onrustig lopende B20
- Erik Schreuder (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-08-2007 13:32 #51030
door Erik Schreuder (GAST)
onrustig lopende B20 is gemaakt door Erik Schreuder (GAST)
<p>Vorig jaar heb ik mijn B20 laten reviseren. Ik heb het motorblok zelf weer in elkaar gezet en teruggeplaatst. Het heeft daarna ongeveer een half jaar goed gelopen; het blok lag rustig onder de motorkap tijdens bijvoorbeeld stationair draaien.
Daarna was het alsof het op drie cilinders ging lopen. Sindsdien heb ik van alles geprobeerd: bougies vervangen, bougiekabels vervangen, bobine vervangen, de electronische ontsteking vervangen door conventionele, de carburateur vervangen maar niets mocht helpen. Verder heb ik de compressie gemeten en dat ligt rond de 10 (+- 0,5), het ontstekingstijdstip gecontroleerd en de kleppen gesteld.
Bij stationair loopt het blok onregelmatig en tijdens het rijden zijn er tijdens het optrekken momenten waarbij er zoveel resonantie ontstaat in de auto dat je trommelvliezen het niet prettig meer vinden. Trap ik op dat moment de koppeling in, dan is het lawaai over. Ik zoek het derhalve echt in het motorblok. Aan de cardan en achterwielen heb ik nog niets gecontroleerd. Mijn redenatie is dat zolang het blok niet rustig loopt moet ik het daar zoeken. Het euvel doet zich zowel op benzine als op gas voor.</p><p>Wie heeft nog suggesties?</p>
Daarna was het alsof het op drie cilinders ging lopen. Sindsdien heb ik van alles geprobeerd: bougies vervangen, bougiekabels vervangen, bobine vervangen, de electronische ontsteking vervangen door conventionele, de carburateur vervangen maar niets mocht helpen. Verder heb ik de compressie gemeten en dat ligt rond de 10 (+- 0,5), het ontstekingstijdstip gecontroleerd en de kleppen gesteld.
Bij stationair loopt het blok onregelmatig en tijdens het rijden zijn er tijdens het optrekken momenten waarbij er zoveel resonantie ontstaat in de auto dat je trommelvliezen het niet prettig meer vinden. Trap ik op dat moment de koppeling in, dan is het lawaai over. Ik zoek het derhalve echt in het motorblok. Aan de cardan en achterwielen heb ik nog niets gecontroleerd. Mijn redenatie is dat zolang het blok niet rustig loopt moet ik het daar zoeken. Het euvel doet zich zowel op benzine als op gas voor.</p><p>Wie heeft nog suggesties?</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul Franse
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-08-2007 22:59 #86131
door Paul Franse
Life is what you make it!
Beantwoord door Paul Franse in topic onrustig lopende B20
<p>Hallo Erik,</p><p>ik had iets vergelijbaars en bij mij bleek het inlaatspruitstuk iets los te zijn gekomen waardoor valse lucht aangezogen werd en het mengsel in een cilinder te arm was om te ontsteken. Wellicht zou je hier ook naar kunnen kijken.</p><p>Succes,</p><p>Paul Franse</p><p> </p>
Life is what you make it!
- Erik Schreuder (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-08-2007 23:24 #86130
door Erik Schreuder (GAST)
Beantwoord door Erik Schreuder (GAST) in topic onrustig lopende B20
<p>Dag Paul.
Alle boutjes zitten vast. Omdat ik tussentijds nog een kapotte klepveer heb gehad is alles nog weer opnieuw bevestigd.
In elk geval bedankt voor je reactie.
Erik</p>
Alle boutjes zitten vast. Omdat ik tussentijds nog een kapotte klepveer heb gehad is alles nog weer opnieuw bevestigd.
In elk geval bedankt voor je reactie.
Erik</p>
- Michiel Helsloot (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-08-2007 23:53 #86129
door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic onrustig lopende B20
<p>Hi! Erik,</p><p> </p><p>Bij mijn B18 lijkt het onregelmatige lopen een versleten nokkenas te zijn. Is deze bij de revisie ook meegenomen? Meet de kleplift eens op (zoek even naar 'kleplift' op dit forum). BIj een grote spreiding op de kleplifts zou dit een mogelijke oorzaak kunnen zijn.</p><p> </p><p>De resonantie lijkt me eerder een probleem met de ophanging van de uitlaat of met de aandrijving. Misschien zelfs iets in de versnellingsbak? </p><p> </p><p>Het kan natuurlijk zijn dat je aandrijfas of achteras pas gaat zingen als deze belast wordt. De belasting gaat eraf zodra je de koppeling intrapt. Zeker bij versleten rubbers, zal de stand van de kruiskoppelingen en draagarmen veranderen zodra de aandrijflijn wordt belast.</p><p> </p><p>Verder is de uitlaat tot aan het midden star verbonden met de aandrijflijn. Door belast/onbelast rijden zou de afstand tussen de bodem en de uitlaat wat kunnen varieren. Wellicht dat die op een gegeven moment de bodem raakt?</p><p>Ik heb zelf een simmons uitlaat die erg dicht tegen de bodem aanzit. Ik had last van dat de uitlaat tegen de bodem aan resoneerde, daarom heb ik hem enige tijd terug opnieuw onder de wagen gehangen. Dat ging een tijd goed totdat ik een betonnen uitsteekseltje raakte; dit heeft de ophanging van de uitlaat weer wat ontwricht. Hij klappert nu soms weer tegen de bodem en da's een erg hard akelig doordringend geluid. </p><p>Alsof er een tandarts met een hamerboor in je verstandskies staat te blèren. -brrr-</p><p>Ik ben nog niet toegekomen aan het (weer) opnieuw ophangen van de uitlaat. </p><p> </p><p>ik hoop dat je wat aanknopingspunten kunt vinden.</p><p>suc7</p><p>michiel </p>
- Rob van der Zon (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2007 17:19 #86128
door Rob van der Zon (GAST)
Beantwoord door Rob van der Zon (GAST) in topic onrustig lopende B20
<p>Hoi Erik,</p><p> </p><p>Hoe zit het met het verschil in toerenval per cilinder?</p>
14-08-2007 19:24 #86127
door Ben Flierman
tinustuning.nl
Beantwoord door Ben Flierman in topic onrustig lopende B20
<p>Beste Erik, zoek even naar het topic met de titel "Motorblok duiden" Het kan goed zijn dat je pech hebt geahd met je nieuwe nokkenas. Soms kan een nok enorm snel afslijten. Gewoon een kwestie van pech hebben. </p><p> </p><p>Je resonantie die verdwijnt bij het intrappen van de koppeling kan veroorzaakt worden door versleten kruiskoppelingen in de cardanas.</p><p> </p><p>Ben Flierman, Tinustechniek</p><p> </p>
tinustuning.nl
- Jan Verhagen (GAST)
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
20-10-2007 17:14 #86126
door Jan Verhagen (GAST)
Beantwoord door Jan Verhagen (GAST) in topic onrustig lopende B20
<p>als ik bij mijn ama b20 1970 de vacuumslang van de rembekrachtiger losmaak en deze afsluit gaat de motor netter lopen,vooral stationair.ik vermoed dat mijn membraan van de bekr. al lange tijd poreus is en nu kapot is daar ik een sissend geluid hoor bij ingetapt rempedaal</p><p>dit onrustige lopen had mijn vorig b20 blok ook al en is er na inleggen van een nieuwe ruilmotor niet door verbeterd.bij contole van rembekr. kwam ik hierachter.</p><p>jan verhagen</p>