Geklepper op lage toeren
- F.J. Olthuis (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-12-2006 18:17 #51624
door F.J. Olthuis (GAST)
Geklepper op lage toeren is gemaakt door F.J. Olthuis (GAST)
<p>Hoi,</p><p>Ik heb een Combi met een B18A motor en ik rijd uitsluitend op LPG. Als ik de timing afstel volgens het boekje loopt de motor niet echt lekker. Hij heeft dan heel weinig vermogen. Daarom stel ik meestal af op het gehoor. Daarbij zorg ik dat de motor ongeveer 1500 toeren maakt en probeer dan de gastoevoer zo constant mogelijk te houden terwijl ik de verdeler een beetje verdraai. Ik probeer de verdeler zo te draaien dat de motor bij die hoeveelheid gas de meeste toeren maakt. Het resultaat is meestal heel redelijk, in elk geval beter dan wanneer ik hem volgens het boekje afstel. </p><p>Ik heb echter het idee dat het beter kan. Bij de huidige afstelling kleppert de motor een beetje op lage toeren, en dat is erger als de motor koud is. Hoe erg is dit? Moet ik hem nou vroeger of later afstellen? Mijn theorie is dat, omdat de motor koud is, de verbranding wat langer duurt en de ontsteking daardoor iets te laat kan komen, dus ik vermoed dat hij wat vroeger afgesteld moet worden. Iemand ideeen / advies?</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
26-12-2006 19:34 #83436
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Geklepper op lage toeren
<p>Ik neem maar even aan dat het "geklepper" pingelen is.</p><p>Dat zou betekenen dat de ontsteking te vroeg staat. Probeer eens met een lampje af te stellen. Dat beviel mij zowel bij mijn vorige auto (amazone combi met B18-D motor) als ook bij mijn huidige 144 B20A het beste.</p><p>EERST: verwijder de rotor uit de verdelerkap!</p><p>Lampje of voltmeter tussen het pluscontact op de bobine of de stroomverdeler, min op de min van de accu en de gradenverdeler op de krukaspoelie op ongeveer 4 graden vóór BDP en voorzichtig de stroomverdeler draaien tot het lampje aangaat. Dan de motor een beetje terugtornen en via het tornen in de draairichting controleren of het lampje aangaat bij ongeveer 4 graden en eventueel nog wat bijstellen.</p><p>Zoals gezegd: bevalt mij al jaren prima. Als de ontsteking eningszins goed staat, mag hij op LPG zeker niet pingelen omdat de klopvastheid van lpg beter is dan van normale benzine.</p><p>Om een discussie een beetje voor te zijn: er zijn meerdere garages in mijn leven geweest die zeiden dat dit niet zo kon: elke keer als ze mijn afstelling controleerden met een stroboscoop bleek de boel heel goed te staan!</p><p> </p>
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- Mike Willems (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-12-2006 21:44 #83435
door Mike Willems (GAST)
Beantwoord door Mike Willems (GAST) in topic Geklepper op lage toeren
<p>Heb je wel de juiste ontstekingsunit bij de motor. Ik las laatst ergens (was dat hier op het forum?) dat veel amazones met de verkeerde onstekingsunit rondrijden vanwege vervanging, andere motor /configuratie of andere redenen. Als jij je ontsteking volgens het boekje afstelt zou het eigenlijk goed moeten zijn. Weet je of je huidige ontsteking pas bij je motor. Ik begreep dat bijvoorbeeld een B of een A motor al uitmaakt bij het type ontsteking.</p><p>Succes,</p>
- Peter Grapendaal (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-12-2006 11:17 #83434
door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Geklepper op lage toeren
Voordat je de ontsteking afstelt moet je eerst de kleppen stellen om de ontsteking goed te krijgen. En ook de contacthoek goed instellen. Daarna pas de timing stellen. Op LPG heb je vaak een beter resultaat als je de timing iets verlaat tov de opgegeven afstelling. En stel hem niet af op de manier die je hierboven beschrijft: wanneer de mtor meeste toeren maakt. Stel hem af met een stroboscoop, dan weet je of je goed zit. En afstellen met de vacuumslang los van de ontsteking. B18A: 21-23 graden bij 1500 toeren. Hoor je dan nog pingelen onder belasting dan moet je hem een paar graden verlaten.
- Huib Wassink (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
27-12-2006 11:22 #83433
door Huib Wassink (GAST)
Beantwoord door Huib Wassink (GAST) in topic Geklepper op lage toeren
<p>Dat geklepper, is dat niet je distibutietandwiel?</p><p>Als je de motor in het bovenste dode punt zet en aan de ventilatorbladen heen en weer beweegt en er is speling, voordat je weerstand voelt, dan is je tandwiel versleten.</p><p>Als dat zo is stampt de motor meestal bij accellereren.
Rijdt je er mee door, dan sta je plotseling stil. Gelukkig slaan de kleppen niet door de zuigers.</p><p>Als het tandwiel versleten is kan de timing ook versprongen zijn waardoor goed afstellen onmogelijk is.</p><p>Laat nog even weten hoe het verder gaat.</p><p>Huib</p>
Rijdt je er mee door, dan sta je plotseling stil. Gelukkig slaan de kleppen niet door de zuigers.</p><p>Als het tandwiel versleten is kan de timing ook versprongen zijn waardoor goed afstellen onmogelijk is.</p><p>Laat nog even weten hoe het verder gaat.</p><p>Huib</p>
- F.J. Olthuis (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-12-2006 10:20 #83432
door F.J. Olthuis (GAST)
Beantwoord door F.J. Olthuis (GAST) in topic Geklepper op lage toeren
<p>Nou, over die ontstekingsunit: er zit wel een verdeler in van een B20. Zou het kunnen dat de vervroeging daarin anders werkt? </p>
- 11236-dummy
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
30-12-2006 20:47 #83431
door 11236-dummy
Beantwoord door 11236-dummy in topic Geklepper op lage toeren
Ja, die werkt volgens mij anders. Ik heb bijvoorbeeld een B20 met een B18-verdeler en dat is ook niet goed af te stellen (althans, niet volgens het boekje). Gewoon op gehoor wel. De monteur vertelde mij dat ik de vacuum vervroeger mis die wel op een B20 hoort te zitten...
- F.J. Olthuis (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-12-2006 12:06 #83430
door F.J. Olthuis (GAST)
Beantwoord door F.J. Olthuis (GAST) in topic Geklepper op lage toeren
OK, dat verklaart een hoop. Ik ga binnenkort maar eens naar een andere stroomverdeler op zoek. Bedankt voor de reakties allemaal!