lagerspeling

• Henk Nieuwendijk (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-01-2007 21:54 #51563 door Henk Nieuwendijk (GAST)
lagerspeling is gemaakt door Henk Nieuwendijk (GAST)
<p>ik heb een vraag over lagerspeling op de hoofd lagers</p><p>hoeveel mag dat max zijn? en als ik er nieuwe lagers inzet moet dat standaard zijn af een volgende maat.</p><p>volgens mij slijt het lager sneller dan de tap</p><p>of zit ik fout</p><p>en dat zelfde voor de drijfstang lagers.</p><p>wie maakt me weg wijs?</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Kees van der Heiden (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-01-2007 09:05 #83759 door Kees van der Heiden (GAST)
Beantwoord door Kees van der Heiden (GAST) in topic lagerspeling
<p>Lager en tap slijten allebei. Het beste kan je de tappen opmeten met een micrometer, op verschillende plaatsen rondom verdeeld. Meten is weten. Als je zelf geen micrometer hebt zou ik naar een revisiebedrijf gaan. Daar kom je toch wel terecht, want het is hoogst onwaarschijnlijk dat je met alleen vervangen van de lagerschalen uitkomt. Maar ja, je weet nooit natuurlijk. Hetzelfde geld voor de big-end lagers. Maten weet ik niet uit mijn hoofd maar die staan in het werkplaatshandboek.</p><p> </p>

• 09664-dummy
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
19-01-2007 17:31 #83758 door 09664-dummy
Beantwoord door 09664-dummy in topic lagerspeling
<p>De standaard maat van de hoofdlagers is :</p><p>63,441 tot 63,454 mm. Wanneer de diameter van de tap een paar hondersten onder de kleinste maat is, gemeten op de meest gesleten plek, dan wordt overwegen om de krukas te laten slijpen zinnig De volgende ondermaten van de krukas zijn.</p><p>63,187 tot 663,200 en 62,933 tot 62,946</p><p>Wanneer er nog standaard lagers gemonteerd zitten, dan staat er op de schalen aan de achterzijde meestal dat ze standaard zijn (STD) Om te bepalen hoeveel de speling van de lagers is, betaan er kunststofstrips die je tussen het gemonteerde lager legt. Na het monteren van de lagerkap met schaal, en aangetrokken met het juiste koppel, wordt de strip plat geperst en de breedte van de strip bepaalt dan de speling. Deze kun je aflezen met behulp van een bijgeleverde schaal. Deze strips hebben ze denk ik wel bij een revisiebedrijf. De onrondheid van de lagertappen bepalen uiteindelijk de noodzaak van slijpen. De onrondheid mag dan ook niet meer dan een 4/100 zijn.</p><p> </p>

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-01-2007 21:29 #83757 door Henk Nieuwendijk (GAST)
Beantwoord door Henk Nieuwendijk (GAST) in topic lagerspeling
<p>Henk Nieuwendijk</p><p>de vraag blijft , ik heb de spelling opgemeten en die is 0,15 mm, de vraag is wie slijt het snelst volgens mij de lagers ,want de krukas tappen zijn gehard.Veronderstel dat het lager 0,1 mm slijt en de tap 0,05, zou ik een overmaat van 0,1 mm bij de lagerschallen kunnen nemen dan hou ik 0,05 spelling over . Heb ik dit nu goed ?</p><p>gr henk</p>

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-01-2007 05:06 #83756 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic lagerspeling
U heeft gelijk. Normaal gezien moet een lager sneller slijten dan de as. De as slijt dus wel, maar minder. De slijtage is echter niet altijd uniform op alle plaatsen. Het beste blijft dus: meten, eventueel slijpen, dan lagers in de juiste maat monteren, krukas monteren en dan de speling nog eens controleren met bijvoorbeeld Plastigage.

• 09664-dummy
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
20-01-2007 12:27 #83755 door 09664-dummy
Beantwoord door 09664-dummy in topic lagerspeling
De speling van 0.15 mm. is vrij groot, en dat de lagerschalen het meest slijten is waar. Of de lagers te veel gesleten zijn, kun je ook wel concluderen aan het feit dat vaak de babbith laag gedeeltelijk weg is, dus de koper onderlaag word dan zichtbaar. De onrondheid van de krukas blijft een belangrijk punt, evenals trouwens de gladheid van de kruktap. De berekening dat met een ondermaat van 0.10 de speling teruggebracht zou kunnen worden naar 0.05 mm. is misschien wel juist, maar volgens mij is de volgende verkrijgbare ondermaat +/- 0.25 mm. kleiner,dus dat kan dan niet. Slijpen wordt dan de volgende optie.

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-01-2007 17:00 #83754 door Kees van der Heiden (GAST)
<p>Hoe heb je die speling dan gemeten? </p><p> </p>

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-01-2007 19:22 #83753 door Henk Nieuwendijk (GAST)
<p>henk nieuwendijk</p><p>met plastigage speciaal voor dat opmeten van lagerschalen zowel voor krukas als drijfstang</p>

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-01-2007 09:01 #83752 door Kees van der Heiden (GAST)
<p>Dan zou ik nu op zoek gaan naar iemand die een micrometer heeft in deze maat. Dan weet je tenminste of je kruktappen nog goed zijn. Als die nog binnen de marges vallen, dan kan nieuwe lagerschalen monteren. Anders niet en dan moet je krukas op de volgende maat geslepen worden.</p><p> </p>

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-01-2007 16:24 #83751 door Henk Nieuwendijk (GAST)
<p>henk</p><p>ik heb de maat opgenomen met een micrometer,en deze viel nog binnen de toegestaane maat,dus ik zet er nieuwe lagerschalen in zowel krukas als drijfstang lagers.het resultaat zal ik t.z.t mee delen.ik wil al de mensen bedanken voor hun advies en tot horens.gr Henk</p><p> </p><p> </p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD