'kloppend' geluid uit motor, stationair
- Frank Spanjers (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-05-2007 13:41 #51239
door Frank Spanjers (GAST)
'kloppend' geluid uit motor, stationair is gemaakt door Frank Spanjers (GAST)
<p>Hallo,</p><p>Mijn Amazon 1969, B20, LPG maakt stationair een wat 'kloppend' geluid (moeilijk te omschrijven). Bij een lichte toerentalverhoging wordt het minder. Lijkt me op zicht niet helemaal normaal en mijn 1967 B18, benzine heeft het ook niet. Gewoon rijdend is het weg. De motor trekt verder hardstikke goed, zowel op LPG als benzine. Wel laat ie, als gas losgelaten wordt, een wat rommelend geluid horen waarvan ik het gevoel heb dat het uit de aandrijving komt ergens (versnelling, achteras, aandrijfas, heb ik nog niet gelokaliseerd).</p><p>De auto heeft het al sinds ik hem heb (zo'n 3000 KM) en vertoont verder geen problemen. Is ook niet sterker geworden of zo. Olieverbruik is wel wat hoog (1L op 800-1000 km) naar mijn zin</p><p>Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn of hoe ik kan achterhalen wat het is?</p><p>Alvast bedankt voor reacties, Frank</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bernard Piek
- Platinum lid
-
Minder
Meer
18-05-2007 08:22 #85301
door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic 'kloppend' geluid uit motor, stationair
Het is geen tikkende klep of zo? ZOnder het te horen is het wel moeilijk iets te zeggen. Kun je een idee geven van waar het in de motor komt? Overigens is je olieverbruik inderdaad wel wat hoog en dat is doorgaans wel een indicatie van redelijke slijtage.
- Edwin Jongejan
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
18-05-2007 12:00 #85300
door Edwin Jongejan
Beantwoord door Edwin Jongejan in topic 'kloppend' geluid uit motor, stationair
Zelfde gehad met mijn b18D.Stationair een licht kloppend geluid ,toerental iets verhogen en het kloppen is weg .
Bij mij was dat een versleten distributietandwiel.
Hoewel erg vervelend,kan het nog een hele tijd mee.
Bij mij was dat een versleten distributietandwiel.
Hoewel erg vervelend,kan het nog een hele tijd mee.
- Peter Grapendaal (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-05-2007 12:19 #85299
door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic 'kloppend' geluid uit motor, stationair
Kloppende geluid doet mij ook denken aan een versleten distributietandwiel. Als het je distributie is dan kan het ineens helemaal over zijn met je tandwielen als de fiber tanden helemaal loskomen van de stalenas! Het rommelende geluid v.d. aandrijving lijkt mij kruiskoppelingen en/of achteraslager. Pak de achteras vast met een hand aan de ene kant van een kruiskoppeling en andere hand aan de andere kant van de kk. Een wrikkende beweging maken en voelen of er speling op zit. Bij slijtage allemaal vervangen incl. achteras lager en rubber. Als de kruiskoppelingen vergeten worden om te smeren dan is het zo gebeurt met ze. Laat ook eens een compressietest doen ivm hoge olieverbruik om te zien hoe de toestand verder van je blok is.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
20-05-2007 21:01 #85298
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic 'kloppend' geluid uit motor, stationair
<p>Het zou zelfs een kantelende zuiger kunnen zijn. Mede gezien het hoge olieverbruik.</p><p>Als de motor stationair loopt en je trekt stuk voor stuk de bougiekappen los word het geluid dan anders of gaat het zelfs weg?</p><p>Een motor die stationaie niet lekker loopt zal altijd een beetje rommelig klinken. Probeer eens iets rijker en iets sneller te stellen. Klepspeling ok?</p><p>Ga anders eens compressie meten.</p><p>succes.</p>
Amazon Combi '66
- Frank Spanjers (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-05-2007 22:16 #85297
door Frank Spanjers (GAST)
Beantwoord door Frank Spanjers (GAST) in topic 'kloppend' geluid uit motor, stationair
<p>Hallo,</p><p>Bedankt voor de reacties.</p><p>De compressie is onlangs gemeten. Deze was 3*11 bar en 1*10 bar (cilinder 3). Niet slecht dacht ik. Kleppen zijn onlangs gesteld. Dit heeft het geluid niet echt beinvloed. Als de motor warmer wordt, dan gaat ie wat sneller lopen en wordt het geluid minder, maar blijft wel hoorbaar. Lijkt een beetje op een diesel ... </p><p>Weet iemand voor me hoe ik 100% zeker of het de distributietandwielen zijn voordat ik ga demonteren?</p>
- Huib Wassink (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
21-05-2007 23:28 #85296
door Huib Wassink (GAST)
Beantwoord door Huib Wassink (GAST) in topic 'kloppend' geluid uit motor, stationair
<p>Als je de motor in het bovenste dode punt zet en dan de ventilatorbladen pakt en heen en weer beweegt, mag er geen speling zijn, voordat de krukas meebeweegt.</p><p>Als dat wel zo is , kun je er vanuit gaan dat de tandwielen versleten zijn, of zels tanden mist.
als je dan toch vervangen moet, zou ik stalen tandwielen nemen, die gaan een leven lang mee.
Men zegt dat ze meer lawaai maken, maar ik heb dat nog niet gehoord, bij mijn 122S en mijn 133GT.</p>
als je dan toch vervangen moet, zou ik stalen tandwielen nemen, die gaan een leven lang mee.
Men zegt dat ze meer lawaai maken, maar ik heb dat nog niet gehoord, bij mijn 122S en mijn 133GT.</p>
- Alwin Koning (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-11-2010 22:22 #98160
door Alwin Koning (GAST)
Beantwoord door Alwin Koning (GAST) in topic 'kloppend' geluid uit motor, stationair
wat je beschrijft over het diesel geluid bij stationair en (bijvoorbeeld) gas loslaten op de snel weg rommelig geluid bij aandrijving heb ik ook 
alleen het diesel geluid is er alleen als de motor warm is, als de motor nog koud is dan hoor je het niet.
betekent dat ook dan dat de distributie tandwielen versleten zijn bij mij of kan het nog wat anders zijn?

alleen het diesel geluid is er alleen als de motor warm is, als de motor nog koud is dan hoor je het niet.
betekent dat ook dan dat de distributie tandwielen versleten zijn bij mij of kan het nog wat anders zijn?
- Jan Soetens (GAST)
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
22-11-2010 14:25 #98173
door Jan Soetens (GAST)
Groetjes,
Jan
Beantwoord door Jan Soetens (GAST) in topic 'kloppend' geluid uit motor, stationair
Je kunt er een heel forumtopic over volschrijven, maar het meest waarschijnlijke is toch de distributietandwielen. En de enige mogelijkheid om het zeker te weten is de boel openmaken.
Met gelijke klachten als bij jouw motor heb ik dat afgelopen winter maar eens gedaan. En inderdaad de tandwielen waren aan vervanging toe. Op dit forum staat met wat zoekwerk erg goed beschreven hoe je dat moet doen. Als je niet de pech hebt dat het overdreven vastzit is het eigenlijk niet eens zo'n spannende klus. En de voldoening en de grijns waarmee je daarna het eerste ritje rijdt maakt veel goed.
Groetjes,
Jan
Met gelijke klachten als bij jouw motor heb ik dat afgelopen winter maar eens gedaan. En inderdaad de tandwielen waren aan vervanging toe. Op dit forum staat met wat zoekwerk erg goed beschreven hoe je dat moet doen. Als je niet de pech hebt dat het overdreven vastzit is het eigenlijk niet eens zo'n spannende klus. En de voldoening en de grijns waarmee je daarna het eerste ritje rijdt maakt veel goed.
Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
- Alwin Koning (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-11-2010 01:02 #98209
door Alwin Koning (GAST)
Beantwoord door Alwin Koning (GAST) in topic 'kloppend' geluid uit motor, stationair
klopt...staat idd een boel over geschreven ja...snel maar een keer los halen dan