B18 naar B20 een andere kop nodig?

• Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-07-2007 17:13 #51067 door Marcel Smelter (GAST)
B18 naar B20 een andere kop nodig? is gemaakt door Marcel Smelter (GAST)
<p>Ik had een B18 in mijn Combi zitten die ik had vervangen door een gebruikte B20. Deze B20 blijkt zelfs nog slechter als mijn oude B18A.</p><p>Nu zat ik te denken om het B18 blok op te laten boren tot 2 liter en ik neem aan dat ik dan de kop van de 2 liter moet gebruiken? Kan ik deze kop gelijk extra vlakken (tot hoever eigenlijk?) en de dunne koppakking gebruiken? Een hogere compressie lijkt mij wenselijk. LPG heeft immers een lekker hoog octaangetal.</p><p>Zou een K nokkenas daarbij nog een extra positief effect geven?</p><p>Bedankt voor de info,</p><p>gr marcel.</p>

Amazon Combi '66

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-07-2007 18:26 #85964 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic B18 naar B20 een andere kop nodig?
Bij een opgeboorde B18 naar B20 moet je inderdaad een B20 kop plaatsen. Of je die moet vlakken ligt aan welke kop je gaat gebruiken. Een B20B (86,2mm hoog, compressie 9,5:1) is een hoge kompressie kop en een B20E (84,9mm hoog, 10,5:1) ook. De B20A en B20F kop zijn lage kompressie koppen(8,7:1) 86,2 mm en 87mm hoog. Pas de daarbij horende koppakking toe. Als je een andere nokkenas toe wilt passen dan kan je het beste voor een D nokkenas gaan, die geeft wat meer trekkracht in de lage toeren als een K nokkenas. Of ga voor een aftermarket nokkenas met een modern nok profiel, dat is nog beter. Pas dan ook op zijn minst een uitlaatspruitstuk toe van een B20 en een Simons uitlaat, die flowen erg goed. Anders heeft het weinig zin om een "hetere" nokkenas te plaatsen. Dubbele carburateurs zijn ook een vereiste, liefst Mikuni's of anders valstroom Webers(DGEV). Kijk eens op de site van Tinus Techniek voor moderne nokkenassen e.d.
www.tinustechniek.nl/1-onderdelen-motor-int.html

• Marijn de Koning
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
23-07-2007 22:15 #85963 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic B18 naar B20 een andere kop nodig?
Een D-nokkenas geeft volgens mij juist minder trekkracht in de lage toeren! Ik heb er zelf 1 in mn B18 en onder de 2000 rpm is ie maar moeilijk vooruit te branden, 2000 tot 2500 is redelijk en pas daarboven komt ie goed los en kun je makkelijk tot boven de 5000 rpm doortrekken. Kan natuurlijk ook aan mijn verdere afstelling liggen, heb gewone uitlaat en gewone Stromberg carb.
Wat ik heb gehoord is dat juist de K nokkenas in lagere toeren al meer koppel geeft.

• Dick Groot Boerle
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
31-07-2007 22:45 #85962 door Dick Groot Boerle
Beantwoord door Dick Groot Boerle in topic B18 naar B20 een andere kop nodig?
<p>Ik heb dit probleem als volgt opgelost: aangezien ik nog een net gereviseerde B18-kop had en het onderblok aan nieuwe zuigers toe was heb ik dit op laten boren voor standaard B20 zuigers (zijn aanzienlijk goedkoper dan overmaat B-18 zuigers). Vervolgens met 'uit-literen' m.b.v. een klein injectiespuitje met goede maatverdeling het verschil in volume van de verbrandingskamer van een B20-kop en een B18-kop bepaald, dat is 8 cm3 en bleek precies gecompenseerd te kunnen worden met een gewoon leverbare koppakking van 2 mm. De motor loopt uitstekend, al hadden de wat grotere kleppen van een B20 blok misschien wat meer vermogen gegeven.Verder een C-nokken-as gemonteerd en een uitlaatspruitstuk met een dubbele voorpijp.</p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p>

Dick Groot Boerle 1800 S - 1963

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD