Opnieuw kopzorgen

  • Job Burgers
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
17-12-2006 19:22 #51642 door Job Burgers
Opnieuw kopzorgen is gemaakt door Job Burgers
<p>Volvovrienden,</p><p>De kopakking van mijn 145/B20a blijft het maar begeven</p><p>2 maand geleden opnieuw de koppakking vervangen
De kop na 800 km nagetrokken (iets los en weer vast)
De kop is zo'n 4 maanden geleden vervangen door een gereviseerde, en getest vlak.
Sindsdien wel veel meer trekkracht maar ook merkbaar olieverbruik (ca. 1lt/1000km) via de uitlaat, want verder is het blok droog.
Voorheen kreeg de motor last van overdruk op het koelsysteem waardoor de koelvloeistof eruit geperst werd.
Dat gebeurde nu niet; de klassieke rookpluim was niet mis te verstaan. De kop is er nog niet af, maar het lijkt nu of er een fink lek zit.</p><p>Het blok loopt op zich fijn/beter dan het ooit deed, alleen lijkt er aan alle kanten te veel druk. Ik heb het nog niet gemeten, maar ik heb ook een vermoeden van hoge carterdruk omdat ik vooral bij inhalen/doortrekken op hogere snelheid de lucht van motorolie ruik, vermoedelijk uit de (open) carterventilatie. De motor ging trouwens op benzine pingelen, mogelijk ook door hegere compressie</p><p>In de koelvloeistof wel wat lichte sporen van olie, maar ik heb dat tot nog toe aan de het loshalen van de kop toegeschreven.</p><p>Het onderblok is volgens zeggen ca 3jr/30.000 km geleden gereviseerd. Waar of niet, waarom zou - al dan niet in relatie met het olieverbruik - de koppakking het steeds begeven? </p><p>Groet, Job Burgers</p><p>Ps. Ik heb trouwens de compressie nog niet gemeten, maar ga dit natuurlijk zsm doen. </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-12-2006 21:39 #83376 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Opnieuw kopzorgen
<p>Vervelend, probeer eerst er achter te komen of inderdaad de koppakking lek kan zijn. Is er weer overdruk in het koelsysteem? Of denk je een olieverbruik? Het zou kunnen zijn dat het blok niet goed is ingelopen en daardoor een olieverbruiker kunnen zijn geworden. Dan zou evt een setje nieuwe zuigerveren en honen kunnen helpen. Toch al olie ververst ? minimaal 15W50 toch.</p><p>Het lijkt er inderdaad op dat de compressie verhoogd is, de motor pingelt op benzine (het octaangetal van LPG is dik 100 en dus hoger als superbenzine) en loopt als nooit tevoren. Je weet dat er verschillende koppakkingdiktes zijn?</p><p>Rookt de motor na het gas loslaten? of juist met optrekken.</p><p>Mocht het weer de koppakking zijn zul je goed naar de koeling moeten kijken. Inwendige verstopping/thermostaat/radiateur?</p><p>succes en laat horen svp</p><p>gr marcel</p>

Amazon Combi '66

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 09664-dummy
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
18-12-2006 11:15 #83375 door 09664-dummy
Beantwoord door 09664-dummy in topic Opnieuw kopzorgen
<p>Uit je verhaal kan ik niet opmaken of je ook koelwater kwijtraakt. Wanneer dit niet het geval is lijkt het mij niet mogelijk dat de koppakking de oorzaak is. Ook daar je zegt dat er in het koelsysteem geen grote druk wordt opgebouwd. Wanneer er een overdruk vat op je koelsysteem aanwezig is, kan het ook zijn dat na een rit het vat geheel gevuld raakt met koelvloeistof en er dus wel gassen in de kop zijn die de koelvloeistof er uit persen in het overdrukvat. Ook kan inderdaad een verkeerde koppakking oorzak zijn van het pingelen. Is er bij het vlakken van de kop veel van de kop afgeslepen? Of soms meerdere keren. Welke brandstof , oct. 98 of 92 ? Er worden zover ik weet 3 diktes koppakking geleverd. Misschien mogen deze tips je ook nog iets helpen.</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Job Burgers
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
05-01-2007 23:03 #83374 door Job Burgers
Beantwoord door Job Burgers in topic Opnieuw kopzorgen
<p>Heb de kop er inmiddels af. Bij de 4e cilinder was de metalen rand in de pakking richting de koelpoort (tussen de stoterstangen) gebarsten en deels verdwenen. (en dat na pas 2000 km.)</p><p>Deze keer was er van te voren geen merkbaar koelwater verlies.
Dit keer dus geen overlopen van het koelsysteem, maar het lijkt wel of de pakking 'langzamerhand' toch wordt aangetast door vocht totdat 'de bom op een gegeven moment barst'...</p><p>Dit is de 4e pakking sinds ik in Apr 05 een nieuwe kop heb gemonteerd.
Of deze kop veel verder afgeslepen is als de vorige weet ik niet, de compressie is duidelijk hoger(meer trekkracht), maar nog niet opnieuw gemeten.
Het olieverbruik is ook sinds die tijd; een eerste blauwe walm bij het starten en vermoedelijk vooral bij het optrekken, omdat ik dan even wat motorolie kan ruiken. Ik gebruik trouwens speciale klassieker olie 20W60.</p><p>Olie eruit, wat donker en met iets vocht, geen metaaldeeltjes, wel wat brokjes bakkeliet-achtig spul, misschien van de oude distributie die er een jaar geleden mee ophield.</p><p>Een te hete motor? Het merkwaardig is juist dat de temperatuurmeter als sinds ik de auto heb, laag staat, net voorbij de koude zone. Dit trouwens ook met de vorige motor... Alleen na een warme rit loopt de meter verder op (als de automatische ventilator niet aanslaat), maar hooguit tot tegen het rood, nooit erin. Maar met een te hete motor zou ik dat toch door overloop via het expansietankje moeten merken?</p><p>Wie heeft nog een helder idee?</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-01-2007 21:26 #83373 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Opnieuw kopzorgen
<p>Het lijkt er toch op dat de motor ongewild toch te heet wordt. Een kop vlakken is echt zelden nodig, vaak wordt dit toch gedaan om snel de pakkingresten te verwijderen. Gietijzer is een zeer sterk materiaal.</p><p>"Dit is de 4e pakking sinds de nieuwe kop" zou je toch gaan denken dat het in de kop zou liggen</p><p>"Het olieverbruik is ook sinds die tijd" lijkt er ook op. Breng anders de kop eens naar een revisiespecialist, kijk wat hij ervan vindt.</p><p>Zou het (onder)blok soms intern slecht koelen door slechte doorstroming? De vierde cilinder heeft het altijd het moeilijkste. Tik de zg anti-vries pluggen er eens uit, zitten de kanalen vol met rotzooi?</p><p>Laat horen, succes!</p><p>gr marcel</p><p>.</p>

Amazon Combi '66

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Job Burgers
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
12-01-2007 23:09 #83372 door Job Burgers
Beantwoord door Job Burgers in topic Opnieuw kopzorgen
<p>Oke, vandaag de kop vervangen door een ander (tijdelijk) exemplaar, eigenlijk om te zien of het daar aan kan liggen. Dat lijkt er (helaas) niet op. Koude start en stationair op LPG en benzie ok, maar na een eindje rijden merk je dat het allemaal niet meer zo lekker gaat. Stationair gaat de motor ook erg schudden. Warmte invloed lijkt inderdaad voor de hand te liggen... met de tips die ik tot nu toe heb gehad zijn er twee opties; een scheurtje in het onderblok of verstopte kanalen. Laten we maar hopen op het laatste... Dank zover, ik hou jullie op de hoogte. </p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Job Burgers
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
09-06-2014 10:30 #141150 door Job Burgers
Beantwoord door Job Burgers in topic Opnieuw kopzorgen
Misschien een (minder) aardige ter afsluiting... Een malafide handelaar ('T..'s Classics te M.....) had een B18kop op een b20 gezet. Qua compressie lijkt het dan nog wat... Heeft even geduurd voordat iemand de truck doorzag.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD