Restauratie amazon combi (deel II)

Lees meer
30-11-2018 09:19 - 30-11-2018 18:52 #180542 door Thomas Klimp
Restauratie amazon combi (deel II) is gemaakt door Thomas Klimp
Op het moment is het 2,5 jaar geleden dat ik mijn Amazon combi heb aangeschaft, deze kwam van een ander clublid die de restauratie van deze auto al is begonnen in 2008.
Arjan's voortgang is te vinden in dit draadje:
Restauratie Amazon combi (Deel I)

Ik heb destijds toegezegd om de voortgang van het project te delen op dit fourm dus bij deze maak ik daar een begin mee.
De auto staat bij mijn ouders in de schuur waar hij niemand in de weg staat, dit is waarschijnlijk ook de reden dat er nog niet bijster veel aan is gebeurd de afgelopen jaren. Wel heb ik ondertussen voor ogen wat ik precies met de auto wil en hoe ik het project verder aan ga pakken.

Mijn eerste plan was het om de auto om te bouwen naar diesel, hiervoor heb ik in 2017 een D24 blok met alle aanbouwdelen uit een 740 gehaald (bak,radiator,elektra etc..). Na veel passen meten en proppen kwam ik tot de conclusie dat de D24 enkel zou gaan passen als ik het originele kachelhuis zou weghalen en het blok een stuk de auto in zou laten steken. Dit vond ik zonde en heeft nogal wat voeten in aarde qua keuring, deze motorswap zou ook betekenen dat er later niks meer aan de ophanging van de wagen mag worden aangepast (1/3 regel). Met het oog op al het andere werk wat er nog moet gebeuren aan de combi (ALLES) heb ik toen besloten om toch voor een B18/B20 te gaan.

De combi heb ik opgehaald met alle bijbehorende delen in kratten en dozen (tot en met de originele B18 waarvan enkel het onderblok in elkaar zat). Hier zat ook nog een halve amazon 2-deurs bij met veel plaatwerk, versnellingsbakken, voortreinen en nog een B18 in onderdelen. Ondertussen heb ik aardig wat onderdelen verkocht die ik absoluut niet nodig zou hebben en zit de oude B18 uit de combi in een 144 die ik zonder motor heb aangeschaft (dit moet een winterauto worden/auto voor mijn vriendin).

De combi heeft ondertussen een stuk meer plaatwerk dan toen ik hem ophaalde, alle ontbrekende balken zijn teruggeplaatst en de bodem is bijna helemaal dicht. Wat mijn nog rest qua laswerk aan het casco is de motorruimte/front en het plaatwerk in de achterzijde van het casco. Deuren, motorkap en front zijn zo goed als roestvrij. Wat na het casco nog moet worden gelast zijn de delen van de achterklep.

Verder heb ik 2 B20's en een losse overdrive aangeschaft om in de combi te zetten. Het plan is om een B20E te voorzien van TT4 nokkenas en om deze met SU carburateurs op LPG te laten lopen. Achter deze motor komt een M40 waar ik de overdrive aan wil gaan zetten (heb enkel de lange uitgaande as nog nodig).

Overige plannen voor de combi zijn:
-LPG ringtank onder de laadvloer (hiervoor heb ik een oude benzinetank opengeslepen en een compartiment weer dicht gemaakt als kleine benzinetank).
-Verlagingsveren aan de voorzijde icm luchtvering op de achteras.
-Plaatsen van tochtluikjes zoals deze ook te vinden zijn in de 140/240 serie.

Hier komen vast nog wat dingen bij maar dat is voor een later stadium van het project. Ik ga proberen om hier geregeld updates te plaatsen.


Combi net na aanschaf


Eerste laswerk in 2016, ondertussen een beter lasapparaat en plaatbewerkingsgereedschap aangeschaft.


Bodem zit er bijna weer in (oktober 2018)



Project LPG 'onderbouw', Ik heb nu ruimte onder de klep voor een ringtank van 60x27 cm (64 liter bruto).
Ik heb deze benzinetank gratis kunnen krijgen (waarvoor dank aan Albert de Leest!), deze zat vol met deuken die ik er uit kon slaan zo gauw ik de tank open had gesneden. De tank die bij de combi zat heb ik nog op zolder liggen.


De projecten die nu stil staan in de schuur, de 144 heeft vooral heel gaten her en der (achterste wielbakken zijn rondom losgerot van de bodem). Kwestie van dichtlassen, spuiten en apk er op. Hier zit nu de B18 uit de combi in (gehoond, gereviseerde kop).

'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'70 145
'72 164E
'72 144
'81 244 GLE (verkocht)
'97 V70

www.volvokv.nl/forum/profile/8082-thomas-klimp-gast

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
01-12-2018 11:03 #180564 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Restauratie amazon combi (deel II)
Dat is je beste keuze , géén D24 er in!
Ik heb ruim 10 jaar een haat/liefdeverhouding gehad met zowel de D24 als de D24TIC.
Alleen als je van voordurend sleutelen houdt (zoals ik) dan is het een "aanrader".
Als je tóch graag had willen dieselen had je beter een Volvo 5-cilinder gepakt, goede sound en kwaliteit.

Je gaat nu gelukkig voor de degelijkheid en authenticiteit van een redblock, dat doet mij goed.
Bovendien is diesel vernederd tot zondebok en heeft LPG weer een nieuwe toekomst.

Veel plezier met je mooie project, je hebt lekker de ruimte in elk geval!

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-12-2018 22:09 - 30-12-2018 22:12 #181121 door Thomas Klimp
Beantwoord door Thomas Klimp in topic Restauratie amazon combi (deel II)
Tussen de kerstdagen en oudjaarsdag door toch nog wat dingen kunnen doen voor de combi. Ik heb lang gezocht naar een passende ringtank en ik heb een vrij jonge ringtank kunnen kopen die precies onder de laadvloer past. De tank kwam uit een sloper dus ik heb flink op de prijs kunnen besparen (oud ijzer prijs), de inhoud is 64 liter dus daar kom ik een heel eind mee.


Verder heb ik nog een lange uitgaande as kunnen vinden zodat ik een M40 kan ombouwen zodat ik er een d-type overdrive achter kan zetten die ik afgelopen jaar heb gekocht.

'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'70 145
'72 164E
'72 144
'81 244 GLE (verkocht)
'97 V70

www.volvokv.nl/forum/profile/8082-thomas-klimp-gast
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-01-2019 22:34 #181253 door 16020-dummy
Beantwoord door 16020-dummy in topic Restauratie amazon combi (deel II)
Mooi dat je er eentje hebt kunnen vinden voor een acceptabele prijs. Begrijp ik het dan goed dat je in datzelfde gedeelte een kleine benzinetank hebt? Ik wil mijn combi tzt ook op gas gaan zetten, dus ik vind het wel interessant om te weten hoe dat zo efficiënt mogelijk weg te werken is. Dus zo min mogelijk laadruimte inleveren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-08-2019 10:05 - 15-08-2019 10:09 #184712 door Thomas Klimp
Beantwoord door Thomas Klimp in topic Restauratie amazon combi (deel II)
De laatste maand heb ik weer wat tijd gehad om bezig te gaan met de combi, er is flink wat laswerk gedaan. Alle vloerdelen en draagbalken zitten weer op hun plek en de voorkant van de wagen is ook weer compleet. Met behulp van een zetbank kan ik veel delen nu zelf maken van onbewerkte plaat. Volgende stap is het laswerk aan de spatborden en dan door met de achterkant waar veel rotte plekken zitten. Met name de bakken achter de achterwielen zijn slecht. Als al het plaatwerk klaar is ga ik verder met het inbouwen van de lpg tank en het maken van de benzinetank.

Zijpanelen met tochtluiken overgenomen uit de 100 serie:


Gaten van de veerpoothouders zijn weergedicht:


Radiator panelen geplaatst, nu kunnen de spatborden, front en motorkap worden gepast:

'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'70 145
'72 164E
'72 144
'81 244 GLE (verkocht)
'97 V70

www.volvokv.nl/forum/profile/8082-thomas-klimp-gast
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.