'67 123GT 55-78-DU
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
je kijkt tegen epoxy aflak aan van de bodem Re voor
Hier gaan we de laatste gaatjes kitten en komt nog een laag aflak epoxy over, dan heb je een aantal mogelijkheden.
Allereerst PVC direct over de epoxy, dit is mijn 1800Erestauratie in '92 voltooid en ca 40.000 miles gereden...nu 27 jaar geleden...
Detail foto's leggen alles vast, ik heb de wagen de laatste jaren nauwelijks gebruikt en wat zie ik op het dwarse balkje...roest
Daar ga ik binnenkort mee aan de gang.... wordt eerst RX5 en RX10 worden gezien de roest
Bij een project waar je helemaal de bodem kaal maakt, en/of laswerkzaamheden verricht zodat er geen roest meer is kun je 2K primer en aflak gebruiken. Wel de primer goed laten uitharden alvorens de aflak aan te brengen.
Dan heb je een harde en daardoor voor steenslag kwetsbare onderzijde, er zijn een aantal mogelijkheden om de bodem verder af te werken.
Wat je wil is een relatief zachte laag die contrasteert met de onderlaag zo dat je goed kunt zien wat er gebeurt.
Bij een witte body kan zwarte PVC een goede keuze zijn, het is licht, elastisch en gemakkelijk aan te brengen.
Ook zie je ev. beschadigingen goed door de witte ondergrond.
Dan de RX5 op roestige plekken met RX10 eroverheen, zoals de bodem van deze 142 die we vrijwel klaar hebben
Je kunt mooi het eerste randje van het scherm meenemen, daar zit door steenslag vaak beschadigingen
Wat we bij een eerdere restauratie van een Amazon hebben gedaan is heldere tectyl, de eigenaar wilde ook in de winter rijden en zie het resultaat na twee jaar.
Kortom er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Overigens hebben we bij de laatste Amazon RX5 2 lagen gebruikt voor kleine roestplekjes in hoekjes van de bodem en goed laten uitharden, ca. 2 maanden.
Normaal kun je niet epoxy en RX5 combineren, maar als het tijd krijgt om uit te harden en alle thinner eruit is kun je er een epoxy primer overheen doen, dit doen we uitsluitend op de bodem.
Overigens alle holle delen, zeker na laswerk Fluid Film en ik monteer de chroom delen met Waxoil, dan de waxoil weg poetsen van de zicht plaatsen en hou je een goed beschermde binnenzijde.
Tot zover
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Goede spullen is zo belangrijk, voor de loods een ontvetbak, straalkast, compressor en pneumatische leidingen gekocht en aangesloten, kijk maar eens hoe dat werkt.
Begonnen met de voortrein en dan gelijk maar twee reviseren, dat doe ik al een tijd en heb een aardige voorraad 'op de plank'
De triangels passen niet in een pers, dus hier is een stevige bankschroef voor nodig, de hulpstukken heb ik in de afgelopen jaren verzameld uit 'restjes' metaal en oude lagers, ook oude doppen - Engelse maat - werken perfect
Eerst goed schoonmaken en roest eraf, kruipolie en pers je de bus er zo uit
Zo die is prachtig, kan zo weer een nieuwe bus in
Dan de nieuwe straalkast met 10 mm dikke leidingen en een 2-cilinder direct aangedreven compressor, geweldig die oude Duitse spullen, gaat tot 15 bar
Begonnen met de voortrein, hier de triangel ontvet en gestraald
Na het stralen gelijk door in de Zink-alu primer, prachtig spul
En vervolgens in de primer
Twijfel nog over wanneer ik de nieuwe bussen erin ga persen, denk als hij twee keer in de primer staat en het zwart spuiten met de bus erin ga doen
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 16020-dummy
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 65
Ben je (op de achtergrond) ook een 1800ES aan het restaureren?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Deze ES zal nog even moeten wachten, ben met een andere ES bezig en de Amazon moet eerste klaar.
Voor de goede orde, ik doe deze hobby al 40 jaar en verkoop slechts sporadisch een Volvo, verzamel rustig over de jaren heen de onderdelen waar ik soms zo tegen aan loop.
Voor de blauwe ES heb ik het interieur al op voorraad, leuke klusje voor in de winter
Ook de stoelen
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3369
succes
komt goed
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Zowel de bodembekleding met onderlaag, de zijpanelen en alle stoel/achterbank en wielbekleding
Blijft een kostbare aanschaf maar ben tevreden over pasvorm, kwaliteit en dan is deze set het ook waard.
Kijk regelmatig op Ebay, maar bedankt voor de tip !
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Kostte wel even moeite ... maar dan is het mogelijk het stuurhuis te demonteren en dit zag er netjes uit, de hardware is erg solide en het meest bedreigende voor het stuurhuis is de olie lekkage die vaak optreedt.
Gelukkig heeft het VKO een revisiesetje, de twee oliekeerringen en pakking compleet met bussen, maar dit laatste was niet eens nodig.
De stuurwortel, geen slijtage zichtbaar ... is fijn want is niet meer verkrijgbaar.
Ook het hulpstuurhuis schoongemaakt een nieuwe pitmanbus erop, wat zal dat straks strak sturen...
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Is niet alleen handig maar voorkomt ook beschadigingen in de motorruimte.
Doen we straks ook met de achteras.
Ik heb er voor gekozen om geen tectyl te gebruiken, alles zit in de Clear Varnish een heldere laag die ook beschermt tegen roesten, op deze wijze blijft alles mooi en wordt de onderkant net zo mooi als de bovenkant....
Dit is de eerste keer dat ik het zo doe en zit nog te dubben wat met de binnenschermen te doen, die zijn nu in de carrosseriekleur wit 79 en denk van een afstandje niet mooi door gebrek aan contrast. Het zou beter zijn deze zwart te maken b.v. weer PVC spuiten - wat ik bij de 1800E heb gedaan- of er binnenschermen in monteren, maar dat is niet origineel en kun je de binnenrand niet zien.
Wat ook nog een puntje is, betreft de borgmoeren van de fusees deze worden met een zelfborgende moer (met plastic borgring voor éénmalig gebruik) afgeleverd. Volvo monteerde hier origineel moeren met een splitpen, maar het gat in de schroefdraad ontbreekt en ik weet niet zeker of de moeren nog verkrijgbaar zijn.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Frank van de Luijtgaarden
- Offline
- Expert lid
Het is mooi project waarmee je bezig bent. Het ziet er goed uit.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Gelukkig waren de onderdelen van de oude te gebruiken en zo ziet het nu eruit.
Ook de elektrische onderdelen komen aan de beurt, zoals de claxon... ziet er goed uit dus schoonmaken en spuiten
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.