Motorvisie

• Timo Van de Kasteele (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-10-2007 20:49 #50843 door Timo Van de Kasteele (GAST)
Motorvisie is gemaakt door Timo Van de Kasteele (GAST)
<p>Beste Volvovrienden,</p><p>Het volgende doet zich voor. Mijn Volvo 144 uit 1968 met B18A (Stromberg) is aan het eind van zijn latijn. Tijdens de aankoop, ruim twee&euml;nhalf jaar geleden, werd al duidelijk dat het blok geen lang leven beschoren was. De compressie, met waarden uiteenlopend van 10 tot 7.5 bar, waren niet om naar huis te schrijven. Desondanks liep het blok prima, zij het erg traag. De fut was eruit waardoor inhaalacties gevaarlijke exercities werden. De topsnelheid, van de toch al ondergemotoriseerde 144, bedroeg op het laatst 115 echte kilometers per uur (TomTom). </p><p>Na een paar flinke rookpluimen en enorme overdruk is het het nu tijd geworden voor een ander blok. Mijn budget en tijd zijn niet toereikend om een gereviceerd exemplaar te kopen. De 144 is mijn dagelijksvervoermiddel en heb daarom besloten het blok uit mijn Amazon Combi ('67) project te gebruiken. Dit is eveneens een B18A met een compressie van 12 bar op alle vier de cilinders. Heb niet veel kilometers met dit blok gemaakt aangezien we de auto direct na aankoop hebben gedemonteerd. Tijdens de proefrit (ongeveer 50 km) werd wel duidelijk dat het blok behoorlijk wat power had. Heeft ook altijd op benzine gelopen en is door de vorige eigenaar altijd goed onderhouden. </p><p>Momenteel ben ik bezig dit blok te ontvetten. Afgelopen zaterdag alle overige delen gedemonteerd zoals; waterpomp, benzinepomp, dynamo, startmotor, carterpan, etc. Nu is alleen de vraag: "Wat vervang ik nog aan dit blok alvorens ik het terug plaats?" </p><p>Dacht zelf aan het volgende:
- Pakking carterpan
- Pakking kleppendeksel
- Krukaskeerring (achter + voor)
- Oliefilter
- Contactpunten, condensator, etc..
- Pakking spruitstuk

Benzinepomp, waterpomp en ontsteking zet ik sowieso over. </p><p>Is het wellicht aan te raden om de lagerschalen ook te vervangen nu het blok toch open ligt?! De staat van de nokkenas kan ik controleren middels de nokhoogte op te meten. Verder nog tips? </p><p>Mvg. </p><p>Timo van de Kasteele</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-10-2007 10:23 #87051 door
Beantwoord door in topic Motorvisie
<p>Timo,</p><p>Zelf heb ik inmiddels 2 jaar geleden mijn B18A blok gereviseerd. Als je op alle cilinders 12 bar meet, zou je in principe niets aan je boring/zuigers hoeven te doen. Mijn blok had 415000 km gelopen en zowel de krukaslagers als de drijfstanglagers zagen er nog perfekt uit. Heb het blok en de kop naar een revisiebedrijf gebracht die het blok hebben opgeboord en gehoond naar de eerste overmaat en harde klepzittingen in de kop geplaatst. Vervolgens heb ik alle lagers, (ook die van de nokkenas, waarvan het revisiebedrijf zei dat dit zelden of nooit wordt gedaan), de oliepomp, oliedrukzender, en alle pakkingen vervangen. Lagerschalen voor krukas, drijfstang en nokkenas bijelkaar waren samen ergens rond de 100 euro, dus daar hoef je het niet voor te laten. De nokkenaslagers heb ik overigens wel bij het revisiebedrijf laten plaatsen, dit is geen kwestie van oude eruit en nieuwe erin.</p><p>Ik zou in jouw geval als het blok toch al open ligt, in iedergeval de oliepomp vervangen, is relatief goedkoop en niet onbelangrijk. Als de motor weer in de wagen ligt, kun je er niet meer bij en moet je de vooras eronderuit halen of laten zakken,of je blok er weer uitlepelen. </p><p>Als je goed rondkijkt voor onderdelen en een aantal revisiebedrijven belt, kun je relatief goedkoop je blok reviseren. In mijn geval had ik het geluk dat er een gloednieuwe koppeling en drukgroep inzat, alsook de nokkenas met geleiders waren niet van nieuw te onderscheiden. Verder waren alle loopvlakken aan de krukas en drijfstangen nog perfekt en keurig binnen de toleranties, zodat hier niets aan hoefde te gebeuren. In totaal heeft het mij 1100 euro gekost, maar mijn blok is weer als nieuw.</p><p>Mvr gr, Toon</p>

• Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-10-2007 10:40 #87050 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Motorvisie
<p>Ik zou niet al teveel aan het blok sleutelen. Hij liep immers toch prima? Je zou zelfs onbedoeld problemen erin kunnen versleutelen.</p><p>Een revisiebedrijf plaatst eigenlijk altijd een nieuwe oliepomp, dus zou die bij jou gewoon goed moeten zijn. </p><p>Je zou evt preventief de distributietandwielen kunnen vervangen.</p><p>succes, marcel</p><p> </p>

Amazon Combi '66

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-10-2007 11:28 #87049 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Motorvisie
<p>eens met Marcel indien rijstijl vh rustige type is: ik verving, na
450.000km (waarvan 350.000 op gas), in 1967AM oorspronkelijke B18A door
B18B (uit 144) zonder enige wijziging (behalve andere LPG toevoer), en die had ook al 130.000km gelopen.
Alleen werd 8 jaar geleden cil.kop vervangen door (VOD) ruilkop met harde
zittingen (oorspronkelijke zittingen waren ongelijk ingebrand, is te zien
aan ongelijke hoogte vd stelnokjes boven de moeren die deze aanspannen).
Ben nu weer 250.000km verder en alles loopt nog naar behoren en met
voldoening. Met distributietandwielen verder nooit problemen gehad.</p><p>
Ik zou dus ook andere B18A er gewoon inleggen, en zien wat de toekomst
brengt - zo'n hoge en gelijke compressie mag toch genoeg vertrouwen geven?
Nog succes met inbouw combi B18A.</p>

• Timo Van de Kasteele (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-10-2007 21:51 #87048 door Timo Van de Kasteele (GAST)
Beantwoord door Timo Van de Kasteele (GAST) in topic Motorvisie
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 10pt"><font size="3"><font face="Calibri">Blok is inmiddels kaal geschuurd. Ontvet met benzine en ontvetter van Drema. Krukaskeerring en distributiehuis gedemonteerd, hier zaten nog de oude vilten keerringen in. Gelukkig zitten in mijn huidige B18 al nieuwe rubberen keerringen (1,5 jaar oud). Die zet ik over op dit blok evenals de koppeling en drukgroep. Toplager dient alleen te worden vervangen, die draait niet mooi rond. </font></font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 10pt"><font face="Calibri" size="3">Bedankt voor jullie tips overigens. Ga inderdaad niet teveel aan het blok doen. Het is voornamelijk vervangen van pakkingen om zeker te weten dat ie niet gaat lekken. Daarnaast nieuw waterpompje, die zijn niet zo duur en makkelijk te vervangen. Daarnaast spuit ik het blok weer netjes rood zodat ie weer als nieuw oogt. Nu nog hopen dat ie ook als 'nieuw' rijdt. Laat het binnenkort weten. </font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 10pt"><font face="Calibri" size="3">Zit is mn bestellijstje:</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 10pt"><font size="3"><font face="Calibri">Pakking carterpan B18 <span style="mso-tab-count: 4">
</span></font></font><font size="3"><font face="Calibri">Pakking carterventilatie<span style="mso-tab-count: 4">
</span></font></font><font face="Calibri" size="3">Pakking stroomverdeler
</font><font face="Calibri" size="3">Pakking uitlaat
</font><font face="Calibri" size="3">Pakking huis achterkeerring
</font><font face="Calibri" size="3">Pakking benzinepomp
</font><font size="3"><font face="Calibri">Waterpomp + pakking (imitatie)<span style="mso-tab-count: 2">
</span></font></font><font size="3"><font face="Calibri">Pakking distributiedeksel<span style="mso-tab-count: 3">
</span></font></font><font size="3"><font face="Calibri">Toplager (naaldlager) </font><span style="FONT-FAMILY: Wingdings; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Wingdings"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Wingdings">&agrave;</span></span><font face="Calibri"> achterste krukaskeerring
</font></font><font face="Calibri" size="3">Oliefilter
</font><font face="Calibri" size="3">Pakkingspruitstuk
</font><font face="Calibri" size="3">Pakking uitlaat
</font><font face="Calibri" size="3">Motorverf rood
</font><font face="Calibri" size="3">Condensator</font></p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD