Type blok bepalend voor carterontluchting?

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
27-08-2007 09:16 #50991 door Arco Ruighaver (GAST)
Type blok bepalend voor carterontluchting? is gemaakt door Arco Ruighaver (GAST)
<p>Zoals bekend is er een verschil tussen de carterontluchting van een B18 en een B20.

Bij de B18 wordt de vlamdover aan de zijkant van het blok op het inlaatspruitstuk aangesloten met een terugslagklep met een doorlaat richting het spruitstuk, en de olievuldop wordt op het luchtfilter aangesloten.
Er wordt door de olievuldop lucht aangezogen, en door de vlamdover afgevoerd. </p><p>Bij een B20 is dit net andersom, olievuldop naar het inlaatspruitstuk (zonder terugslagklep) en de vlamdover aan de zijkant van het blok naar het luchtfilter.
Er wordt ook net andersom, lucht aangezogen via de vlamdover, en ontlucht via de olievuldop.</p><p>Kan iemand mij uitleggen wat de reden is dat dit bij beide blokken verschillend werkt?
Het blok is in de basis hetzelfde. Op de tekeningen in het service handboek bij de PCV afbeeldingen zijn de drijfstangen iets anders van vorm, bij een B20 zijn deze recht getekend en bij een B18 lopen deze naar onderen uit, kan dit het verschil maken? Is het slagvolume bepalend? Iemand een idee?</p><p>De reden dat ik dit vraag is de volgende, stel dat een B18 blok opgeboord wordt/is naar B20 formaat, wat moet je dan doen met de carterontluchting? Hierbij kan de terugslagklep die normaal bij een b18 zit namelijk behoorlijk in de weg zitten omdat, als een blok wat de carterventilatie van een B20 blok vereist aangesloten wordt op de manier van een B18 blok, deze terugslagklep de toevoer van lucht blokkeert.

Kan iemand hier opheldering over geven?</p>

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-08-2007 15:19 #86306 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Type blok bepalend voor carterontluchting?
Maakt niet zoveel uit. De belangrijkste reden om het PCV (positive crankcase ventilation)systeem te veranderen zijn milieutechnische redenen geweest. Belangrijk is om ervoor te zorgen dat er gefilterde/schone lucht het blok ingaat. Bij de B20 zit er een restrictie (verkleining) in de aansluitnippel op het spruitstuk zodat ie niet teveel lucht kan aanzuigen. Bij de B18 zorgt de terugslagklep hiervoor. De oude B18's lieten de vuile lucht zelfs gewoon los in de atmosfeer, zonder aansluiting op het spruitstuk. Latere systemen leiden de vuile lucht het spruitstuk in zodat deze mee verbrand wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.