Trotse eigenaar van mijn 144

Lees meer
12-02-2017 22:45 #166689 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Trotse eigenaar van mijn 144
Welkom Sander,
leuk, weer een 140 erbij!
lijstje met werkzaamheden klinkt zeker niet onoverkomelijk, succes met afwerken en veel plezier met je 144!

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-02-2017 21:19 #166766 door Sander Langbroek
Beantwoord door Sander Langbroek in topic Trotse eigenaar van mijn 144
Vandaag eens even aan het rommelen geweest op de eerste mooie lentedag. Auto stukje vooruit, zodat hij in de zon staat en genieten maar.

Als eerst de armleuning vastgezet, kleinigheidje. Daarna maar eens gebogen over het waarschuwingslampje van de remmen. Deze brandde niet toen ik 'm kocht, wat niet verwonderlijk is met het stekkertje van de remmendrukwaarschuwing los. Even losgehaald zodat de cilinder binnenin weer in het midden staat en vastknuppen maar weer. Waren alle storingen maar zo eenvoudig...

Daarna even instrumentenpaneel eruit gehaald. Niet moeilijk, als je eenmaal weet waar de schroefbusjes zitten. Voor degene die hier nog mee aan de slag moet: links bovenzijde, rechts onderzijde. Als je met je hand onder het dash achter je klok voelt, voel je ze zitten. gewoon met de hand losdraaien. Flink wurmen en even de licht- en/of fanschakelaar weghalen. Als je, zoals ik, de lichtdimmer wil aanpakken, hoeven de kabels niet los. Ik heb ervoor gekozen om de dimmer helemaal weg te halen (waarvoor zit dat ding er eigenlijk, zit zelfs nog op mijn s60... alsof iemand dat ooit gebruikt..?) en de twee polen door te verbinden (stukje installatiedraad ertussen). Werkt weer keurig :)

Gisteren mijn automaat bijgevuld met wat verse ATF-F. Nog niet echt effect met het schakelen (slaat nog steeds de 2 over en bokt bij stilstaan in D of R). Volgens mijn peilstok staat er nu wat te veel olie in de bak, en hij lekt flink aan de onderkant. Weet iemand of de BW35 een overloop heeft?

Dank alvast!

Amazon '65
245 '76

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Chris Chaudron (GAST)
  • Chris Chaudron (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
18-02-2017 10:25 #166831 door Chris Chaudron (GAST)
Beantwoord door Chris Chaudron (GAST) in topic Trotse eigenaar van mijn 144
toch alweer goed bezig. stukje bij beetje komt ie wel in orde. Van de week ook mijn eerste 144 (model 1971) automaat binnen gekregen. Ook ik ga deze week eens een lijstje maken van wat er allemaal aan moet gebeuren. En met één A4tje zal ik er niet zijn. Maar ik heb geen haast. Ze heeft APK en zal gewoon rijdend blijven (hoop ik).

Eigen Volvo's eerst....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-04-2017 13:11 - 24-07-2017 16:47 #168430 door Sander Langbroek
Beantwoord door Sander Langbroek in topic Trotse eigenaar van mijn 144
(...)

Amazon '65
245 '76

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-05-2017 09:18 #168842 door Sander Langbroek
Beantwoord door Sander Langbroek in topic Trotse eigenaar van mijn 144
Afgelopen weekend kunnen doorstrepen: automaatbak vervangen. Een lekker dagje sleutelen bij Ed van de Zee.
Het was veel werk, soms een moedeloos momentje, maar hij schakelt nu als een malle!



Een paar tips voor hen die deze klus nog wacht:

In mijn geval kon de koppelomvormer blijven zitten. Ik heb er voor gekozen om de olieleidingen los te maken bij het verbindingsstuk onder het blok. Je zou ervoor kunnen kiezen om deze los te maken direct van de automaat, dan kun je veel beter bij de onderste bout aan de rechterzijde.

Bij het plaatsen van de automaat: let op dat de nokjes op de koppelomvormer goed zijn uitgelijnd met de uitsparingen in de automaat. anders krijg je 'm er niet op...


Check of de stekker op de automaat dezelfde is. In mijn geval is dit niet zo. Dat wil zeggen: de normale bw35 heeft 4 draden:. Op de vervangende automaat die ik heb geplaatst zat een heel andere stekker met 5 draden. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om (na lang zuchten, proberen en kreunen) om de schakelaar te omzeilen: de bedrading samen (behalve wit voor achteruitrijlicht) in één keer op een massa te knuppen. Haal dan wel even de draad van het startrelais in de zekeringbak los (zekering 4, achterste blauw/geel), anders werkt je knipperlicht niet. Nadeel is inderdaad dat de achteruitrijverlichting niet werkt. Aanvankelijk wilde ik naar een handbak over, maar de bw35 schakelt nu zo lekker dat ik misschien de automaat wel wil houden... Dan moet ik dus nog even een oplossing bedenken voor de achteruitrijverlichting (misschien een simpele drukschakelaar bij de pook of dergelijks), of natuurlijk de originele 4-draads schakelaar werkend krijgen.

Voor degenen die hier nog mee aan de slag moeten: heel veel succes!


Amazon '65
245 '76
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
09-05-2017 09:31 - 09-05-2017 09:33 #168844 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Trotse eigenaar van mijn 144
Mooie klus, zo'n bak vervangen. Gewoon een zelfde type of iets moderner?

Groet,

Mathieu.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-07-2017 18:12 #170694 door Sander Langbroek
Beantwoord door Sander Langbroek in topic Trotse eigenaar van mijn 144
Ha Mathieu,

Het was me het karwijtje wel :)
Ik heb in eerste instantie gewoon gekozen voor de BW35. misschien wil ik uiteindelijk voor een ombouw naar een handbak gaan, maar aangezien het een rijdend restauratieproject is, eerst maar even voor de weg van de minste weerstand gekozen, ook omdat ik nog niet precies weet wat ik wil qua transmissie.

Wel heel fijn, een automaat die werkt!

Amazon '65
245 '76

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-08-2017 16:12 #171011 door Sander Langbroek
Beantwoord door Sander Langbroek in topic Trotse eigenaar van mijn 144
Vandaag flink bezig geweest met roestbestrijding: spatschermen weggehaald, frontpaneel weggehaald. Kabelboom goed markeren, en ff moffelen... Nu borstelen maar! Volgende week laten lassen, goed schuren en in de epoxy. Spatschermen is weinig meer, als iemand die nog heeft... (klein knipperlicht).



De automaat schakelt keurig, mits goed op de olie. En dat is wel een probleempje. Hij hij lekt als een zeef. Verdachten na eerste inspectie: carterpanpakking, olieleiding (koppeling onder het blok), ook zag ik dat er wat onder de koppelomvormer hing, allicht dus toch de koppeling.
Olie even afgetapt, fijn ook dat je voorganger de plug met brute kracht heeft vastgedraaid. Na wat gemartel kwam er een geringe hoeveelheid bruine brij uit. Volgende week even goed blinken poetsen aan de onderkant, nieuwe pakking voor de carterpan erin en kijken wat er gebeurt...

Amazon '65
245 '76
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-08-2017 09:04 #171028 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Trotse eigenaar van mijn 144
Welkom in het leven van het rijden met een oldtimer. Met ups en downs kom je er wel en leer je ontzettend veel. Van belang is veel geduld en niet bij de pakken neer gaan zitten. Je zal met deze wagen voorlopig wel 2 stappen vooruit doen en weer een stap terug. Maar als je door blijft gaan heb je wel een auto die je van haver tot gort kent.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-09-2017 09:10 #172030 door Sander Langbroek
Beantwoord door Sander Langbroek in topic Trotse eigenaar van mijn 144
Hij staat binnen. Voorlopig. Toch maar groot aanpakken: in plaats van steeds kleine stapjes, in één keer goed doen. Vooral de bodem en lak verdienen nu de volle aandacht.
Nu was het mijn dagelijks vervoer, dat is gelukkig opgelost: vorige week deze Amazon toegevoegd aan het 'wagenpark':

Binnenkort het blok/bak eruit, auto in de kantelbrug, tectyl eraf en kijken wat we tegenkomen...

Amazon '65
245 '76
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.