Trillend motorblok

• Pascal Kogelman (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-07-2007 19:05 #51095 door Pascal Kogelman (GAST)
Trillend motorblok is gemaakt door Pascal Kogelman (GAST)
<p>Het B20a blok van mijn Amazon (P130 uit 1967) schudt/kantelt behoorlijk bij stationair lopen. Je voelt de auto schudden en ook de versnellingspook trilt mee. Het blok schudt op de rubbers. Ik heb de auto sinds 1 maand, de motor is (deels) gereviseerd (gaskop gevlakt, gehoond) een geschikt gemaakt voor LPG. Hij rijdt ook op benzine. Het blok is net ingereden en heeft nu 1200 km gelopen. Hij zweet iets olie, niet schrikbarend. Ik heb de motor af laten stellen door een universele garage (contactpunten, ontsteking op tijd etc.). Sindsdien loopt hij beter, maar naar mijn mening (gehoor) nog niet perfect. Het blok lijkt onregelmatig te lopen. Stationair na koude start (zonder choke) draait hij ongeveer 400 toeren, hij neigt dan naar afslaan maar doet dit (net) niet. Misschien toch te schraal afgesteld? De toerenteller danst dan constant op en neer. Ik heb de angst dat hij bij hard afremmen af zal slaan. Dit gebeurde in het verleden veelvuldig, maar sinds het afstellen zelden. Wel trilt het blok behoorljk, je voelt dit ook in het interieur. Na een rit en met warme motor draait hij stationair ongeveer 600 toeren. Het trillende blok blijft. Wat kan ik hier aan doen, ik ben bang dat het blok lostrilt of de motorsteunen kapot gaan of kan dit niet veel kwaad? Is het een kwestie van de carurateur (enkele SU) rijker afstellen? Als versbakken v44 lid hoop ik eind september mijn eerste sleuteldag in Eerbeek (Regio Oost) mee te maken, kan dit tot die tijd wachten? Of is er een handig persoon woonachtig in Salland die mij wil helpen. Ik gebruik de auto voor dagelijks woon- werkverkeer (150 km p. week) tot nu toe start en loopt hij altijd.</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ronald Menges
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
10-07-2007 19:41 #85886 door Ronald Menges
Beantwoord door Ronald Menges in topic Trillend motorblok
<p>Beste Pascal,</p><p>Ik ben nog maar even op mijn toerenteller gaan kijken, maar mijn motor draait stationair rond de 800 toeren en warm rond de 900.</p><p>Ik zou je stelschroefje van de gasafslag maar wat aandraaien. </p>

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-07-2007 19:48 #85885 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Trillend motorblok
Ronald's idee had ik daarnet ook: stelschroef wat aandraaien waardoor schokken zeker zal afnemen. Met een gedeeltelijk gereviseerde motor kan nog van alles niet OK zijn. Een goede B20A motor loopt bij mij echter stationair al rustig bij zo'n 500t/min. Bij AM met B18B moet die op LPG stationair toch 1500t/min lopen of er gebeurt van alles mee (weliswaar na +-350000km) - verre van ideaal dus. Ik probeer daar echter toch niet veel aan te verbeteren.

• Joan Tacx
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
10-07-2007 20:37 #85884 door Joan Tacx
Beantwoord door Joan Tacx in topic Trillend motorblok
Lijkt op het probleem wat ik ook heb gehad.
Bij mij werd er via de as van de gasklep valse lucht aan gezogen.
Hierdoor ontstaat een verkeerd gas mengsel wat voor bij stationair toerental te merken is.

Om dit een voudig te controleren waar een lek zit, laat je de motor stationair lopen en je spuit het spruitstuk en carburateur in met bijvoorbeeld remmenreiniger.
Indien de motor ineens netjes en ook sneller gaat draaien heb je het lek gevonden.

Soms is het alleen maar een pakking, maar zoals bij mij een revisieset voor de dubbele SU.
Au dat kost wel een beetje geld en werk.

Succes ermee

• Michiel Helsloot (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-07-2007 22:17 #85883 door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Trillend motorblok
<p>Hoi Pascal,</p><p>De beschrijving van je probleem klinkt me erg bekend in de oren. Ik heb vrijwel hetzelfde met mijn B18A met Zenith carb.</p><p> </p><p>Ik heb:</p><p>- Carb gereviseerd (geen valse lucht meer)</p><p>- Ontsteking vervangen & afgesteld</p><p>- kleppen gesteld</p><p>- LPG afgesteld</p><p>- Compressie gemeten; was goed (allemaal rond 12,5 bar), al is mijn kop inmiddels behoorlijk ver afgeschaafd (83mm ipv de gebruikelijke 86,... of 88mm)</p><p>- Nauwelijks olieverbruik (nog geen liter op 5000km), geen zweten.</p><p>- geen problemen bij hogere toerentallen</p><p>- precies hetzelfde gedrag wanneer de motor op benzine of op LPG loopt</p><p> </p><p>Maar...</p><p>Het schokken bij stationair toerental blijft. De remedie op dit moment is om het toerental ietsje op te krikken naar ongeveer 1000 toeren (warm). 800 toeren is overigens wel de specificatie voor het warme stationair toerental van een wagen met handbak (900 of 1000 voor automaat). Dus als die van jou 400-600 draait is dat echt te weinig en zul je de stationair stelschroef wat verder open kunnen draaien.</p><p> </p><p>Meet overigens het toerental met een betrouwbare toerentalmeter. Die dingen op het dashboard kunnen nog wel eens (erg!) onnauwkeurig zijn. Vooral als er ooit eens geklooid is met de bedrading. </p><p> </p><p>Maar goed, de bron van het probleem bij mijn motor lijkt te liggen bij een versleten nokkenas. Ik heb de lifthoogte van de kleppen laatst eens gemeten en daar bleek een behoorlijke spreiding op te zitten. Door de slijtage zijn niet alle nokken meer even hoog op de nokkenas. Het gevolg daarvan zal wel zijn dat sommige cylinders meer mengsel binnen krijgen dan andere. Hierdoor loopt mijn motor nogal onregelmatig. </p><p> </p><p>Het vervangen van de nokkenas kost aan onderdelen gauw iets van 200-300 euro (ex) en het is een secuur klusje. Ik heb het op m'n to-do lijstje staan, maar voorlopig loopt het motortje verder OK. Alleen stationair is 'tie dus wat onrustig en dat neem ik voor nu op de koop toe. Als ik me er echt aan erger trek ik de choke een stukje uit, loopt de motor wat harder en is het schokken over.</p><p> </p><p>mvgr, Michiel</p><p> </p><p> </p>

• Pascal Kogelman (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-07-2007 22:32 #85882 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic Trillend motorblok
<p>Mannen, bedankt voor jullie reacties. Om te beginnen zal ik de stelschroef wat aandraaien en en de choke iets uittrekken na een koude start, eens zien of dat voloende soelaas biedt. Vanavond nog een lange rit gemaakt. Koud stationair 400 toeren, warm stationair 500 toeren. Wel volgens mijn (wellicht te onnauwkeurige) volvo-toerenteller op het dashboard. Verder loopt het blok als een tiet. Het lijkt wel of hij steeds iets fijner gaat draaien, m.u.v. stationair koud. Pakt goed op (in z'n 3 door bochten is geen probleem) en trekt goed door tot boven de 110 km/u.</p><p>groet, Pascal</p><p> </p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD