Cilinderkop tuning (B18A)

  • Hendrik Postma (GAST)
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
02-04-2007 16:44 #51355 door Hendrik Postma (GAST)
Cilinderkop tuning (B18A) is gemaakt door Hendrik Postma (GAST)
Ik heb mijn oude B18A/D kop nog liggen. Hierin was een bout van het spruitstuk afgebroken en ik heb toen meteen een geharde kop geplaatst een jaar geleden. Nu zit ik te denken om deze kop op te (laten) knappen en meteen wat extra's te geven. Ik wil dan later een weber outlaw kit plaatsen en dan deze kop gebruiken. Dan houdt ik mijn nog goede geharde kop orgineel. Nu vraag ik me af wat is het beste recept voor de kop en kan ik evt. wat zelf doen aangezien ik nog genoeg tijd heb voordat het zover is.

Er zullen dan nieuwe kleppen en geharde klepzittingen in komen, welke maat is dan het beste te gebruiken? Zal waarschijnlijk uitbesteed moeten worden

De kop zal gevlakt moeten worden tot een B18B, dus 86mm? Lijkt me niet zelf te doen, dat oppervlakte is te groot.

Als laatste kan er nog wat vermogenswinst gehaald worden door het flowen van de poorten. Hier zijn wel aardig wat beschrijvingen van te vinden op internet. Ik heb ze niet helemaal gelezen. Is dit goed zelf te doen? En zijn er specifieke dingen voor de B18 kop?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2007 19:02 #84799 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Cilinderkop tuning (B18A)
Vlakken moet inderdaad door een specialist gebeuren. Dit kun je niet zelf. Flowen is eigenlijk het weghalen van oneffenheden in de in-en uitlaatkanalen van de kop. Dit kun je een heel eind zelf met bijvoorbeeld een dremel of zijn sterkere broertje op lucht. Wel oppassen dat je niet teveel materiaal weghaalt. Je zou een gat kunnen maken in de watermantel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel Smelter (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
02-04-2007 22:24 #84798 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Cilinderkop tuning (B18A)
<p>Als je google erop loslaat weet je niet wat er gebeurd. Probeer eens. Gewoon volvo amazon tuning of zo.</p><p>Vlakken kan elk beter automaterialenbedrijf of revisiebedrijf voor je doen.</p><p>Als je inderdaad alle kleppen eruit haalt en polijst &eacute;n de kanalen glad maakt kom je best een heel eind. Zorg dat ook de inlaatpakking mooi aansluit en niet inwendig uitsteekt.</p><p>Ik denk dat een snellere nokkenas goedkoper is dan het gebruik van Webers.</p><p>Wellicht beide gebruiken?</p><p>succes.</p>

Amazon Combi '66

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Hendrik Postma (GAST)
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
03-04-2007 08:53 #84797 door Hendrik Postma (GAST)
Beantwoord door Hendrik Postma (GAST) in topic Cilinderkop tuning (B18A)
Er komt nu een K-as in met mijn ruilblok. Alleen zit er een Zenith 36VN op die niet echt veel power heeft. Ik wil dus langzaam die ouwe kop wat opknappen en flowen lijkt een leuk klusje om zelf te doen. Ik zal niet veel weghalen maar vooral het weer glad maken en misschien wat scherpe hoekjes wegwerken, dat moet zelf wel te doen zijn. Daarbij nog het stuk van de pakking mooi glad maken en het uitlaatspruitstuk opknappen wat ik nog heb liggen.

Ik zal wel info zoeken en als ik bezig ga proberen wat foto's te maken en op mijn weblog plaatsen. Hier staat nu nog bijna niks op.

www.volvoamazon.wordpress.com

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-04-2007 19:13 #84796 door Sjors H (GAST)
Beantwoord door Sjors H (GAST) in topic Cilinderkop tuning (B18A)
<p>Hendrik, Ben Flierman, www.tinustechniek.nl kan je er alles over vertellen.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel Smelter (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
05-04-2007 20:11 #84795 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Cilinderkop tuning (B18A)
<p>Kleppen kan je leuk polijsten als je ze inspant in een (kolom)boormachine.</p><p>Vooral inlaatkanalen glad maken geeft voordelen, ook het inlaatspruitstuk is belangrijk.</p><p>Gebruik een dremel, gietijzer is snoeihard.</p><p>Ik heb thuis een boek van Gert Hack met als titel 'Autotuning'</p><p>Heb ik met veel plezier gelezen en staat bol van tips en tricks. Het is gedrukt in 1985 dus wellicht vind je wat op rommelmarkten/de Slegte of iets dergelijks.</p><p>Ik zag laatst een getunde (oude) VW Polo met 4 motorfietscarburateurs erop. Die komen tegenwoordig los omdat alle racefietsen nu injectie hebben. En stukken goedkoper dan die dubbele Webers en dure inlaatspruitstukken. En een geluid om te zoenen....</p><p>Ben straks benieuwd naar de foto's </p><p>succes! gr marcel</p>

Amazon Combi '66

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.