Problemen met een B18
- Kees van der Heiden (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-01-2007 09:48 #51590
door Kees van der Heiden (GAST)
Problemen met een B18 is gemaakt door Kees van der Heiden (GAST)
<p>Nou, m'n duetje is nu pas op de weg. Alles gereviseerd. Heb ik nog geen 100km gereden komen er opeens nare geluiden uit het vooronder. Het klonk net als een slippende V-snaar of dynamolagers of iets dergelijks. Maar helaas zo simpel is het niet, als ik de V-snaar weghaal doet hij het ook! Maakt niet echt uit of ik op de koppeling trap of niet. Hij maakt die fluitende/krijsende herrie zelfs als de auto stil staat.</p><p> </p><p>Enfin, toen heb ik de olie er maar uit laten lopen en even door een oude theedoek gezeefd. En dan vind ik allerlei dingetjes die ik liever niet in olie vind... Het zijn een beetje koperkleurige brokjes, vrij breekbaar, max zo 4-5 mm lang. Eerst dacht ik nog dat het stukjes primer waren (ik heb het blok met een gelige primer en rode verf gespoten), maar dat geloof ik toch niet als ik de kleur zo zie. Voor koper uit de lagers lijkt het me wat te breekbaar. Iemand nog een idee? </p><p> </p><p>Ik zit mezelf al geestelijk voor te bereiden op een nieuwe motorrevisie.</p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jaap Profijt (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
07-01-2007 14:25 #83625
door Jaap Profijt (GAST)
Beantwoord door Jaap Profijt (GAST) in topic Problemen met een B18
Is het geen fiber van het nokkenastandwiel?
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-01-2007 14:51 #83624
Beantwoord door Kees van der Heiden (GAST) in topic Problemen met een B18
<p>Dat lijkt me niet, want ik heb een stalen nokkenastandwiel gemonteerd. Maar als je nog meer ideen hebt? Stukjes pakking misschien? Maar ik kan me geen koperkleurige pakking herinneren.</p><p>Mmmh, als ik nog even nadenk, de stukjes lagen onderin, zijn dus zwaarder dan olie. Pakking materiaal blijft wel drijven.</p><p> </p><p> </p>
- Henry van Leusden
- Premium lid
-
Minder
Meer
07-01-2007 15:30 #83623
door Henry van Leusden
Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.
Beantwoord door Henry van Leusden in topic Problemen met een B18
Het 'krijsende geluid' doet me denken aan een drooggelopen B18 van een vriend doordat het tandwiel dat de as naar de oliepomp aandrijft, niet langer geborgd was en daardoor vrij rond draaide. Oliedruk(lampje) al gecontroleerd?
Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.
- Michiel Helsloot (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-01-2007 16:17 #83622
door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Problemen met een B18
<p>Die broze stukjes in de olie zijn zeer waarschijnlijk tanden van een de distributie tandwielen.</p><p>Of het wat met deze herrie te maken heeft is moeilijk te zeggen. Het kan ook best zijn dat ze al eerder eens zijn afgebroken en dat vervolgens de distributie tandwielen zijn vervangen. Die stukjes blijven nog wel eens liggen in de carterpan en komen dan bij een latere olieverversing pas naar buiten.</p><p>Ik vond bij m'n vorige wagen (B20F) ook eens rare stukjes in de olie. Ik heb het zaakje toen na laten kijken (was er zelf nog niet zo bedreven in). Er bleken toen al stalen distributietandwielen in te zitten. Die stukjes waren van een eerder akkefietje.</p><p>Mocht het inderdaad de distributietandwielen zijn, dan is dat een relatief eenvoudige reparatie (fan eraf, distributie deksel eraf, tandwielen vervangen, boel er weer op). </p><p>Naar ik meen zit er genoeg ruimte tussen de zuigers en de kleppen. Die zullen dan waarschijnlijk niet beschadigd zijn in dit geval. Het blok hoeft er in elk geval dan niet helemaal voor uit elkaar.</p><p>suc7</p>
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-01-2007 12:01 #83621
Beantwoord door Kees van der Heiden (GAST) in topic Problemen met een B18
<p>Gisteren heb ik het motorblok eruit getakeld. Een dagje hard werken! Morgen heb ik weer een vrije dag en zal ik eens zien wat er voor narigheid te vinden is.</p><p> </p>