eist RDW wel of geen P op het typeplaatje

Lees meer
30-01-2022 10:11 #197593 door Lo Bouwens
eist RDW wel of geen P op het typeplaatje is gemaakt door Lo Bouwens
Ik ben (bijna)  rond met het laten ponsen van het nieuwe typeplaatje voor mijn Amazon Combi uit 1965.
Ik vraag me alleen nog af of de RDW nu wèl of niet eist dat er vóór het typenummer een hoofdletter P wordt geponst.
In het decembernummer van Volvo Klassieker Magazine dat ik bij mijn aanmelding als lid kreeg toegestuurd, las ik onder het hoofdje "oproepen" over de vele verschillende typeaanduidingen voor een 133GT. die de RDW blijkt te hanteren, zowel zonder als met hoofdletter P. 
Wie kan mij met enig gezag vertellen wat ik nu op mijn typeplaatje moet laten ponsen, mèt of zonder hoofdletter P
Bijvoorbaat dank voor uw geduld.
Lo Bouwens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-01-2022 13:45 - 30-01-2022 14:01 #197598 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic eist RDW wel of geen P op het typeplaatje
Voor zover ik weet, geldt bij de RDW alleen het ingeslagen nummer als rechtsgeldig. Als dit onleesbaar is of ontbreekt, kan na onderzoek door de RDW (schouw) onder toezicht hetzelfde of een nieuw nummer worden ingeslagen.

Het typeplaatje, waarvan ook nu blijkt dat iedereen dat dus kan aanmaken, is voor registratie (in Nederland, België heeft weer andere regels) nagenoeg waardeloos, hooguit ter bevestiging van het ingeslagen nummer, uitvoering, kleur, etc. Als je het plaatje er ook achteraf bij kan fabrieken, verliest het toch behoorlijk wat waarde als bewijs.

De P moet op dezelfde plek staan als bij het ingeslagen nummer, na het typenummer, voor het chassisnummer.

Wij hebben, naast de Volvo’s, een Austin Mini waaraan sinds jaar en dag het typeplaatje ontbreekt. Het in de fabriek ingeslagen nummer, wat ook op het kentekenbewijs prijkt, is prima leesbaar. Nooit een probleem geweest bij RDW of APK.


zie ook: www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/k...-vin-van-uw-voertuig
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-01-2022 18:03 #197600 door Lo Bouwens
Beantwoord door Lo Bouwens in topic eist RDW wel of geen P op het typeplaatje
Bedankt Rudolf.
Mijn probleem is dat het in de carrosserie door de fabriek naast het kachelhuis ingelagen chassisnummer geen P heeft (wel een sterretje voor en na de cijfers) en het nummer op het papieren kentekenbewijs heeft ook geen P en ook wel sterretjes voor en achter.. Maar op het kentekenbewijs staat dan wel weer in een aparte regel vermeld type P 221.
Op het internet vind ik op foto's typeplaatjes met en zonder hoofdletter P, wat misschien per bouwjaar verschilde?
Omdat de auto volledig gestript is, is ook het typeplaatje weg en dat wil ik graag opnieuw aanbrengen. Maar dan wel op een zodanige manier dat bij de RDW juist op dat typeplaatje niet de kat wordt gegooid. Door veel geschuur en primer is in het verleden het in het plaatwerk ingeslagen nummer niet echt makkelijk meer leesbaar, en daar kan een mooi nieuw typeplaatje behulpzaam bij zijn, net als trouwens het papieren kentekenbewijs natuurlijk. Maar het van fabriekswege geponste nummer is natuurlijk de enige formele echte identificatie. Die nummers zijn er dus wel, en met wat moeite ook wel leesbaar, maar een beetje hulp kan natuurlijk geen kwaad.
Ik denk/hoop dat de RDW op een andere plek het nummer opnieuw en beter leesbaar gaat inslaan.
Enfin, waarschijnlijk zijn er dus geen vaste regels voor het gebruik van de hoofdletter P en dus laat ik hem maar weg...
Lo Bouwens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-01-2022 18:40 - 30-01-2022 19:13 #197601 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic eist RDW wel of geen P op het typeplaatje
De aanduiding P, zoals jij bedoelt, komt niet voor in het type- en chassisnummer. Alleen de serie/bouwjaar letter. 
Bijvoorbeeld: E voor modeljaar 1965, F voor modeljaar 1966, M voor 1967, P 1968.

RDW is nogal willekeurig geweest met type aanduidingen op kentekenbewijzen, met en zonder P, soms willekeurige nummering (120, 121, 122(S), 131, 132, 123 (GT), 133, 220, 221, 222 en nog vele andere varianten), een enkele keer zelfs de aanduiding Amazon die in Nederland nooit is gevoerd. Maar kennelijk bij import uit Zweden overgenomen.

Mijn Amazon, tweedeurs, 1967 (M) één carburateur zou volgens Volvo een (P) 131 zijn, maar heet op het kentekenbewijs P 1300. Maar voor hetzelfde geld had de RDW ook voor (P) 121 kunnen kiezen, want dat staat op de auto.

Kortom de type-aanduiding door de RDW is nogal willekeurig en staat helemaal los van het chassisnummer en wat op het typeplaatje staat. Heeft weinig zin om daarom op het typeplaatje iets afwijkends in te vullen om dat aannemelijk te maken.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-01-2022 20:03 #197602 door Lo Bouwens
Beantwoord door Lo Bouwens in topic eist RDW wel of geen P op het typeplaatje
Bedankt voor deze nadere uitelg.
Ik kies er dus maar voor om op het typeplaatje exact hetzefde te laten zetten als hetgeen in de carrosserie is gestansd en wat ook op het kentekenbewijs staat, dus zonder de hoofdletter P
Lo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-01-2022 22:24 #197605 door Koen Sollie
Beantwoord door Koen Sollie in topic eist RDW wel of geen P op het typeplaatje
Hallo Lo,
Je geeft aan dat het ingeslagen nummer niet goed meer leesbaar is. Ik heb de ervaring met het ingeslagen nummer van onze Duett waarbij de twee laatste cijfers niet goed meer leesbaar waren (volgens RDW). Naar mijn mening zonder veel fantasie wel leesbaar, zeker als je het originele papieren kentekenbewijs er bij houdt. Maar ik kon hoog en laag springen er moest wel een nieuw nummer ingeslagen worden op een andere plaats (balk onder de achterbank). Ik heb het type plaatje er niet op aangepast.
Groet, Koen 

Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.