Plaatsen revisiemotor B-18 in Amazon

Lees meer
30-07-2018 21:06 - 31-07-2018 14:03 #178039 door Joris Buursema
Plaatsen revisiemotor B-18 in Amazon is gemaakt door Joris Buursema
Hallo Allemaal,

Sinds 2 jaar heb ik een donkerblauwe Volvo Amazon 131 (bouwjaar 1967 op LPG) waar ik met zeer veel plezier in rijdt. De vorige eigenaar had het plaatwerk helemaal gedaan en opnieuw gespoten. In de afgelopen tijd had ik er nieuwe veren, schokbrekers, banden, remmen, deurpanelen en nog veel meer klein onderhoud aan gedaan. De motor liep nog goed maar verbruikte wel wat olie.
Op zondag 25 maart jl. gingen we (mijn vader, broer en ik) dan ook met mijn Amazon op pad naar een meeting van de Heckflosse-club van mijn vader. De rit van ca. 200 kilometer was van Voorhout naar Balkbrug. Deze plaats ligt vlakbij het toeristische plaatsje Ommen in de kop van Overijssel. Al rijdend op de snelweg A1 bij Amersfoort hoorden we opeens een zeer zwaar geluid onder de motorkap. Ik stuurde de Volvo onmiddellijk naar de vluchtstrook. De wegenwacht van de ANWB was er snel en dacht aan een krukaslager. We konden met mijn Volvo niet verder, werden weggesleept en kregen vervangend vervoer. De dag erna werd mijn Volvo tegen de avond op een trailer weer thuis afgeleverd.

Wat ga ik nu doen dacht ik bij mijzelf. De Volvo had de hele winter binnen gestaan en het mooie weer komt eraan. Ik wil zo snel mogelijk weer rijden met mijn auto maar wat gaat dat wel niet kosten. Een vervangende B-18 revisiemotor kost bij Nordicar 3000 euro. Dat vindt ik erg veel geld en dan zit de motor er nog niet eens in. Toevallig stond er op Marktplaats een gereviseerde B-18 te koop voor veel minder. Deze motor heb ik op een avond opgehaald uit Drenthe en mijn vader gevraagd of hij wilde helpen met sleutelen. Gelukkig heeft mijn vader een hobbyruimte en de gereedschappen en apparatuur hiervoor. Echter zijn Heckflosse stond op de hefbrug en kon er niet af. Even tussendoor: niet onbelangrijk te vermelden dat ik inmiddels een brief had gehad van het RDW dat de Amazon weer een APK-keuring moest hebben, terwijl ik dacht dat auto’s ouder dan 50 jaar niet meer gekeurd hoefden te worden. De deadline voor de APK-keuring kwam steeds dichterbij.

Als 1e hebben we gekeken naar de olielekkage van de revisiemotor. Toen we hem ophaalden zagen we al dat hij wat lekte maar bij thuiskomst bleek dat veel erger. We dachten aan een oliekering of iets dergelijks. Toen we de motor in de takel hadden konden we pas goed zien wat er aan de hand was. Er zat een gaatje in het distributiedeksel waardoor de inloopolie naar buiten kwam. We dachten eerst het deksel te laten lassen maar bij navraag bleek dit van Zamak, dus niet te repareren. We hebben het deksel gedemonteerd (eerst inloopolie aftappen) en een nieuwe gekocht. Helaas ging tijdens de demontage ook de pakking van de carterpan kapot vanwege de extra gebruikte vloeibarepakking die het revisiebedrijf had gebruikt. Daarom ook het carterpan verwijderd waarbij bleek dat 1 boutje helemaal niet vast zat. De schroefdraad in het motorblok was zwaar beschadigd en uiteindelijk hebben we dit met een insert/helicoil (Engelse maat!) gerepareerd. Na alles weer gemonteerd te hebben en de inloopolie met aanvulling van SAE 5W-30 was de revisiemotor klaar om in te bouwen.

Eerst moesten we de kapotte motor uitbouwen. Op een middag en avond hebben we toen de koelvloeistof afgetapt, de accu en het luchtfilter verwijderd en alles wat aan de bovenkant van de kapotte motor bereikbaar was losgehaald. Zoals de bedrading van de startmotor, dynamo, de slangen van de koeling en de stangetjes en de chokekabel van de carburateur. Tevens hebben we de radiator verwijderd. Overal hebben we foto’s van gemaakt en waar nodig gemerkt met tape en stift. We hebben overwogen de motorkap te demonteren maar dachten deze niet meer exact terug te kunnen plaatsen.

Omdat m’n vader’s hefbrug nog bezet was hebben we bij een garagebedrijf vlak in de buurt alles aan de onderkant van de auto/motor gedemonteerd. Allereerst het voorste deel van de uitlaat/vlampijp en hierna de aandrijfas en het hydraulische deel van de koppeling. Om de versnellingsbak te verwijderen moest eerst de versnellingspook losgehaald worden. In de passagiersruimte zit onder het rubber van de versnellingspook een grote moer die heel vast zat. Vanwege de grote afmeting hadden we daarvoor geen passende sleutel en hebben dit met een extra grote waterpomptang gedaan. De versnellingspook konden we daarna zoals in ons werkplaatshandboek vermeld verwijderen in de 4e versnelling. Hierna hebben we de versnellingsbak verwijderd, de inbusbouten hiervan zaten erg vast. Alles was nu gereed om de oude motor te verwijderen.

Dezelfde week nog hebben we de oude motor met een motortakkel verwijderd. Op het hoogste takkelpunt was er net genoeg ruimte onder de motorkap om deze eruit te halen. Omdat je een dergelijke klus maar 1 keer doet hebben we de motor- en versnellingsbakrubbers vervangen en ook het lager van de aandrijfas en het rubber hieromheen. De revisiemotor was van een Volvo 140 en het koppelingshuis rondom het vliegwiel bleek groter dan die van mijn Amazon. Daarom hebben we mijn eigen koppelingshuis goed schoongemaakt en opgepoetst en op de revisiemotor geplaatst. De koppelingsplaten en het druklager waren in goede staat.

Het plaatsen van de gereviseerde B-18 motor ging in omgekeerde volgorde als hierboven vermeld. Om de motor weer op de nieuwe voorgemonteerde motorsteunrubbers te krijgen was een lastig klusje maar uiteindelijk lukte het. Nadat alles aan de bovenkant zoveel mogelijk gemonteerd was, hebben we de Volvo naar een garage in de buurt gesleept en daar verder op een avond afgebouwd. Hierbij vielen 2 dingen op. De steekas en de versnellingspook waren lastig te monteren. We kregen de pook niet in de 4e versnelling en er was geen beweging in te krijgen. Uiteindelijk lukte het. Toen alles klaar was, het was al tegen 23.00 uur, was het grote moment daar. We probeerden de nieuwe motor weer tot leven te wekken. De startmotor draaide de motor rond maar de motor sloeg niet aan. We liepen alles nog een keer na en alles zat goed volgens ons. Toevallig kwam op die avond de wegenwacht van de ANWB even langs om een kop koffie te drinken bij de garage waar we te gast waren. Hij gaf ons een hulpstukje met bougie eraan gemonteerd om te controleren of we wel vonk hadden. Dit bleek niet het geval. Echter we konden niet ontdekken waar dit aan lag. De wegenwacht keek echt 2 seconden onder de motorkap en zag direct dat er nog een draadje los zat, die aan de zijkant van de stroomverdeler vast moest. Hierna hebben we de revisiemotor weer gestart en deze liep gelijk. Wat zouden we zijn zonder de wegenwacht! De volgende dag bleek de startmotor die bij de revisiemotor geleverd was defect en hebben we de oude van de oude motor erop gezet. Omdat we de motor niet te lang op LPG wilden laten draaien hebben we geprobeerd of deze ook op benzine wilde lopen. Helaas lekte de benzinepomp en ook mijn oude benzinepomp was lek omdat ik altijd alleen op LPG had gereden. Dit had de vorige eigenaar ook gedaan. Bovendien bleef de motor ook wat koelvloeistof lekken. Achteraf was de oorzaak dat de bovenkant van het thermostaathuis van een Volvo 140 kleiner is dan die van een Amazon waardoor de slang er te ruim omheen zit. Als laatste hebben we een nieuwe benzinepomp en een nieuw thermostaathuis geplaatst. De APK-keuring was zoals verwacht een fluitje van een cent en nu kan ik na 2 maanden eindelijk weer rijden met mijn geliefde Amazon. Jullie moeten weten dat ik 22 jaar en banketbakker ben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-07-2018 11:35 #178051 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Plaatsen revisiemotor B-18 in Amazon
Een mooi verhaal Joris!
Een beetje raar dat met die motor die na revisie lekte. Goed dat het gelukt is dat weer op te lossen.

Ik moest ook even Googelen naar een "Heckflosse". Dat blijkt dus een Mercedes Benz W110 met kleine vleugeltjes achter te zijn. Ook mooi!

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-07-2018 22:09 #178071 door Joris Buursema
Beantwoord door Joris Buursema in topic Plaatsen revisiemotor B-18 in Amazon
Haha ja dat is hem. Alleen die van me vader is crème wit en knipperlichten zitten op het spatbord.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-08-2018 12:18 #178092 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Plaatsen revisiemotor B-18 in Amazon
Beste Joris,
mooi verhaal! dat noem ik ook doorzetten en het avontuur in de techniek aangaan
Heb zelf een technische opleiding, maar eerst via de skelter, later kart, ook gewoon begonnen.
Prachtig! groet fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-08-2018 16:54 #178095 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Plaatsen revisiemotor B-18 in Amazon
Een heel verhaal joh maar alles komt goed. Wat betreft dat auto’s van 50 jaar en ouder geen apk meer hoeven te hebben is er nog steeds niet door. Hou de bericht geving van de fehac in de gaten zou ik zeggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.