scheurtje in "Bertje's" B4B blok bij aftapkraan

  • Sieger van der Veen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
10-06-2007 00:12 #51175 door Sieger van der Veen
scheurtje in "Bertje's" B4B blok bij aftapkraan is gemaakt door Sieger van der Veen
Bij het openen van de aftapkraan van de B4B in Peter's 51-er 444 (voor ingewijden: Bertje) is het messing haantje van de kraan afgebroken, waarna, na inzet van een linkse tap om het restantkraan uit het blok te verwijderen (wat nog niet gelukt is), een haarscheurtje is ontstaan in de gietrand waarin de kraan geschroefd hoort te zitten: welke optie is nu de beste, eerst uiteraard uitboren van het restant messing ( en naderhand evt opnieuw de juiste schroefdraad tappen), 1. de scheur licht uitfrezen (met dremel oid) en door een specialist (wie heeft goede ervaring met wie?) laten lassen (zal prijzig zijn) met gietijzerelektrodes (nikkel) of 2. met vloeibaar metaal de uitgefreesde scheur repareren en zelfs de messingrestanten dichtsolderen met hardsoldeer dus geen aftapkraan meer herplaatsen ??

Volvo Qua Patet Orbis

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-06-2007 12:00 #85568 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic scheurtje in "Bertje's" B4B blok bij aftapkraan
Het restant van het kraantje uitboren met een boortje dat net niet de draad in het blok beschadigt en het messing er dan uitpulken. Is even een geduldwerkje, maar dat moet lukken. Je kunt dan een nieuw kraantje of een stop plaatsen en eventueel het scheurtje afdekken met wat kneedbaar staal. Het kraantje is handig, maar aftappen van koelwater kan ook door de radiateurslang eraf te halen. Overigens hoeft een scheurtje niet altijd te lekken. Zelfs als het blok wordt gebruikt kan het scheurtje door roesten weer dicht gaan zitten.
Dichtsolderen met hardsoldeer vraagt om een plaatselijke hoge verwarming (700 graden of meer)van het blok. Hierdoor ontstaan spanningen die de zaak zullen veregeren. Eventueel moet het blok worden voorverwarmd. Dit is specialistenwerk.
Ik heb wel eens een gescheurd spruitstuk gelast. Hiervoor de scheur aan weerszijden uitboren om verder scheuren te voorkomen. De scheur uitslijpen en oplassen met een gietijzerelektrode. De leverancier van de elektroden zei destijds dat voorverwarmen niet nodig was als ik niet meer dan 1 cm lange rupsjes legde en die tussentijds uithamerde met een puntige hamer. Zo gezegd zo gedaan en geen problemen gehad. Overigens is motorblokken reparatie specialistenwerk en ik zou er dus ook een om advies vragen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Sieger van der Veen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
16-06-2007 21:15 #85567 door Sieger van der Veen
Beantwoord door Sieger van der Veen in topic scheurtje in "Bertje's" B4B blok bij aftapkraan
Zoals Piek al aangaf: Mij leek zelf de kneedbaar staal optie (eigenlijk een 2-komponent epoxy-hars) ook de beste, en zo gezegd zo gedaan. Inmiddels is het restantkraan mbv het indrijven van een paar, er sneuvelde er een, passende imbussleutels (goede tip van Gert Harteveld) succesvol verwijderd, waarbij echter wel weer enkele schilfertjes gietijzer afbraken thv het scheurtje. De schroefdraad is daarna probleemloos naar M10 getapt en een ander goed kraantje met gastape geplaatst : nu de beschadigde gietrand nog afwerken met een mespuntje kneedbaar staal, uitharden/drogen en voorzichtig vlak/in vorm slijpen met de lamellenschijf, Peter's specialiteit: groen schilderen van het blok en klaar voor de overbouw van de cylinderkop (waar het allemaal mee begon) met de hoop dat de reparatie waterdicht is !

Volvo Qua Patet Orbis

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD