor loeit
<p>Jouw 164E heeft als het goed is geen carburateur, maar een injectie systeem (Bosch D-Jetronic).</p><p>Vooropgesteld dat er geen electrische problemen in het systeem zijn, zou je kunnen kijken naar de stationair toerental knop (zwart plastic knop linksvoorin als je voor de motor staat). Hier mag geen valse lucht aangezogen worden en als je de knop indraait moet het toerental wat zakken.</p><p>Een andere boosdoener zou de 'auxilary airvalve' kunnen zijn; dat is een klep die opengaat zolang de motor koud is. Als de boel opwarmt zou die klep dicht moeten gaan. Als deze blijft hangen, gaat de motor veel toeren maken. Je kunt dit testen door beide kanten lost te halen als 'ie warm is (motor mag uit) en er met een lichtje doorheen te schijnen. Er zou geen licht door mogen vallen.</p><p>Check ook of hier nergens valse lucht aangezogen wordt; de slangetjes willen wel eens wat uitlubberen. </p><p>Als het een electrisch probleem is wordt het lastiger. Ik heb alleen ervaring met de K-Jetronic; die heeft geen computer, alleen een mechanische brandstof distributeur. De luchtstroom lijkt wel en veel opzichten op die van de D-Jetronic.</p>
- Peter Grapendaal (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-11-2006 22:26 #82950
door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic stationair toerental veels te hoog --> motor loeit
Als je een 164 E hebt dan neem ik idd aan dat hij het Djet injectiesysteem heeft. Als het euvel in een keer is opgetreden dan verdenk ik ook de aux airvalve of omloopluchtschuif (zie topic van een paar dagen terug onder brandstof) de schuif zit onder het termostaathuis vooraan in de kop. Er lopen 2 slangen vanaf naar het spruitstuk toe, vlak na de dikke geribbelde slang van het luchtfilter. Haal de slang los die het dichts bij deze slang zit en hou je duim erop als de motor loopt. Gaat het toerental omlaag dan heb je de oorzaak gevonden. Toevallig staat er in de laatste uitgave van het clubblad van de V44 een hele uitgebreide en heldere uitleg over de werking van de Djet. Wordt lid zou ik zeggen! Laat even weten of je het probleem hebt opgelost, het is bijna zeker weten een zaak van valse lucht, een pakking of een slang verrot of los. Djet kan alleen goed werken als er absoluut geen valse lucht wordt aangezogen ergens in het systeem.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-11-2006 21:57 #82949
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic stationair toerental veels te hoog --> motor loeit
Lid van de wegenwacht? Bel gewoon even al is het maar voor een diagnose. Wellicht dat het heel simpel is en zo kunnen herstellen.
Amazon Combi '66
- Vincent Oldenbroek (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
12-11-2006 20:47 #82948
door Vincent Oldenbroek (GAST)
Beantwoord door Vincent Oldenbroek (GAST) in topic stationair toerental veels te hoog --> motor loeit
<p>nog even een detail;</p><p>Wat mij wel opviel toen ik de auto vanochtend startte was dat in het begin het net leek of die met een normaal stationair toerental zou verder gaan lopen. Alleen weer na even gelopen te hebben(gewoon in zn vrij voordat ik wegreed) liep die stationair weer veels te hoog. </p><p> </p>
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
18-11-2006 11:36 #82947
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic stationair toerental veels te hoog --> motor loeit
<p>Als de motor op benzine goed/redlijk loopt is er dus een LPG storing.</p><p>Er zit een stationair afstelschroef op de verdamper, mocht dit niet helpen zal waarschijnlijk de verdamper stuk zijn. Een uitgelubberd membraam bv.</p>
Amazon Combi '66