Oliekoeler weg? help!
- Marc Timmers
- Junior lid
-
Minder
Meer
12-01-2007 18:06 #51581
door Marc Timmers
Oliekoeler weg? help! is gemaakt door Marc Timmers
<p>Nadat ik sludge heb gevonden in luchtfiler en radiateur expansievat (volvo 164). Heb ik de cylinderkop er af gehaald in verband met mogelijke lekke pakking. De pakking ziet er echter vrij goed uit. Tip iemand was om de oliekoeler te verwijderen omdat die misschien niet goed is en vaak de oorzaak is. Heeft iemand ervaring met dit onderwerp en hoe verder te gaan met slang die dan over is. Er zit een t-stuk bij de afvoerslang van de radiateur. Vandaar gaat de slang naar de oliekoeler, de olie koeler heeft dan weer een pijpje naar het blok, wat doe ik met dat gat? Ik laat de oliekoeler inieder geval testen zodat ik weet of dat werkelijk de oorzaak is van de sludge. In principe gaat mijn voorkeur uit naar het weer monteren van de oliekoeler, maar misschien heeft iemand een beter idee.</p><p>NB. voor het kleppen stellen bij de b20 was de som van 9 de manier van afstellen, 1 open, 8 stellen enz. Is er een zelfde ezelsbrug voor de b30?</p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy Beer
- Elite lid
-
Minder
Meer
12-01-2007 18:15 #83673
door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic Oliekoeler weg? help!
Bij het vervangen (P1800S) van een B18B door een B20E (maar met carburators) heb ik de olie/water-koeler vervangen door een olie/lucht-koeler omdat de eerste toch wel eens kapot gaat na meer dan 40 jaar en je dan vervelende verschijnselen krijgt. Misschien een idee?
- Fred Markvoort
- Junior lid
-
Minder
Meer
12-01-2007 18:30 #83672
door Fred Markvoort
Beantwoord door Fred Markvoort in topic Oliekoeler weg? help!
<p>Bij de B30, 6 cilinder gebruik je dan de regel van 13 ipv 9. Klep 1 op tuimelen is klep 12 afstellen enz.</p><p>Succes Fred</p>
- Peter Grapendaal (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-01-2007 20:10 #83671
door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Oliekoeler weg? help!
Je moet de slang met T stuk verwijderen en vervangen door een gewone originele slang. Het pijpje waar het oliefilter op zat kan je eruit draaien zodat je het oliefilter rechtstreeks op het blok kan monteren.
Hier staat een link voor het stellen van je kleppen. Is wel voor een B20 maar kan je zo toepassen op een B30. Is iets meer werk maar het werkt echt beter als de oude manier. Je motor draait een stuk mooier. Mocht je toch voor de oude methode kiezen stel in ieder geval je kleppen altijd met een warme motor en niet koud. Je kleppen moeten per slot van rekening hun werk doen met een warme motor! Wat ook handig is om op je verdelerkap de aansluitingen van de bougiekabels te nummeren met een watervaste stift oid,, dan kan je ze zo weer aan de goede bougie hangen. Cylinder #1 zit het dichts bij de radiateur.
www.vclassics.com/archive/vadjtip.htm
Hier staat een link voor het stellen van je kleppen. Is wel voor een B20 maar kan je zo toepassen op een B30. Is iets meer werk maar het werkt echt beter als de oude manier. Je motor draait een stuk mooier. Mocht je toch voor de oude methode kiezen stel in ieder geval je kleppen altijd met een warme motor en niet koud. Je kleppen moeten per slot van rekening hun werk doen met een warme motor! Wat ook handig is om op je verdelerkap de aansluitingen van de bougiekabels te nummeren met een watervaste stift oid,, dan kan je ze zo weer aan de goede bougie hangen. Cylinder #1 zit het dichts bij de radiateur.
www.vclassics.com/archive/vadjtip.htm
- Sieger van der Veen
- Junior lid
-
Minder
Meer
14-01-2007 20:49 #83670
door Sieger van der Veen
Volvo Qua Patet Orbis
Beantwoord door Sieger van der Veen in topic Oliekoeler weg? help!
<p>Er is, als ik mij het goed herinner uit het V44-archief dat ooit een tijd in mijn bezit was, destijds (> 35 jaar geleden al) een service-bulletin geweest van Volvo Nederland aan de dealers in NL dat agv klachten (doorvreten van koelvloeistof in de oliekanalen) van klanten met Volvo's met een af fabriek gemonteerde olie/water-koeler (tussen motorblok en oliefilter - P1800 en wellicht ook 164) geadviseerd werd deze preventief te verwijderen !</p><p>Met de huidige stukken betere smeer-olien (ACEA A3 specificatie) is het in West-Europa al helemaal niet meer nodig om een dergelijke olie/water-koeler te gebruiken...</p><p> </p>
Volvo Qua Patet Orbis