Koppakking gescheurd van 1800E

  • P. Niem
  • P. Niem's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
Lees meer
04-04-2007 21:11 #51348 door P. Niem
Koppakking gescheurd van 1800E is gemaakt door P. Niem
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span lang="NL" style="mso-ansi-language: NL"><font size="3">Vandaag scheurde de koppakking bij cilinder 1 van mijn 1800E op LPG. Jammer dat het in Leeuwarden was en ik in Amersfoort woon. <o:p></o:p></font></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span lang="NL" style="mso-ansi-language: NL"><font size="3">Aan het eind van een rit van <st1:metricconverter w:st="on" productid="200 KM">200 KM</st1:metricconverter> snelweg bij een stop voor het eerste stoplicht zag ik plotseling enorme witte (dus water) rookwolken uit de uitlaat komen. Direct gestopt en onder de motorkap zag ik het water uit de kop spuiten. <o:p></o:p></font></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span lang="NL" style="mso-ansi-language: NL"><o:p><font size="3"> </font></o:p></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span lang="NL" style="mso-ansi-language: NL"><font size="3">Ik heb van die <st1:metricconverter w:st="on" productid="200 KM">200 KM</st1:metricconverter> de laatste <st1:metricconverter w:st="on" productid="100 KM">100 KM</st1:metricconverter> met meer dan 140 KM/uur gereden. Een half uur voor de koppakking sprong hoorde ik gedurende ongeveer een minuut een ratelend geluid alsof er bladeren in het ventilatiesysteem zaten. De water- en olie temperatuur waren normaal. De oliedrukmeter ging wat op en neer, wat ik niet gewend ben. Deze staat normaal stil.<o:p></o:p></font></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span lang="NL" style="mso-ansi-language: NL"><font size="3">De koppakking is <st1:metricconverter w:st="on" productid="30.000 KM">30.000 KM</st1:metricconverter> geleden ook gesprongen. Daarna is de kop gevlakt.<o:p></o:p></font></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span lang="NL" style="mso-ansi-language: NL"><o:p><font size="3"> </font></o:p></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span lang="NL" style="mso-ansi-language: NL"><font size="3">Wie heeft er een idee waarom de koppakking gescheurd is? Wat kan ik doen om herhaling te voorkomen?<o:p></o:p></font></span></p>

1800E
vimeo.com/volvoac

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel van Genderen (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-04-2007 22:13 #84825 door Marcel van Genderen (GAST)
Beantwoord door Marcel van Genderen (GAST) in topic Koppakking gescheurd van 1800E
<p>Bij het vervangen van de koppakking is het belangrijk dat de cilinderkopbouten na ik meen 1000 km , nog een keer op koppel worden nagetrokken.</p><p>vriendelijke groet Marcel van Genderen , Ook uit amersfoort</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2007 06:30 #84824 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Koppakking gescheurd van 1800E
Controleer alsnog de vlakheid van de kop eens en, misschien vergezocht, controleer ook de vlakheid van het blok. Krassen en kleine beschadigingen in het pasvlak van beide kunnen ook aanleiding geven tot een lekke koppakking.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel Smelter (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
05-04-2007 19:57 #84823 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Koppakking gescheurd van 1800E
<p>Een kapotte koppakking is meestal het gevolg van een (over)verhittingsprobleem.</p><p>Als je alleen het gevolg hersteld en niet de oorzaak verhelpt blijft het probleem inderdaad terugkomen.</p><p>Let dus op bv doorstroming radiateur, thermostaat e.d. Ontstekingstijdstip ok?</p><p>Zit er al een dikkere radiateur in? Doen hoor, met LPG.</p><p>Toch geen verstralers v&oacute;&oacute;r de radiateur?</p><p>Vlakken is echt zelden nodig, een gietijzeren kop trekt zelden krom.</p><p>Op LPG kun je beter niet te lang een hoge snelheid rijden, rij dan op benzine.</p><p>LPG geeft een hoge thermische belasting omdat het als gas naar binnen stroomt en het niet hoeft te verdampen.. Benzine verdampt pas goed &iacute;n de verbrandingskamer wat een inwendige koeling geeft.</p><p>Het is en blijft een benzinemotor, hij kan op LPG lopen maar alles is in principe nog steeds afgestemd op benzine....</p><p>succes, gr marcel</p>

Amazon Combi '66

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • P. Niem
  • P. Niem's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
Lees meer
05-04-2007 20:43 #84822 door P. Niem
Beantwoord door P. Niem in topic Koppakking gescheurd van 1800E
<p style="TEXT-ALIGN: justify"><span lang="NL" style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: #000088; FONT-FAMILY: Verdana; mso-ansi-language: NL; mso-bidi-font-size: 8.0pt">De koeling van de motor zit wel snor. De auto heeft een gereviseerde radiateur van drie rijen dik en de thermostaat is nieuw. Op het moment van springen van de pakking was de temperatuut normaal. Er zitten geen verstralers op de auto. Ik ga binnenkort naar een LPG boer om de boel af te laten stellen. Het zou kunnen dat ik vergeten ben de kop na <st1:metricconverter w:st="on" productid="1000 Km">1000 Km</st1:metricconverter> na te trekken. Bedankt voor alle tips. <o:p></o:p></span></p>

1800E
vimeo.com/volvoac

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • P. Niem
  • P. Niem's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
Lees meer
05-04-2007 20:43 #84821 door P. Niem
Beantwoord door P. Niem in topic Koppakking gescheurd van 1800E
<p style="TEXT-ALIGN: justify"><span lang="NL" style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: #000088; FONT-FAMILY: Verdana; mso-ansi-language: NL; mso-bidi-font-size: 8.0pt">De koeling van de motor zit wel snor. De auto heeft een gereviseerde radiateur van drie rijen dik en de thermostaat is nieuw. Op het moment van springen van de pakking was de temperatuut normaal. Er zitten geen verstralers op de auto. Ik ga binnenkort naar een LPG boer om de boel af te laten stellen. Het zou kunnen dat ik vergeten ben de kop na <st1:metricconverter w:st="on" productid="1000 Km">1000 Km</st1:metricconverter> na te trekken. Bedankt voor alle tips. <o:p></o:p></span></p>

1800E
vimeo.com/volvoac

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.