Welk type B20 motor zit er in mijn Amazon?

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-06-2007 20:44 #51157 door Pascal Kogelman (GAST)
Welk type B20 motor zit er in mijn Amazon? is gemaakt door Pascal Kogelman (GAST)
<p>Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een Amazon uit '67 met een B20 blok ( gereviseerd, op Lpg).Kan het kloppen dat oorspronkelijk de B20 in 1967 nog niet geleverd werd in deze auto (wel de B18), wat inhoudt dat dit niet de originele motor is? Sinds deze week ben ik lid van de V44 club en voor het invoeren van de autogegevens zou ik graag precies willen weten welk type B20 motor er in ligt. Het motorbloknummer is: 8250 71825.Wie kan mij vertellen welk type B20 blok erin hangt? Zelf woon ik in Overijssel en zou het prettig vinden om in contact te komen met een ervaren (Amazon)sleutelaar die mij het e.e.a. wil aanleren m.b.t het onderhoud van mijn Amazon. Zelf heb ik geen technische achtergrond, maar wil graag leren en beschik over een eigen garage(tje). Aangezien de eerstvolgende sleuteldag van de V44 regio Oost pas eind september is en ik sta te springen om al eerder aan de slag te gaan doe ik deze oproep. Werkzaamheden waar ik bedreven in wil worden zijn o.a.: olie verversen, kleppen stellen, (raam)rubbers vervangen, kachelkraan vervangen. Is er iemand bij wie ik in de leer kan? Ik ben woonachtig in de omgeving van Wijhe. Met vriendelijke groet, Pascal Kogelman</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sieger van der Veen
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
16-06-2007 21:55 #85625 door Sieger van der Veen
Beantwoord door Sieger van der Veen in topic Welk type B20 motor zit er in mijn Amazon?
Hallo Pascal ! Gefeliciteerd met je "wonderful product of Swedish engineering" (van de 60er jaren) ! De 67er Amazon kan oorspronkelijk nooit een B20 hebben want die zijn pas miv modeljaar 1969 (start augustus 1968 na de fabrieks-zomersluiting) geassembleerd: Veel gegevens kun je afleiden uit het typenummer op de type/chassisnr.plaat op de pedalenbak onder de motorkap en de nu geplaatste type motor kan je identificeren aan de motorcode 4968** of 4969** (B18 cq B20) links boven aan het onderblok, net onder het cylinderkopvlak, waarbij ** de ingeslagen cijfers zijn die het type B18 (A B D) dan wel B20 (A B D E F) bepalen. In de loop van de laatste 40 jaar (!) zijn heel veel oorspronkelijke (versleten ?) B18-motoren vaak vervangen door een (iets jongere) B20A uit een 140-serie bijvoorbeeld om hun beter koppel bij lagere toerentallen of omdat vervanging door een 2e-hands motor goedkoper dan revisie is. De carburatie/spruitstuk-uitvoering (1 of 2 carburateurs), en de daarbijbehorende cylinderkop (compressieverhouding) icm de gebruikte nokkenas, deze kunnen alle ook al eens zijn vervangen, zijn hierbij ook van belang...

Volvo Qua Patet Orbis

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-06-2007 22:07 #85624 door Emo van Halsema
Beantwoord door Emo van Halsema in topic Welk type B20 motor zit er in mijn Amazon?
de 140 serie werd vanaf najaar '68 geleverd met de B20. Ik neem aan dat op dat moment ook de B20 voor de amazon beschikbaar kwam. In mijn 140 documentatie kom ik alleen motornummers tegen in 6 cijfers, waarbij de eerste twee beginnen met 49 .. .. . .. Behalve '49' kan ik echter geen nummers op het blok vinden, die overeen komen met de motor die er bij mij in zou moeten hangen (496945)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-06-2007 16:56 #85623 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Welk type B20 motor zit er in mijn Amazon?
(49)8250 is een B20A van origine met een A nokkenas. Daar hoort een enkele stromberg carb. op. De nokkenas en kophoogte plus dikte van de koppakking bepaalt in feite wat voor blok je hebt. Maar in 40 jaar tijd kan er van alles veranderd zijn, er kan een andere nokkenas in zitten of/en een andere (gevlakte)kop. Je kan eigenlijk niet alleen maar afgaan op het typenummer van het motorblok. Je moet weten wat voor nokkenas erin geplaatst is en de kophoogte meten, dan weet je pas met zekerheid welk blok je hebt. De kophoogte van een B20A is 86,7mm en een koppakking van 1,65mm gemonteerd. De B20B is dezelfde kophoogte maar met een koppakking van 0,7mm gemonteerd.

@Emo;
496945 is een B20E (injectie)blok met een D nokkenas.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.