zuigerspeling B20

• Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-07-2007 10:44 #51063 door Marcel Smelter (GAST)
zuigerspeling B20 is gemaakt door Marcel Smelter (GAST)
<p>Een kennis van mij kan en wil mijn B18 opboren naar 2liter. Ik moet alleen de juiste onderdelen regelen. Via het VOD kan ik het prima regelen denk ik.</p><p>Zijn vraag is welke zuigerspeling en zuigerveerslotspeling hij dan zou moeten aanhouden.</p><p>Zover ik kan opzoeken is de zuigerspeling bij een B18 0,02-0,04mm</p><p>Een B20 heeft iets grotere zuigers dus zou een iets grotere speling nodig zijn?</p><p>De slotspeling is bij een B18 0,25-0,50mm. Waarschijnlijk bij een B20 ook.</p><p>Een B20 kop heb ik al, die gaat ook gereviseerd worden met een iets verhoogde compressie daarmee zal de motor denk ik plezierig tot leven komen &eacute;n de caravan makkelijker kunnen trekken.</p><p>Toch maar een D nokkenas erbij doen?</p><p>Vast bedankt voor de informatie, gr marcel.</p>

Amazon Combi '66

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-07-2007 19:30 #85970 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic zuigerspeling B20
Hier kan je alle info vinden. De D nokkenas is toegepast in de injectieblokken (B20E&F) en zijn de snelste standaard straat nokkenassen. De K as zit daar dicht tegenaan. Daarboven krijg je de R en S nokkenassen, maar die doen hun werk pas bij hoge toerentallen. Voor gewoon straatgebruik zijn deze te heet. Denk er wel aan dat alleen een snelle nokkenas niet werkt. De rest moet op deze nokkenas aangepast zijn. De E en F koppen hebben bijv. grotere inlaatkleppen (+2mm) en zijn beter toegepast voor de D as.
volvo1800pictures.com/document/Service_m...engine_B20A_B20B.pdf

• Toon Boelens (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
26-07-2007 09:56 #85969 door Toon Boelens (GAST)
Beantwoord door Toon Boelens (GAST) in topic zuigerspeling B20
<p>Normaal gesproken koop je eerst nieuwe zuigers met bijbehorende zuigerveren. (In het geval van opboren van een B18 naar een B20 hoef je niet eerst te kijken welke overmaat je nodig hebt.) Als je de cilinders vervolgens opboort en op de juiste maat hoont, zou de zuigerveerslotspeling vanzelf goed moeten zijn. Heb wel eens ergens gelezen dat je met het opboren van een B18 naar een B20 de pech kunt hebben dat er luchtbellen in het gietijzer zitten waardoor je gaten in je cilinderwand kunt krijgen. Dit geldt met name voor de oudere blokken, waarbij het gietproces minder goed onder controle was dan bij de latere types. </p><p>Succes</p><p>Mvr gr, Toon</p>

• Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-07-2007 21:52 #85968 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic zuigerspeling B20
<p>Peter, bedankt voor je link.</p><p>En Toon, wellicht is het inderdaad een beter idee eerst het 2 liter blok open te trekken hoe deze er inwendig bijstaat, Ik heb dus nu nog een goed lopend B18 blok voor tijdelijk in te bouwen evt.</p>

Amazon Combi '66

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD