koppakking voor de derde keer eruit

Lees meer
07-09-2007 22:36 #50958 door Ronald Menges
koppakking voor de derde keer eruit is gemaakt door Ronald Menges
<p>Voor de derde keer is de koppakking plotseling kapot. Dit keer na 5000km. De hete gassen worden in het koelsysteem geblazen, waardoor binnen een paar kilometer de radiator staat te borrelen. Je ruikt duidelijk een gaslucht uit de radiator komen. In juni hetzelfde gehad. Koppakking vernieuwd en de auto reed weer heerlijk en heeft een rondje Denemarken gemaakt met caravan, zouder problemen. Ik heb niet woest gereden. Kopbouten zijn na 1000 km nagetrokken. Wie o wie helpt me dit mysterie op te lossen. Het gaat om een B18D blok</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-09-2007 11:26 #86486 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic koppakking voor de derde keer eruit
Het komt niet vaak voor bij een gietijzeren motor, maar is de kop (of het pasvlak van het blok) misschien krom?

Lees meer
10-09-2007 13:29 #86485 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic koppakking voor de derde keer eruit
In principe moet je altijd de kop laten vlakken bij het verwisselen van een koppakking. Een krom blok lijkt mij niet voor de hand liggen. Kan je controleren met een stalen lineaal er op te leggen. Volgorde van het aantrekken van de bouten en de aanhaalspanning is natuurlijk ook belangrijk.

• Marcel Smelter (GAST)
  • aanwezig
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
10-09-2007 22:12 #86484 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic koppakking voor de derde keer eruit
<p>Zijn de kopbouten niet te lang? Maw is de rek eruit? Dan is het net alsof het aantrekkoppel juist is maar werkelijk gezien niet strak genoeg omdat de kopbout teveel opgerekt is. Laat je kop (de cilinderkop bedoel ik) eens afpersen bij een revisiebedrijf. </p><p>Vervelend dat je blijft tobben met een koppakkingprobleem.</p><p>Je heb toch ook de schroefdraad goed uitgeblazen v&oacute;&oacute;rdat je de bouten ging monteren? Koppakkingvlakken goed ontvet? Juiste dikte koppakking kunnen krijgen? Hou de kophoogte na het evt vlakken in de gaten. Vlakken is echt niet altijd nodig vind ik, gietijzeren koppen gaan zelden krom. Controle met een stalen rij is wel raadzaam. Kop natrekken is eerst een beetje los en daarna met het juiste koppel vast volgens de juiste volgorde. Je momentsleutel is wel nog nauwkeurig? Te vast is juist nadelig.</p><p>.</p><p>PS niet zonder thermostaat gaan rijden, dan gaat het snel fout. Radiateur nog 100%? Waterpomp? Inwendige koelkanalen zuiver? Ontsteking niet te laat? LPG percentage op toeren niet te hoog afstellen anders is de verbrandingstemperatuur te hoog met alle gevolgen van dien.</p><p>Bij een koppakking is het belangrijk de oorzaak te vinden en niet alleen het gevolg te herstellen.</p><p>succes!</p>

Amazon Combi '66