Motor B20F van 1800 ES

• Berry Mensen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
29-10-2007 12:30 #50818 door Berry Mensen
Motor B20F van 1800 ES is gemaakt door Berry Mensen
<p>Gisterenavond terug uit Utrecht ("lange" rit van ca 125 km gereden met ca 115-120 km/hr). Na enige tijd vibratie's (lage bromtoon, duidelijk voelbaar door hele auto). Koppeling intrappen en motor naar stationair: de trilling gaat weg. Met ingetrapte koppeling (zelfde rijsnelheid) de motor ca 3.000 toeren laten draaien: het probleem wordt weer manifest. Het is dus duidelijk de motor zelf en niet de aandrijflijn, denk ik. Gecontroleerd op ontbrekende ventiatorschoepen etc.: kan niets vinden.</p><p>Vanochtend proefrit gemaakt van ca 30 km. Aanvankelijk lijkt het probleem opgelost, maar het komt toch na verloop van tijd weer lichtelijk terug (kennelijk dus als de motor warm wordt).</p><p>Heeft iemand een idee wat het kan zijn?</p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-10-2007 18:45 #87179 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Motor B20F van 1800 ES
Ik denk toch aan de aandrijflijn. Mogelijk is balanceren voldoende, misschien zijn de lagers van de bak niet meer helemaal OK. Of de kruiskoppelingen in de tussenas.
Als het in de motor zou zitten, zou het steeds bij ca. 3000 toeren moeten optreden, niet alleen bij ca. 115km/h.

succes.

Rob.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-10-2007 20:09 #87178 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Motor B20F van 1800 ES
<p>Stel de motor eens af, dwz kleppen en puntjes/bougies afstellen. Soms geeft een valse lucht in het inlaatsysteem een rare trilling. </p><p> </p>

Amazon Combi '66

• Berry Mensen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
30-10-2007 09:17 #87177 door Berry Mensen
Beantwoord door Berry Mensen in topic Motor B20F van 1800 ES
<p>Bedankt voor jullie reaktie's.</p><p>Ik ben verbaasd, Rob, dat je de oorzaak toch in de aandrijflijn zoekt, omdat ik de resonnantie ook bij wegsnelheid kan oproepen door het motortoerental weer in de range vanaf 2.800 tot 3.000 (maar ook daarboven). Ik vraag me zelfs af of het wel resonnantie is! Lijkt me eerder op een onbalans geval.</p><p>Raar vind ik dat het kennelijk bij koude motor minder aanwezig is en bij opwarmen toeneemt.</p><p>Enfin, ik zal jullie raad eens volgen (zowel aandrijflijn nazien als de motor opnieuw (laten) afstellen. Eerste projekt nu is vering/schokdempers en de auto heb ik gisteren al redelijk ontmanteld, dus de onbalans kwestie zal even moete wachten.</p><p>Bedankt voor de hulp en ik zal melden of het opgelost is geraakt!</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD