motor,onsteking b18?

  • Ferrie Hak (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-08-2007 19:13 #51000 door Ferrie Hak (GAST)
motor,onsteking b18? is gemaakt door Ferrie Hak (GAST)
<span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial"><p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">Hallo,<o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">ik had een B18D, deze ging stuk, versleten +<u1:metricconverter productid="500.000, in" u2:st="on"><st1:metricconverter w:st="on" productid="500.000, in">500.000, in</st1:metricconverter> 1998 gereviseerd blok ingebouwd b18a, maar met b18b nokkenas. Gaat verder goed, echter de ontsteking, zonder vacu&uuml;m, is overgezet van het B18D blok. Heb deze altijd afgesteld op 8-10&deg; bij 850 t/min (is mij ooit verteld? bij aankoop 1997.Toen las ik begin dit jaar, toevallig in het complete handboek, dat dit 3-5&deg; moet zijn bij 850t/min. Auto loopt hier goed op, startte ook beter, echter pakt bij het wegrijden slecht op en tijdens de vakantie naar z. frankrijk, liep hij weer erg warm ondanks 74&deg; thermostaat en miste voor mijn gevoel veel pk&acute;s en had ook moeite met tegenwind, er moest veel geschakeld worden. Nu ontsteking afgesteld bij 1500 t/min, alleen nu staat hij bij 850 t/min op 10&deg;<o:p></o:p></u1:metricconverter></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">vraag, hoe weet ik of er een B-nokkenas in zit, kan de D ontsteking op dit blok en wat moet de voorontsteking zijn in deze mix. Auto loopt op gas.<o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">Ferrie<o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">Verder; zijn er nog meer PK&acute;s uit het blok te halen op een niet al te ingrijpende manier?<o:p></o:p></span></p><p> </p></span>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Michiel Helsloot (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-08-2007 13:31 #86264 door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic motor,onsteking b18?
<p>Hi! Ferrie,</p><p>Wat voor carburateur heb je? En rij je op gas of benzine?</p><p>Welke kop heb je? (zie eerdere posts over dit onderwerp)</p><p>En wat weet je van de staat van de nokkenas? (kleplift)</p><p>Heb je bij het afstellen de vacuumslang losgehaald en afgedopt? (laatst zelf ook weer ingestonken).</p><p> </p><p>mvgr,</p><p>michiel</p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ferrie Hak (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-08-2007 11:55 #86263 door Ferrie Hak (GAST)
Beantwoord door Ferrie Hak (GAST) in topic motor,onsteking b18?
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><font face="Times New Roman" size="2"> </font></o:p></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="2">Hoi Michiel</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><font face="Times New Roman" size="2"> </font></o:p></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="2">Bedankt voor de reactie, Carburateur 2 x SU van de D, standaard kop, met zo te zien de dunne koppakking</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="2">Nokkenas is er toen nieuw in gekomen. Over de kleplift kan ik niet veel zeggen, moet dit nakijken/ meten.</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="2">De ontsteking heeft van het oude D-blok geen vacuum, zoals ook nu mijn B-blok.</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="2">Motor trek nu weer beter op vanuit de lagere toerentallen. Voorontsteking staat nu op 19-20&deg; 1500 rpm</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="2">Maar bij 800 staat hij nu op 8-10 &deg; volgens mij staat dit fout in het dikke boek van de club.</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="2">Door het vermogensverlies heb ik veel moeten schakelen en met koppeling moeten spelen!</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="2">De bak maakt nu in de eerste 3 versnellingen een gierend geluid, dus er moet nog meer gesleuteld worden </font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><font face="Times New Roman" size="2"> </font></o:p></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><font face="Times New Roman" size="2"> </font></o:p></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="2">Groeten </font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="2">Ferrie</font></p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel Smelter (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
29-08-2007 11:09 #86262 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic motor,onsteking b18?
<p>Ferrie,loopt de motor op benzine flink harder of maakt het niet zoveel uit. Als het niet veel uitmaakt zit je met de lpg afstelling e.d. heel goed en kan je met extra aandact niet veel extra's bereiken.</p><p>Je hebt trouwens al een motorcombinatie die al veel vermogen kan leveren, zeker in vergelijking met een b18a, dus je moet zo snel klagen.......</p><p>Als je w&eacute;l flink verschil voelt kun je best veel nalopen.</p><p>Je kan best wel een beetje spelen met de voorontsteking. LPG is behoorlijk klopvast en een beetje m&eacute;&eacute;r voorontsteking kan vermogenswinst opleveren. Mijn B18a ging beter lopen met 15 graden voorontsteking op 1000 tpm. Of de ontsteking is versleten bij mij, maar de stroboscoopscoop gaf op toeren toch 30 graden aan.</p><p>Klepspeling ok? In theorie zou een motor sneller moeten lopen met een iets krappere speling omdat de kleppen langer openstaan dan af fabriek maar dat gaat niet altijd op, zelfs met gelijkwaardige auto's, proberen waard?</p><p>Bougieafstand 0,1 mm kleiner dan op benzine, lpg ontsteekt lastiger dan benzine. Zorg voor de juiste bougiekabels, dwz minimale inwendige weerstand.</p><p>Staat de lpg afstelling correct op 3000tpm? Je hebt toch twee gasmengstukken met exact gelijke slanglengtes? Carburateurs netjes gesynchroniseerd? Niet de luchtfilters weglaten hoor, dat is op lpg juist negatief. Gasmengstukken nog mooi schoon en alle gaatjes zijn nog open?</p><p>Zorg dat de motor altijd zo koud mogelijke lucht kan aanzuigen. Carterventilatie ok?</p><p>succes.</p>

Amazon Combi '66

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ferrie Hak (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-08-2007 19:33 #86261 door Ferrie Hak (GAST)
Beantwoord door Ferrie Hak (GAST) in topic motor,onsteking b18?
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="3">Ok&eacute;, weer veel puntjes om na te gaan,</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="3">Gas en benzine maakt bijna geen verschil, echter wel de motor temp.</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="3">Met de voorontsteking moet ik dan nog wel wat experimenteren. Nu de motor op de goede afstelling staat heeft hij weer het vermogen als van oudst! Jammer dat het in het boek verkeerd staat. Kleppen in de vakantie weer gesteld, was toen ook al opzoek, maar realiseerde me niet dat het de ontsteking was. Ik heb al een elektronische ontsteking van sparcom, dus de bougies-afstand laat ik op <st1:metricconverter w:st="on" productid="0,7 mm">0,7 mm</st1:metricconverter>. Luchtfilter is van een B20 met &eacute;&eacute;n inlaat, heb ook de aanzuiging door het schutbord gevoerd maar dan loopt de auto niet goed meer op gas, gaat vreselijk inhouden boven de 50 km/u, dus weer terug gebouwd. </font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="3">De gas mengstukken zijn met gelijke lengte aangesloten, echter op de Tinustechniek zag ik andere gasmengstukken, die lijken mij ook beter, zeker als er op benzine gereden wordt (iemand ervaring?)de mijne verkleinen de doorlaat.</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="3">Ik zoek nog wat extra vermogen om wat vlotter met de caravan de heuvels op te komen.</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="3">Welke nokkenas is hiervoor de geschiktste?</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="3">Bedankt tot dus ver </font></p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.