amazon combi 1968 reis klaar maken

Lees meer
13-04-2018 14:04 #176424 door Jimmy Brouwer
amazon combi 1968 reis klaar maken is gemaakt door Jimmy Brouwer
Hallo allemaal, ik ben vrij nieuw tot de club en heb ook een 1968 amazon combi, en die wil ik binnenkort mee op reis door een stukje van Europa nemen. ik heb hem al een maand of 2 en al verschillende dingen aan gedaan. hij is dan ook bijna reis klaar helemaal op een budget. hij ziet er natuurlijk ook niet perfect meer uit maar ik vind hem prachtig. wat er nog mee moet is denk ik de remmen om door de apk te kunnen denk ik, de apk keur dus, ik zou hem graag willen laten taxeren maar weet niet precies wat dit kost en denk dat dit te duur zal zijn, de tank slang voor de lpg tank lekt dus vervangen, verder heb ik een beetje moeite met wat electrische dingen. ik ben 19 en ook maar een halve automonteur maar een volvo als deze is makkelijk aan te werken. mijn vraag is of jullie nog tips/ ervaring/ informatie of andere dingen kunnen vertellen waar ik vooruit mee kom. ik heb ook al veel gehad aan de site, forum en de winkel. ook veel aardige mensen, groetjes Jimmy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-04-2018 14:59 #176426 door Jimmy Brouwer
Beantwoord door Jimmy Brouwer in topic amazon combi 1968 reis klaar maken
oohja en 1 carburateur lekt, een slangetje ervan. het is een b18a met 2 su carb's, hij start en loopt prima op lpg maar als ik benzina aanzet ben ik bang dat deze op het uitlaatspruitstuk drupt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-04-2018 19:00 #176428 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic amazon combi 1968 reis klaar maken
Altijd lekker, zo´ń open vraag.

¨19¨ , ¨budget¨ , ¨mee op reis een stukje door Europa¨, ¨ḧalve automonteur¨. Da´s al heel wat. Ik weet niet of ik mijzelf ¨een halve automonteur¨ zou durven noemen, maar doe toch een poging om je vraag te beantwoorden.

Als je geen gedetailleerde onderhoudshistorie hebt (dwz incl alle facturen van verkoper) dan zou ik om te beginnen alle vloeistoffen vervangen, zoals daar zijn :
- motorolie
- versnellingsbakolie
- koelvloeistof
- differentieel olie (gelijk pakking vervangen)
- stuurhuis olie
- olie hydraulische koppeling
- remvloeistof
en
- ruitenwisservloeistof aanvullen

Heb je dat gedaan, dan zou je nog naar de electra kunnen kijken.

Meet eens de accu spanning in rust (bvk ergens tussen 12,5V en 13V) en met draaiende motor (bvk ergens tussen 13,6V en 14,6V). Is die ok, dan zegt dit nog niet alles over de startcapaciteit van je accu. Een indicatie daarvan kun je krijgen door een paar startkabels oid met de accu te verbinden en naast je op de passagierstoel te leggen. Sluit hier een voltmeter op aan en kijk wat er met de spanning tijdens het starten gebeurt. Die daalt fors, daś normaal. Daalt die onder de 10V dan wordt het bedenkelijk. Daalt die tijdens het starten onder de 9V, dan is er geen twijfel : accu vervangen.

Verder zou je naar de zekeringen kunnen kijken. Die keramische zekeringen zijn niet overal makkelijk verkrijgbaar, zeker de korte dikke witte hoofdzekering (25A) niet. Zou dus een compleet setje meenemen.

Tja, wat nog meer ?

Hoe zit het met :
- remblokken voor
- dikte remschijven
- remvoeringen achter
- banden (ook al zien ze er nog goed uit, dwz voldoende profiel en geen krakelures in het rubber, hoe oud zijn ze ?)
- afstelling handrem

Verder zijn er nog zaken die bij de apk aan de orde (zouden) moeten komen, zoals speling (wielen, spoorstangen, etc), maar dit lijkt me een aardig begin ......

Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-04-2018 19:20 - 13-04-2018 19:24 #176429 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic amazon combi 1968 reis klaar maken
Ik rijd 2 x per jaar naar Hongarije met de Amazon, daar heb ik een reis-setje voor. Daarin afstelgereedschap; voelermaatjes en stroboscoop, reserve ontsteking compleet met verdeler en punten, extra bougies en kabels,remcilinder en stelnok, een remmen felssetje met nippels en leiding, 1 remleiding van rubber. reserve bobine, carburateur en hotspark setje. Een reserve verdamper, 3 soorten gasnippel,elektra draad, tang en platte stekkers, zekeringen en lampjes. Een gereedschapsset (tangen schroevendraaiers, bahco 's, metrinch gereedschap boxje,goede led-zaklantaarn ,slangklemmen, tieribs, ductape, ophangrubbers uitlaat 1 vangband. Olie, remvloeistof en koelvloeistof en wss ben ik nog wat vergeten. Een eerste hulpsetje en reflectievestje. Dat zijn ongeveer 2 gereedschap koffers vol.
Als je de wagen een beetje kent weet je na verloop van tijd wat er mis kan gaan en je wilt toch door kunnen desnoods met hulp van een plaatselijke garage.
Succes met de reis iig ;-)

Ps een ANWB lidmaatschap met extra Europadekking is essentieeel, die kosten heb je na 1x pech eruit,en taxeren via deze club is niet duur!

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Serge van Ruyssevelt
  • Serge van Ruyssevelt's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
14-04-2018 09:13 - 14-04-2018 09:16 #176438 door Serge van Ruyssevelt
Beantwoord door Serge van Ruyssevelt in topic amazon combi 1968 reis klaar maken
Simon als je nog eens in Hongarije bent kunnen we misschien eens samenkomen ?ik ben bij ADAC in D verzekerd voor onderweg is 1 verzekering en die geld dan voor al je wagens

Life is fine in Hungary and to be the only Amazon Combi

1991 trabant combi´
1972 1800 ES
1965 Amazon combi
1965 duett
1957 pv444 l
1956 chevrolet Bel air 2dr http
1956 Chevrolet Nomad (needs full resto)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-04-2018 15:05 #176441 door Jimmy Brouwer
Beantwoord door Jimmy Brouwer in topic amazon combi 1968 reis klaar maken
alvast bedankt rob, vloeistoffen zijn allemaal al vervangen en sommige geflushed. accu is ook getest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-04-2018 15:08 #176442 door Jimmy Brouwer
Beantwoord door Jimmy Brouwer in topic amazon combi 1968 reis klaar maken
bedankt voor je antwoord hier heb ik ook veel aan, helemaal wat je allemaal meeneemt. en hongarije is ook een mooi stuk rijden zeker, ik zat meer te denken aan zuid frankrijk, stuke spanje en misschien italie, als ik het al zo ver breng. ik heb wel 2,5 maand de tijd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-04-2018 23:13 #176448 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic amazon combi 1968 reis klaar maken

Jimmy Jimmy schreef : oohja en 1 carburateur lekt, een slangetje ervan. het is een b18a met 2 su carb's, hij start en loopt prima op lpg maar als ik benzina aanzet ben ik bang dat deze op het uitlaatspruitstuk drupt.


Dan zou ik er maar voor zorgen dat dit verholpen is voor je op vakantie gaat en dat hij ook op benzine goed loopt want je zal niet overal op tijd gas kunnen tanken.

En een taxatie kost bij een erkende taxateur €100 +/- Althans dat betaalde ik in 2005 voor mijn opel admiral. maar ik geloof dat als je lid bent van de VKV club je dan €20 betaald maar hou me te goede want ook dat is voor mij al weer een paar jaar geleden.

Voor de reis hoeft ie er niet gelikt uit te zien, maar zorg dat hij technisch 100% is en zeker als je 2,5 maand gaat toeren. Dan rij je minimaal bijna elke dag wel en dat is bij een oldtimer toch even anders als bij een hedendaagse auto. Je moe niet vergeten dat hij al een werkzaam leven achter de rug heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.