- Berichten: 3560
Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-09-2024 01:33 #1046762
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
Ik heb die van mij met cavitywax gedaan incl binnenzijde deuren een aanrader.
Ik heb het nu driemaal gedaan met intervals van 1,5 jaar alles is nog steeds vettig.
Het help roest te voorkomen maar stopt ook roest mocht er ergens nog roest zitten.
Je hebt dat spul in verschillende merken ik heb het van 3M er valt hier Filippijnen niets anders te krijgen.
succes
m.vr.gr.
Johan Geers
Ik heb het nu driemaal gedaan met intervals van 1,5 jaar alles is nog steeds vettig.
Het help roest te voorkomen maar stopt ook roest mocht er ergens nog roest zitten.
Je hebt dat spul in verschillende merken ik heb het van 3M er valt hier Filippijnen niets anders te krijgen.
succes
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerko van den Brink
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 25
29-12-2024 11:04 #1047595
door Gerko van den Brink
Beantwoord door Gerko van den Brink in topic Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
Misschien werd er al gedacht dat het project gestopt was maar dat kwam door een kleine pauze van 2 maanden. Ik mocht samen met mijn vrouw van een mooie camperreis in australie genieten. Wat een avontuur was dat. En ook daar zijn zelfs een aantal volvo amazone rijders gespot.
Bij thuiskomst (eind november) kon ik niet wachten om mijn eigen project weer op te pakken. Maar van 35 graden naar -5 en sneeuw vond ik echt veel en veel te koud om in de montage ruimte te vertoeven. Mijn mini kacheltje van 2 Kw kon dit niet trekken en ik ook niet. Dus op jacht naar een grotere heater. Gevonden op marktplaats en met 9Kw vermogen eindelijk een beetje opwarmen.
De auto stond er goed bij. Er was weinig stof neergedaald waar ik ook positief door verrast werd. De voortrein en achter as lag gereed om gemonteerd te gaan worden. Echter de onderdelen ontbraken zoals fusee's Pu bussen en rubbers. Dus deze aangeschaft bij Dries in Barneveld en gelijk weer wat adviezen en tips mogen ontvangen. Bij thuiskomst dacht ik even snel de draagarmen te ontdoen van de oude bussen. Dat viel dus even fiks tegen. Zoeken op internet en op het forum. Uiteindelijk de manier gevonden. Eerst met een gatenboor van 29 het rubber eruit geboord, dan inzagen van de bestaande bus en deze met een gaffelpen even iets naar binnen tikken en de bus kan er dan makkelijk uit. 3 dagen uitzoekwerk en uiteindelijk 10 min werk. Dan het inbrengen van de nieuwe bus. Overal las ik al dat men wat moeite had ivm de maatvoering van het gat en de nieuwe bus (0,5mm). Maar als je de oude bus bij de kraag met dan klopt de maatvoering wel en kan de bus erin geperst worden. In de bankschroef lukt dit niet echt. Gelukkig had mijn buurman een hydraulische pers en konden we samen deze nieuwe bussen makkelijk in de draagarmen aanbrengen. Alle rubbers zijn nu aanwezig ook de stootdempers vervangen en de nieuwe schokbrekers en verenpakket ligt klaar. Dus wilde ik volop verder monteren echter kwam Sinterklaas erweer tussendoor en daarna de Kerstdagen met alle verplichtingen. Nu zit ik thuis ook niet stil dus heb ik tussendoor nog maar even een houten modelboot gebouwd een spaans galjoen uit de 18e eeuw. Duurde ook maar 80 uur. Ach 's avonds lekker bezig.
Terug naar de auto. Ik merkte dat ik mij ergerde aan de verroest bouten en moeren dus in de werkplaatsboeken alle groepen en artikelnummers nagelopen en een lijst gemaakt van de benodigde bouten en moeren en parkers etc etc. Hiervoor even een werkplaats ladenkast gekocht op marktplaats en deze nu aan t vullen met mooie nieuwe glimmende bouten en moeren. Vanaf januari 2025 kan ik echt lekker verder met de montage van de voor- en achteras en kan ik daarna de auto van het draaispit afhalen en op zijn pootjes zetten. Hierna de deuren erin en verder strak maken.
De lezers wens ik alvast een fijne jaarwisseling toe en spreek ik jullie weer in 2025.
Bij thuiskomst (eind november) kon ik niet wachten om mijn eigen project weer op te pakken. Maar van 35 graden naar -5 en sneeuw vond ik echt veel en veel te koud om in de montage ruimte te vertoeven. Mijn mini kacheltje van 2 Kw kon dit niet trekken en ik ook niet. Dus op jacht naar een grotere heater. Gevonden op marktplaats en met 9Kw vermogen eindelijk een beetje opwarmen.
De auto stond er goed bij. Er was weinig stof neergedaald waar ik ook positief door verrast werd. De voortrein en achter as lag gereed om gemonteerd te gaan worden. Echter de onderdelen ontbraken zoals fusee's Pu bussen en rubbers. Dus deze aangeschaft bij Dries in Barneveld en gelijk weer wat adviezen en tips mogen ontvangen. Bij thuiskomst dacht ik even snel de draagarmen te ontdoen van de oude bussen. Dat viel dus even fiks tegen. Zoeken op internet en op het forum. Uiteindelijk de manier gevonden. Eerst met een gatenboor van 29 het rubber eruit geboord, dan inzagen van de bestaande bus en deze met een gaffelpen even iets naar binnen tikken en de bus kan er dan makkelijk uit. 3 dagen uitzoekwerk en uiteindelijk 10 min werk. Dan het inbrengen van de nieuwe bus. Overal las ik al dat men wat moeite had ivm de maatvoering van het gat en de nieuwe bus (0,5mm). Maar als je de oude bus bij de kraag met dan klopt de maatvoering wel en kan de bus erin geperst worden. In de bankschroef lukt dit niet echt. Gelukkig had mijn buurman een hydraulische pers en konden we samen deze nieuwe bussen makkelijk in de draagarmen aanbrengen. Alle rubbers zijn nu aanwezig ook de stootdempers vervangen en de nieuwe schokbrekers en verenpakket ligt klaar. Dus wilde ik volop verder monteren echter kwam Sinterklaas erweer tussendoor en daarna de Kerstdagen met alle verplichtingen. Nu zit ik thuis ook niet stil dus heb ik tussendoor nog maar even een houten modelboot gebouwd een spaans galjoen uit de 18e eeuw. Duurde ook maar 80 uur. Ach 's avonds lekker bezig.
Terug naar de auto. Ik merkte dat ik mij ergerde aan de verroest bouten en moeren dus in de werkplaatsboeken alle groepen en artikelnummers nagelopen en een lijst gemaakt van de benodigde bouten en moeren en parkers etc etc. Hiervoor even een werkplaats ladenkast gekocht op marktplaats en deze nu aan t vullen met mooie nieuwe glimmende bouten en moeren. Vanaf januari 2025 kan ik echt lekker verder met de montage van de voor- en achteras en kan ik daarna de auto van het draaispit afhalen en op zijn pootjes zetten. Hierna de deuren erin en verder strak maken.
De lezers wens ik alvast een fijne jaarwisseling toe en spreek ik jullie weer in 2025.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees Struijk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 13
03-02-2025 14:47 #1048032
door Kees Struijk
Beantwoord door Kees Struijk in topic Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
Beste Gerko,
mijn zoon heeft een Volvo Amazon gekocht voor restauratie, voorzijde is aardig goed, achterzijde moeten bij schermen vervangen worden, maar links is ook dakrand slecht. Heb jij ervaring met reparatie daarvan of ken je iemand die dit ook aan de hand heeft gehad.
groeten
Kees Struijk
mijn zoon heeft een Volvo Amazon gekocht voor restauratie, voorzijde is aardig goed, achterzijde moeten bij schermen vervangen worden, maar links is ook dakrand slecht. Heb jij ervaring met reparatie daarvan of ken je iemand die dit ook aan de hand heeft gehad.
groeten
Kees Struijk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerko van den Brink
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 25
03-02-2025 21:03 #1048036
door Gerko van den Brink
Beantwoord door Gerko van den Brink in topic Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
Beste Kees,
heb ondertussen de nodige ervaring opgebouwd met mijn eigen restauratie. Dat staat natuurlijk niet in verhouding met de oude rotten die hier soms al meer dan 25 jaar ervaring in hebben. Je kan best veel informatie verkrijgen als je bijvoorbeeld contact opneem met de mannen die in de webshop/ onderdelenshop werkzaam zijn.
Je kan mij ook even een persoonlijk bericht sturen zodat we wat dieper op de materie kunnen ingaan.
gr. Gerko
heb ondertussen de nodige ervaring opgebouwd met mijn eigen restauratie. Dat staat natuurlijk niet in verhouding met de oude rotten die hier soms al meer dan 25 jaar ervaring in hebben. Je kan best veel informatie verkrijgen als je bijvoorbeeld contact opneem met de mannen die in de webshop/ onderdelenshop werkzaam zijn.
Je kan mij ook even een persoonlijk bericht sturen zodat we wat dieper op de materie kunnen ingaan.
gr. Gerko
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees Struijk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 13
04-02-2025 21:04 #1048048
door Kees Struijk
Beantwoord door Kees Struijk in topic Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
Hoi Gerko,
Bedankt voor je bericht, ik ga met mijn zoon eens kijken wat er onder de plamuur zit. Achterschermen vind ik nog wel te doen, dakrand lijkt me spannender, ander dak erop is vermoedelijk de kortste klap.
groeten
Kees
Bedankt voor je bericht, ik ga met mijn zoon eens kijken wat er onder de plamuur zit. Achterschermen vind ik nog wel te doen, dakrand lijkt me spannender, ander dak erop is vermoedelijk de kortste klap.
groeten
Kees
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerko van den Brink
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 25
22-02-2025 12:34 #1048215
door Gerko van den Brink
Beantwoord door Gerko van den Brink in topic Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
Ondertussen de auto weer op zijn pootjes gezet. Deuren erin gehangen. Kwam er iets te laat achter dat ik eerst even alle schroefdraad even moet na tappen. De epoxy zit hier natuurlijk ook in en is lekker keihard geworden. Dus af en toe een afgebroken bout als gevolg. Natuurlijk ook iets teveel kracht gezet. Eigen schuld dikke bult zullen we maar zeggen. Kon nog niet goed zeggen hoe de auto met zijn nieuwe verlaagde veren staat omdat de motor er nog niet in zit.
Afijn door de motorkap en de deuren en de zijschermen er weer in te hangen begint het weer op een mooie Amazon te lijken met haar specifieke lijnen. De extra aandacht die ik heb besteed aan de uitlijning tijdens het lassen betaald zich nu wel terug. Ik krijg de lijnen mooi evenwijdig.
doordat ik ook onder de auto moet zijn mbt remleiding en brandstofleidingen moet ik of wat extra afvallen of de auto nog maar iets hoger op de bokken zetten. Voor de veiligheid tref ik altijd wat extra maatregelingen om niet verrast te worden dat de auto naar beneden komt zetten. Wel erg koud de laatste weken waardoor ik fiks moest doorbuffelen om lekker warm te blijven. Eenmaal de focus dan negeer je de kou. Wel prettig om zo langzaam aan weer wat te monteren. Onderdelen stralen, lakken, drogen en monteren met nieuwe bouten en moeren. Wordt vervolgd
Afijn door de motorkap en de deuren en de zijschermen er weer in te hangen begint het weer op een mooie Amazon te lijken met haar specifieke lijnen. De extra aandacht die ik heb besteed aan de uitlijning tijdens het lassen betaald zich nu wel terug. Ik krijg de lijnen mooi evenwijdig.
doordat ik ook onder de auto moet zijn mbt remleiding en brandstofleidingen moet ik of wat extra afvallen of de auto nog maar iets hoger op de bokken zetten. Voor de veiligheid tref ik altijd wat extra maatregelingen om niet verrast te worden dat de auto naar beneden komt zetten. Wel erg koud de laatste weken waardoor ik fiks moest doorbuffelen om lekker warm te blijven. Eenmaal de focus dan negeer je de kou. Wel prettig om zo langzaam aan weer wat te monteren. Onderdelen stralen, lakken, drogen en monteren met nieuwe bouten en moeren. Wordt vervolgd
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerko van den Brink
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 25
28-04-2025 19:40 #1476968
door Gerko van den Brink
Beantwoord door Gerko van den Brink in topic Restauratie project Volvo Amazon uit 1966
We zijn ondertussen volop bezig met enerzijds diverse onderdelen stralen en in de Hammerite zetten. Soms heb ik hittebestendige Hammerhite toegepast en anders de zwarte glanzende kleur. Gaat perfect. Temperatuur van de buitenlucht wordt beter en beter dus wordt er weer hard doorgewerkt.
De motor is volledig gestript en gedemonteerd. Nadat alle maatvoeringen door mij zijn nagemeten met micrometer en ook de cilinders op rondheid te hebben gechecked heb ik lagerschalen en diverse andere artikelen bij de VKO besteld. Wel heb ik een aandere A- nokkenas erin gezet omdat de originele teveel was gesleten. Ook de cilinderkop en dan met name de klepzittingen kunnen bewerken met de hand en mbv polijstpasta de afdichtingen weer helemaal dicht gekregen. Ook hier geldt oefening baart kunst. Dan de lagerschalen van de krukdrijfstang. Hier ben ik een tijd mee aan het tobben geweest. Op het moment dat ik deze met ca.55 NM mocht vastzetten begon de as zwaar te lopen. Zoeken en zoeken en demonteren van de lagers en weer opnieuw alles monteren totdat de boosdoener van 1 hoofdlagerschaal was gevonden. Volhouden bij dit soort zaken en niet de moed opgeven. Af en toe even overleggen met hulplijnen van het VKO magazijn helpt. Alles loopt als een zonnetje rond. Dus de motor mocht erin gehangen worden met de takelkraan natuurlijk. Afijn door eigen fouten heb ik de motor er 2 x extra uit moeten halen. Want..........de 1e keer kwam ik erachter dat ik het afdichtinghuis met keerring was vergeten aan de versnellingsbak zijde. Stom maar dat is gebeurd omdat je dan te enthousiast en te snel wil gaan. Dan de 2e keer kom je erachter dat het belhuis in combinatie met het uitlijnen van de versnellingsbak makkelijker gaat als de motor nog niet is ingebouwd. Dan eindelijk is het zover en hangt het geheel in de auto. Dus verder met montage zoals kachelhuis en brandstofleidingen en remleidingen en radiator en waterpomp en slangen etc.etc.
Nu ben ik bezig met het verdere strakmaken van het plaatwerk. Dus plamuren en schuren en plamuren en schuren en nog wat uitdeuken waar gelast was etc.etc. Lekker de tijd voor nemen en ook hier wat info gehaald bij specialisten. Ik vooeg wat foto's bij zodat jullie kunnen zien wat er gebeurd.
De motor is volledig gestript en gedemonteerd. Nadat alle maatvoeringen door mij zijn nagemeten met micrometer en ook de cilinders op rondheid te hebben gechecked heb ik lagerschalen en diverse andere artikelen bij de VKO besteld. Wel heb ik een aandere A- nokkenas erin gezet omdat de originele teveel was gesleten. Ook de cilinderkop en dan met name de klepzittingen kunnen bewerken met de hand en mbv polijstpasta de afdichtingen weer helemaal dicht gekregen. Ook hier geldt oefening baart kunst. Dan de lagerschalen van de krukdrijfstang. Hier ben ik een tijd mee aan het tobben geweest. Op het moment dat ik deze met ca.55 NM mocht vastzetten begon de as zwaar te lopen. Zoeken en zoeken en demonteren van de lagers en weer opnieuw alles monteren totdat de boosdoener van 1 hoofdlagerschaal was gevonden. Volhouden bij dit soort zaken en niet de moed opgeven. Af en toe even overleggen met hulplijnen van het VKO magazijn helpt. Alles loopt als een zonnetje rond. Dus de motor mocht erin gehangen worden met de takelkraan natuurlijk. Afijn door eigen fouten heb ik de motor er 2 x extra uit moeten halen. Want..........de 1e keer kwam ik erachter dat ik het afdichtinghuis met keerring was vergeten aan de versnellingsbak zijde. Stom maar dat is gebeurd omdat je dan te enthousiast en te snel wil gaan. Dan de 2e keer kom je erachter dat het belhuis in combinatie met het uitlijnen van de versnellingsbak makkelijker gaat als de motor nog niet is ingebouwd. Dan eindelijk is het zover en hangt het geheel in de auto. Dus verder met montage zoals kachelhuis en brandstofleidingen en remleidingen en radiator en waterpomp en slangen etc.etc.
Nu ben ik bezig met het verdere strakmaken van het plaatwerk. Dus plamuren en schuren en plamuren en schuren en nog wat uitdeuken waar gelast was etc.etc. Lekker de tijd voor nemen en ook hier wat info gehaald bij specialisten. Ik vooeg wat foto's bij zodat jullie kunnen zien wat er gebeurd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.