- Berichten: 310
Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
- Peter de Bruijn
- Elite lid
Minder
Meer
10-06-2024 10:20 #1045406
door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Hallo Wouter,
Volg je al een tijdje met veel respect, toch een vraagje.
Waarom monteer jij een driepunts koppeling i.p.v. een modernere diafragma koppeling, zijn die er niet voor jou Volvo ?
veel succes !
gr. Peter
Volg je al een tijdje met veel respect, toch een vraagje.
Waarom monteer jij een driepunts koppeling i.p.v. een modernere diafragma koppeling, zijn die er niet voor jou Volvo ?
veel succes !
gr. Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 111
10-06-2024 15:27 - 10-06-2024 15:29 #1045410
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Bedankt voor jouw compliment Peter!
De drukgroep op de Volvo 340CVT is specifiek gemaakt voor deze auto en alleen gereviseerd verkrijgbaar.
Het is een op centrifugaal gewichten gebaseerde drukgroep, geforceerde ontkoppeling via het druklager is alleen nodig bij bediening van de keuzehendel terwijl de motor een hoger stationair toerental draait, zoals wanneer de choke gebruikt wordt.
Dit gebeurt middels motorvacuüm en balg die de ontkoppelgaffel bedient, de vacuüm sturing geschiedt door een knop op de keuzehandel en ontkoppelklep in de motorruimte welke het vacuüm doorlaat.
De drukgroep op de Volvo 340CVT is specifiek gemaakt voor deze auto en alleen gereviseerd verkrijgbaar.
Het is een op centrifugaal gewichten gebaseerde drukgroep, geforceerde ontkoppeling via het druklager is alleen nodig bij bediening van de keuzehendel terwijl de motor een hoger stationair toerental draait, zoals wanneer de choke gebruikt wordt.
Dit gebeurt middels motorvacuüm en balg die de ontkoppelgaffel bedient, de vacuüm sturing geschiedt door een knop op de keuzehandel en ontkoppelklep in de motorruimte welke het vacuüm doorlaat.
Laatst bewerkt 10-06-2024 15:29 door Wouter Borsje.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter de Bruijn
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 310
10-06-2024 19:05 #1045420
door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Hallo Wouter,
Ik realiseer me dat in deze auto geen "normale" koppeling zit, ik herkende de oude driepunts koppeling vandaar mijn vraag.
Beetje domme vraag maar weer wat geleerd Wouter..
succes.
Peter
Ik realiseer me dat in deze auto geen "normale" koppeling zit, ik herkende de oude driepunts koppeling vandaar mijn vraag.
Beetje domme vraag maar weer wat geleerd Wouter..
succes.
Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 111
16-06-2024 15:56 #1045500
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Was ik weer, en dooor!
Startmotor monteren:
Inclusief steun voor de voorpijp:
BDP sensor nog even testen:
Kan die ook weer terug:
Zelfgemaakte kabel op de startmotor:
Zat eerst 16mm² op, nu 50mm²
Verdeelpunt 12V met daarop kabel naar de dynamo en boordspanning, de derde kabel gaat naar de accu:
Tot zover weer even voor heute.
Hup Holland, hup!
Startmotor monteren:
Inclusief steun voor de voorpijp:
BDP sensor nog even testen:
Kan die ook weer terug:
Zelfgemaakte kabel op de startmotor:
Zat eerst 16mm² op, nu 50mm²
Verdeelpunt 12V met daarop kabel naar de dynamo en boordspanning, de derde kabel gaat naar de accu:
Tot zover weer even voor heute.
Hup Holland, hup!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 111
25-06-2024 18:28 #1045617
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Next!
De voorpijp, die kon ook wel wat TLC gebruiken, dus de staalborstel erop gezet met onderstaand resultaat:
Daarna een laagje hittebestendige verf:
En je zag het natuurlijk stiekem al, er gaat ook een reep materiaal overheen die de warmte wat beter in de voorpijp moet houden (heatwrap)
En hop, weer op zijn plekkie met wat kopersiliconenschmutz ertussen:
De rest van de uitlaat er ook meteen weer onder geknutseld:
Wat dan nog...?
Ah ja wat benzine kan de motor op zich ook wel waarderen:
Mise en place:
Filtertje ertussen, kunnen we dit deel ook weer afstrepen:
Tot zover weer even.
De voorpijp, die kon ook wel wat TLC gebruiken, dus de staalborstel erop gezet met onderstaand resultaat:
Daarna een laagje hittebestendige verf:
En je zag het natuurlijk stiekem al, er gaat ook een reep materiaal overheen die de warmte wat beter in de voorpijp moet houden (heatwrap)
En hop, weer op zijn plekkie met wat kopersiliconenschmutz ertussen:
De rest van de uitlaat er ook meteen weer onder geknutseld:
Wat dan nog...?
Ah ja wat benzine kan de motor op zich ook wel waarderen:
Mise en place:
Filtertje ertussen, kunnen we dit deel ook weer afstrepen:
Tot zover weer even.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 111
29-06-2024 17:16 #1045643
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
En weer doorrrrrrrrrrrrrrrrr.
Even een overzichtsfoto van de motorruimte:
Dan nu, massakabels:
Aan de startmotorbeugel:
Aan een kokerbalk, deze heb ik er als extra bijgedaan, is origineel n.v.t.
Een zelfgemaakte samenkomst van masskabels onderaan de accubak:
De kabelboom an de M6 bout is het originele massapunt (hier zit dan de bout door de massastrip heen met een carosserie ring)
En het laatste stukje naar de accu:
Al deze materialen heb ik gekocht bij Rick Donkers, als jij ook aan de gang gaat met de elektra/elektronica in jouw Volvo is zijn website zeker het bezoeken waard!
Fijn weekend verder!
Even een overzichtsfoto van de motorruimte:
Dan nu, massakabels:
Aan de startmotorbeugel:
Aan een kokerbalk, deze heb ik er als extra bijgedaan, is origineel n.v.t.
Een zelfgemaakte samenkomst van masskabels onderaan de accubak:
De kabelboom an de M6 bout is het originele massapunt (hier zit dan de bout door de massastrip heen met een carosserie ring)
En het laatste stukje naar de accu:
Al deze materialen heb ik gekocht bij Rick Donkers, als jij ook aan de gang gaat met de elektra/elektronica in jouw Volvo is zijn website zeker het bezoeken waard!
Fijn weekend verder!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
30-06-2024 13:50 #1045652
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Zo, dat wordt de mooiste 340 in Nederland en misschien wel in de hele wereld! Bijna zonde om mee te gaan rijden!
Dat is showroomstaat of zelfs beter. Wauw Wouter!
Dat is showroomstaat of zelfs beter. Wauw Wouter!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 111
30-06-2024 16:55 #1045660
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Wat een mooi compliment, dank je Tom!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 111
02-07-2024 17:08 #1045695
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 111
07-07-2024 13:54 - 10-07-2024 17:29 #1045765
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Wouter z'n Witte Volvo 340 CVT
Laatst bewerkt 10-07-2024 17:29 door Wouter Borsje.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.