- Berichten: 249
Wonderbougies?
- Vincent Kroese (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-11-2006 20:48 #51685
door Vincent Kroese (GAST)
Wonderbougies? is gemaakt door Vincent Kroese (GAST)
Kwam vandaag deze advertentie tegen op marktplaats: Bougies van "halo" die tot minder verbruik zouden moeten leiden.
www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A...3D1%26p%3D2%26fta%3D
Als je het (helaas wel erg gebrekkig Nederlandse) verhaal van de verkoper leest verwacht je wonderen.. of is dit gewoon weer een poging tot verkoop van een product wat waarschijnlijk nagenoeg geen verbetering zal opleveren?
Iemand die zijn visie over deze wonderbougies met ons wilt delen, of over het nut van bougies an sich en of er veel verschil in prestatie bestaat tussen de voor onze Volvo's geschikte exemplaren?
www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A...3D1%26p%3D2%26fta%3D
Als je het (helaas wel erg gebrekkig Nederlandse) verhaal van de verkoper leest verwacht je wonderen.. of is dit gewoon weer een poging tot verkoop van een product wat waarschijnlijk nagenoeg geen verbetering zal opleveren?
Iemand die zijn visie over deze wonderbougies met ons wilt delen, of over het nut van bougies an sich en of er veel verschil in prestatie bestaat tussen de voor onze Volvo's geschikte exemplaren?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27-11-2006 22:10 #83133
door Ben Flierman
tinustuning.nl
Beantwoord door Ben Flierman in topic Wonderbougies?
<p>Mooi verhaal. Als je nou daarnaast ook nog even je radio-antenne er af haalt daalt je verbruik met nog eens 25%... Dan nog even gestroomlijnde ruitenwissers (weer 25%) en een nieuw verchroomde bumber voor minder luchtweerstand, en het gas loopt terug in je tank...</p>
tinustuning.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Grapendaal (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 584
27-11-2006 22:16 #83132
door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Wonderbougies?
Het enige wat echt van invloed is op het verbruik is een goed afgestelde motor, en een dito rechtervoet. Al die simpele oplossingen voor minder verbruik is onzin zoals pyramides, luchtdeeltjes richters voor in je luchtfilter, bougies die wonderen beloven en noem maar op. Als je de ontsteking wilt upgraden zou ik voor een electronische ontsteking kiezen, zonder bizarre bougies. Je motor draait mooier rond, nooit meer punten vervangen, start beter en het verbruik daalt (althans bij mij) ook iets.
En wat merken van bougies betreft zijn die van NGK zeer goed, Bosch als een goede 2e. Liever geen Champion, ik heb er in ieder geval slechte ervaringen mee. Om de 5000 km controleren of de electrode afstand 0,7 a 0.8mm is. Doe bij het monteren een beetje kopervet op het schroefdraad doen, dan kunnen ze niet vastroesten. En niet te strak aandraaien, vast is vast.
En wat merken van bougies betreft zijn die van NGK zeer goed, Bosch als een goede 2e. Liever geen Champion, ik heb er in ieder geval slechte ervaringen mee. Om de 5000 km controleren of de electrode afstand 0,7 a 0.8mm is. Doe bij het monteren een beetje kopervet op het schroefdraad doen, dan kunnen ze niet vastroesten. En niet te strak aandraaien, vast is vast.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 798
28-11-2006 10:24 #83131
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Wonderbougies?
<p>bij elke motor hoort een welbepaalde soort bougie, heeft oa te maken met
"temperatuur". Bij constructie en uittesten van motor is door ingenieurs
grondig het type bougie bepaald dat er optimaal bijhoort. Er kan dan ook
weinig of geen geloof gehecht worden aan voordelen van aangeboden
"wonder"bougies. Omwille van "temperatuur karakteristiek" van elke bougie,
zijn zelfs potentiele voordelen van zgn. "colortune bougies" - nl fijne
afstelling van mengsel, of van controle vd verbranding - niet steeds
betrouwbaar: verbranding met juiste bougie kan dan nl nog anders - dus
onjuist - zijn als met een colortune bougie. Alleen correcte afstelling
volgens de regels is betrouwbaar, en enkel dat geeft minimaal/optimaal
verbruik zoals Peter terecht opmerkt.</p><p>
In dit verband kan de vraag gesteld worden, welke bougie men moet gebruiken
bij motoren die geconstrueerd zijn uit allerlei combinaties van
nokkenassen, onderblocs, cylinderkoppen, carburatoren, etc. Ik heb die
vraag nog nooit horen stellen, of nog niemand daar een uitleg horen over
geven. Misschien wel een kwestie van "trial and error"?
</p>
"temperatuur". Bij constructie en uittesten van motor is door ingenieurs
grondig het type bougie bepaald dat er optimaal bijhoort. Er kan dan ook
weinig of geen geloof gehecht worden aan voordelen van aangeboden
"wonder"bougies. Omwille van "temperatuur karakteristiek" van elke bougie,
zijn zelfs potentiele voordelen van zgn. "colortune bougies" - nl fijne
afstelling van mengsel, of van controle vd verbranding - niet steeds
betrouwbaar: verbranding met juiste bougie kan dan nl nog anders - dus
onjuist - zijn als met een colortune bougie. Alleen correcte afstelling
volgens de regels is betrouwbaar, en enkel dat geeft minimaal/optimaal
verbruik zoals Peter terecht opmerkt.</p><p>
In dit verband kan de vraag gesteld worden, welke bougie men moet gebruiken
bij motoren die geconstrueerd zijn uit allerlei combinaties van
nokkenassen, onderblocs, cylinderkoppen, carburatoren, etc. Ik heb die
vraag nog nooit horen stellen, of nog niemand daar een uitleg horen over
geven. Misschien wel een kwestie van "trial and error"?
</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Grapendaal (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 584
28-11-2006 22:44 #83130
door Peter Grapendaal (GAST)
Je hebt 'warme'en 'koude' bougies. Een warm type bougie geeft zijn hitte langzamer af (aan de kop) dan een kouder type. Die warmte aan de electrodes is nodig om verontreiniging van de electrodes te verbranden, maar moet ook niet weer te hoog worden. Een hogere compressie en vermogen levert een hogere verbrandingstemp en daar hoort dan een koudere bougie in. Als je een te warme bougie gebruikt heb je kans dat de electrodes verbranden, en met een te koude bougie gaan er verbrandingsresten tussen de electrodes zitten. Je kan het ook zien aan een bougie. Hou twee verschillende types bougie ondersteboven naast elkaar. Hoe korter de porceleinen kern hoe kouder de bougie, de electrode kan zo beter zijn hitte afgeven aan de mantel. De warmte graad staat op de bougie afgedrukt, elk merk heeft daar zijn eigen getal voor. De letterreeks geeft oa de lengte van het schroefdraad aan.Sorry voor dit lange verhaal, moest het even kwijt(:
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Wonderbougies?
Je hebt 'warme'en 'koude' bougies. Een warm type bougie geeft zijn hitte langzamer af (aan de kop) dan een kouder type. Die warmte aan de electrodes is nodig om verontreiniging van de electrodes te verbranden, maar moet ook niet weer te hoog worden. Een hogere compressie en vermogen levert een hogere verbrandingstemp en daar hoort dan een koudere bougie in. Als je een te warme bougie gebruikt heb je kans dat de electrodes verbranden, en met een te koude bougie gaan er verbrandingsresten tussen de electrodes zitten. Je kan het ook zien aan een bougie. Hou twee verschillende types bougie ondersteboven naast elkaar. Hoe korter de porceleinen kern hoe kouder de bougie, de electrode kan zo beter zijn hitte afgeven aan de mantel. De warmte graad staat op de bougie afgedrukt, elk merk heeft daar zijn eigen getal voor. De letterreeks geeft oa de lengte van het schroefdraad aan.Sorry voor dit lange verhaal, moest het even kwijt(:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.