Type Motorblok

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
24-07-2007 07:43 #51064 door Arco Ruighaver (GAST)
Type Motorblok is gemaakt door Arco Ruighaver (GAST)
<p>Ik ben benieuwd naar wie mij kan helpen met het indentificeren van het motorblok uit mijn amazon.</p><p>Ik heb een P121 (2drs) uit 1967, volgens de typeplaat onder de motorkap hoort hier een B18A in, echter als ik de motor bekijk kom ik de volgende nummers tegen:</p><p>Onderblok: 496871 (lijkt mij een B18B, volgende verschillende sites)
Kop: 418205 (kan nergens vinden wat voor kop dit hoort te zijn)
Nokkenas: geen idee hoe zie ik dit het makkelijkst?</p><p>Het blok had toen ik hem kocht een enkele Stromberg 175 CDS en heeft ontsteking met Vacuumvervroeger. Dubbele voorpijp. Ik ben momenteel bezig om het blok te voorzien van een Dubbele SU HIF6.

Kan iemand mij verder helpen met wat voor blok ik hier zou hebben, wat het ontstekingtijdstip zou moeten zijn en of ik nu wel of geen vacuum vervroeger moet gebruiken?</p><p>Mvg,</p><p>Arco Ruighaver</p><p> </p>

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Michiel Helsloot (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-07-2007 09:56 #85967 door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Type Motorblok
<p>Hallo Arco, </p><p>Meet in ieder geval ook de kophoogte en de compressie. In de loop der jaren zal de kop enkele malen gevlakt zijn, waardoor die zich wat anders zal zijn gaan gedragen.</p><p>Het typenr van de kop is van een B18A/D volgens deze site: www.vlvworld.com/indexframe.html?120/Section_2_2.htm . Dat zou dan wel kloppen met de identificatie op het typeplaatje.</p><p>Onderblok is minder kritisch. Wellicht heeft het oorspronkelijke onderblok een keer de geest gegeven en is er een willekeurig onderblok teruggeplaatst. Kop en nokkenas zijn echter belangrijker. Aangezien de kop bij een B18A / D hoort, moet je waarschijnlijk op zoek naar de bijbehorende JFUR4 stroomverdeler met vacuumvervroeger. Daarvan zijn er in de loop der jaren een aantal verschillende typen gemaakt. Afhankelijk van het serienr van de wagen is terug te vinden welke verdeler er oorspronkelijk in zou horen te zitten. </p><p>Overigens leert de ervaring dat het precieze type JFUR4 verdeler over het algemeen weinig verschil maakt. Door de jaren heen zijn ze allemaal een beetje gaan slijten, waardoor de vervroegingskromme niet meer zou precies is wat &acute;ie destijds geweest is. Het belangrijkst is denk ik dat ze in elk geval vervroegen. Wil je maximale controle, kijk dan naar een programmeerbare verdeler, zoals de 123-ignition.</p><p>Wat betreft de nokkenas: er staat een letter in de kop van de as gestanst. Om daar bij te komen moet de deksel van de distributietandwielen los. Ik weet echter niet zeker of de letter aan de kant van de tandwielen te zien is (het zou ook de achterkant kunnen zijn?).</p><p>Tot slot de carbs: beide combinaties zouden moeten kunnen bij deze kop (enkel = B18A, dubbel = B18D). </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.