Restauratie achterzijde van de Volvo 164

Lees meer
15-03-2020 02:34 #187477 door Alex Janssen
Restauratie achterzijde van de Volvo 164 is gemaakt door Alex Janssen
Zie hier de reportage van de restauratie van de achterkant t.w. wielranden bandenbakken achterplaat en kofferdeksel van mijn Volvo 164 bouwjaar 1972.

Restauratie is onomkeerbaar, aangezien de achterkant van de wagen was dermate door de roestduivel aangevreten dat ik indien de caravan aankoppel en wegrijd dan is kans groot dat de wagen wegrijdt en de achterbumper met trekhaak met de daar aan gekoppelde caravan blijft staan, een nogal slordig gezicht en ik denk dat de verkeerspolitie niet enthousiast zal zijn, dus handelen is geboden.

Ik heb de zaak ontmanteld en ben begonnen met de achterschermen.

Na het kaal maken bleek dat er 3 maal nieuwe wielranden in gebakken zijn, binnenschermen waren rudimentair aanwezig, de wielranden zaten met kit en ander kunst en vliegwerk aan de rest van de binnenschermen vast gekleefd, de buitenzijde van de achterschermen waren door slecht laswerk en roest onder de sierlijst niet meer bruikbaar.

Zo ik ben genoodzaakt om nieuwe buitenschermen en binnenschermen te fabriceren ui nieuwe plaat 1 mm dik, zie de fotoreportage, dit heb ik gedaan door eerst een mal te vervaardigen uit kokerprofielen en zwaar bandijzer.

Vervolgen zijn de reservewiel bakken aan de beurt, die heb ik ook zelf vervaardigd.

Toen was de rechter chassiskoker waar aan de trekhaak wordt bevestigd aan de beurt, die bestaat nu uit 2mm plaat, dat duurt nu wat langer eer deze is doorgeroest.

Vervolgens de achterplaat plus achterlichthuis vervangen door een gebruikt exemplaar, dat +/- 25 jaar in een open veld had gelegen en dus ook enige doorgeroeste plekken had het achterlicht huis ter rechterzijde is deels nieuw geconstrueerd.

De dorpel links is alleen het gedeelte onder de achterdeur vervangen en de rechter dorpel in zijn geheel uiteraard door eigen gefabriceerde exemplaren.

Ik ben in staat om deze werkzaamheden uitvoeren omdat ik beschik over een zware zetbank een krimp - strek apparaat en een z.g. English Wheel en uiteraard een nieuw Mig lasapparaat

Als deze operatie achter de rug is dan ontferm mij over de stoelen, aangezien het leer in dusdanig verval is dat de vellen er lang hangen, ik heb reeds een leernaaimachine op de kop getikt en ben druk aan eh experimenteren d.wz hoe het garen ir in moet en hoe er gestikt moet worden en hoe de manier is om de bekleding op een goede manier in elkaar te naaien

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2020 10:22 #187478 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Restauratie achterzijde van de Volvo 164
Dat is een stevige klus, hij was inderdaad erg crispy, je maakt veel zelf en dat is prima maar er zijn nog wel reservedelen te krijgen dan wel van een donor af te halen.
Heb je daar aan gedacht ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2020 11:12 #187479 door Alex Janssen
Beantwoord door Alex Janssen in topic Restauratie achterzijde van de Volvo 164
Hallo Ed,

Delen van een donor auto zijn vaak ook slecht en nieuwe delen is ook geen optie,aangezien de kwaliteit van herprodukties vaak te wensen over laat, dus is eigen produktie dan de enige mogelijkheid om de auto te redden, de 164 is toch vrij zeldzaam en ik heb een hekel aan weggooien.

De achterschermen zijn zover ik weet niet meer leverbaar dus maak ik de benodigde delen zelf, het vereist wel wat denkwerk en geduld maar waar een wil is is ook een weg.

Ik plaats wel meer foto's van het project op de site.

In tussen ben ik ook bezig met de zittingen, maar de kennis is nog niet optimaal, maar ik ben nog in de leerfase, ik experimenteer met leer afkomstig van oude bankstellen en ik verwacht toch een redelijk resultaat te behalen..

De beloning van dit drame bestaat hier in dat ik weer rondrijd in een auto die ik zelf met mijn eigen handen gemakt heb.

Tja je bent oud 72 jaar en je wilt wat

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2020 16:29 #187482 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Restauratie achterzijde van de Volvo 164
Een nieuw (rechter) achterscherm van een 144 / 164 heb ik nog liggen; heeft tientallen jaren op zolder gelegen; Volvo-label met verzendadres naar dealer zit er nog op. Echt NOS dus.
Is eventueel te koop, maar ligt niet in de weg hier.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2020 17:43 #187484 door Alex Janssen
Beantwoord door Alex Janssen in topic Restauratie achterzijde van de Volvo 164
Hallo Paul,

Ik, heb de linker en de rechterzijde al klaar en er in gelast, dus ik heb jouw scherm niet nodig doch desondanks vriendelijk bedankt voor jouw aanbod, maar wie weet heeft een andere hobbyist het wel nodig.

Ik weet nu hoe je een onderzijde van een achterscherm moet maken, het kost wel wat tijd en zweetdruppeltjes.

Ik geniet nu al van het idee dat ik straks in een auto rondrijdt waarvan van af de achterdeuren voor de helft handwerk is en desondanks toch nog rijdt, dit gegeven is voor mij essentieel voor de klassiekerhobby, een emmer geld er tegenaan gooien kan een ieder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2020 18:04 #187486 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Restauratie achterzijde van de Volvo 164
Complimenten, Lex! En inderdaad: geniet ervan!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-04-2020 01:20 #187895 door Alex Janssen
Beantwoord door Alex Janssen in topic Restauratie achterzijde van de Volvo 164
Hierbij nog een aantal foto's van de restauratie van de achterkant van mijn 164 de dorpels heb ik op mijn zetbank gemaakt van 2 mm plaat de achterplaat, zich nu bevindt tussen de achterlichten bestaat uit een gebruikt deel dat +/- 20 jaar in een weiland heft gelegen en vertoonde behoorlijk wat roest en is op de doorgeroeste plekken weer van nieuwe 1 mm plaat voorzien, de onderkant van het paneel is nagemaakt van nieuwe plaat, aan de achterzijde behandeld met Owatrol en vervolgens met Epiphane roestwerende grondlak ingestreken, na het inlassen wordt het geheel afgedekt met een kunstharslak evervolgens behandeld met Fluidfilm, daarna wordt er een bord bij geplaatst"Verboden te roesten.

De buitenzijde heb ik na het strakmaken van een laag epoxy primer voorzien ook van Epiphane, het voordeel van dit product is het kan bij lage temperatuur met kwast en/ roller verwerkt worden, een kleine domper op de vreugde is: het schuren kan pas na een paar dagen plaats vinden aangezien het uitharden van de primer zijn tijd nodig heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-04-2020 03:11 #187896 door Alex Janssen
Beantwoord door Alex Janssen in topic Restauratie achterzijde van de Volvo 164
Intussen dat de epoxy op de achterkant van mij n 164 uithardt kan me ontfermen over het meubilair adt inmiddels aan vernieuwing toe is, het leer hangt er in schnammels bij en de ingewanden komen naar buiten, al met al geen gezicht.

Ik heb een oude Adler industrie naaimachine uit de boedel van een overleden schoenmaker voor een zacht prijsje gekocht en met vereende krachten in mijn appartement geplaatst..

Ik ben nu bezig met wat proef projecten waar ik leer van oude bankstellen gebruik, het lukt al aardig al heeft het inrijgen van de draad wel wat weg van micro chirurgie, zie de fot's

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.