1967 amazon restauratie.

Lees meer
24-01-2017 16:13 - 24-01-2017 16:16 #166254 door Martin Waninge
1967 amazon restauratie. is gemaakt door Martin Waninge
hallo allemaal.

vandaag ben ik met een klein stapje begonnen aan de restauratie van mijn amazon.
ik zou jullie graag willen meenemen in dit proces



ik had mijzelf op deze pagina al voorgesteld: www.volvokv.nl/forum/ik-en-mijn-volvo/26...rtin-met-zijn-amazon
voor de achtergrond info zegmaar.

qua restauratie gaat de auto helemaal uit elkaar.
in het verleden is de auto vermoedelijk al een keer gerestaureerd en niet overal evengoed behandeld.
op sommige plekken begint de auto dan daar ook weer te roesten.
ik heb een half jaar geleden al een kokerbalk moeten vervangen omdat deze van binnenuit door geroest was.
om dit na de restauratie te verkomen haal ik liever de onderste steen boven.

ik zag laatst een bedrijf waar je zelf je auto kon stralen onder begeleiding.
dit kostte aanzienlijk minder dus misschien wel aantrekkelijk.

de auto was voor deze restauratie mijn dagelijkse en zal dat ook weer worden als hij klaar is.
dus tijdens de restauratie zal ik wel wat extra gemakken plaatsen.

zojuist heb ik de compressie van mijn b20 gecontroleerd.




kwam er niet achter of het een b20a was of een b20b met een carb.
de uitdraai van de test was alleen even schrikken.
ik weet niet meer of je bij en volvo de cilindervolgorde aangeeft vanaf het schutbord of vanaf de grill.
ik heb het vanaf de grill gedaan.

cilinder 1: 9 bar
cilinder 2: 8.5 bar
cilinder 3: 7 bar
cilinder 4: 7 bar

nou moet ie als ik het goed begreep tussen de 11 en de 13 zitten.
dus dit opent weer een heel nieuw boek.

origineel of restomod.
nou hoor ik de meeste denken ''oh nee daar hebben we er weer een.''
dat klopt :cheer:

deze motor moet duidelijk wat liefde en revisie hebben.
heeft een van jullie ervaring met het laten reviseren van motoren?

ik heb zelf basis niveau van sleutelen als in mbo niveau2 autotechnicus.
dus een blok uit elkaar halen en in elkaar zetten lukt wel.
alleen het honen, vlakken zal buitenhuis moeten gebeuren.
wat zijn de kosten hierachter die ik in mijn achterhoofd moet houden.

want aan de ene kant dit b20 blok behouden is keus nummer een. hij is wellicht niet origineel geleverd in deze auto maar toch.
met een andere nokkenas en dubbele carburatoren is er nog best wat leuks qwa kracht van te maken.
en aangezien deze toch gehoond moet worden is het opboren naar een b21 ook een goede overweging.

een andere overweging zou zijn een b18b blok wat origineel in deze auto hoorde.

of..

een b210ft of b230ft
dit is natuurlijk een hoop meer werk.
maar ook weer een hoop extra kracht.
en wie houd er niet van extra kracht?
natuurlijk zouden de remmen ook flink aangepast moeten worden.

maar hier zit ik dus nog een beetje dwars over.
de overweging van kosten->werk->pk.

alle tips of andere informatie bronnen zijn welkom.
ik ben deze gehele week gelukkig nog vrij van mijn werk.
morgen ga ik eerst met de auto langs de apk.

de reden daarachter is dat als de auto nu apk word goed gekeurd deze nooit meer hoeft.
dus stel ik ga er toch een grotere motor in bouwen, dat deze niet meer bij de keuring naar boven komt.
bij de rdw kan ik alleen vinden dat er een 4 cilinder in mijn amazon hoord.
niks over inhoud of wat dan ook.

ik hoor graag van jullie ervaring met motor revisie en/of ombouwen naar de grotere redblocks.

1967 amazon 131 b20 0verdrive
1969 amazon 220 b20 overdrive
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-01-2017 18:06 #166256 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic 1967 amazon restauratie.
Is de compressietest uitgevoerd met warme motor? En met een meter die met regelmaat wordt getest c.q. geijkt? Een compressiemeter die jarenlang niet meer is geijkt, kan namelijk zo maar 2 bar te weinig aangeven, weet ik uit eigen ervaring...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-01-2017 22:32 #166260 door Martin Waninge
Beantwoord door Martin Waninge in topic 1967 amazon restauratie.
Hallo gert.
Bedankt voor je reactie.

Ik heb inderdaad de motor eerst laten warm draaien voor ik de test uitvoerde.

Ik ben bang dat het ook niet aan de meter ligt
Die heb ik net nieuw gekocht en vandaag voor het eerst gebruikt.

1967 amazon 131 b20 0verdrive
1969 amazon 220 b20 overdrive

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-01-2017 00:33 #166262 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic 1967 amazon restauratie.
Beste Martin, zo lang de motor goed loopt zou ik me daar niet te druk om maken.
Een motor eruit en erin is zo gebeurt, ik zou me meer druk maken om de carrosorie dat is niet zomaar gebeurt.
Ik zou de motor als laatste aandacht geven.

succes met de restauratie


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-01-2017 09:58 #166265 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic 1967 amazon restauratie.
B18's en B20's lopen heel lang, ook als ze redelijk versleten zijn...dus gewoon even wachten zoals Johan zegt.
Je zou een lektest kunnen doen, even wat olie op de zuigerr en nog een keer compressie meten. Als er een groot verschil is tov de eerste meting, verlies je compressie op de zuigers( zuigerveren). Bij ongeveer dezelfde waarde zijn de kleppen de schuldigen..

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-01-2017 10:06 #166266 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic 1967 amazon restauratie.
Compressie tussen de 11 en 13 is natuurlijk prachtig, maar rond 8 a 9 is ook mooi als alle 4 cylinders dat laten zien. Cylinders 3 en 4 vallen met een compressie van 7 inderdaad wat uit de toon.
Ik zou de compressie test nog eens een paar keer herhalen (advies Gert) en zou er verder voorlopig niet wakker van liggen (advies Johan), zolang de motor goed blijft lopen en niet overmatig veel olie opstookt....
Je nummering van grille naar schutboard is overigens inderdaad de juiste.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-01-2017 23:20 - 26-01-2017 00:14 #166281 door Martin Waninge
Beantwoord door Martin Waninge in topic 1967 amazon restauratie.
hallo allen.
bedankt voor jullie reactie.

ik ben vandaag begonnen met de amazon te demonteren.
na wat inspectie toch maar de apk afspraak afgezegd.
ik wist dat er een gat zat voor het achterwiel aan de bijrijders kant.
alleen die was wat groter dan dat ik me kon herinneren.
dus het leek me het geld en moeite niet waard en eerst maar kijken wat er allemaal te vinden is
en ik blijf toch maar bij deze of vervangende motor dus geen problemen bij de apk.
ook weer wat zekerheid als hij na de restauratie door de apk rolt.
een kroon op het werk als het ware.

voor ik begon toch nog maar even een rondje gereden.





dat werd weer een verhaal op zichzelf.
ik wist dat de benzine op was.
ik wist alleen niet meer hoeveel gas er in de tank zat.
de auto stond al een tijdje stil dus ik wist niet meer hoeveel km ik erop gereden had.
ook heb ik geen meter voor het gas.
en die op de tank is stuk.
dus jullie raden het al vlak voor huis de peut op.
gelukkig had ik nog een jerrycan met benzine achterin.
alleen na al het starten voor de compressietest gister gecombineerd met het lange stilstaan was de accu ook niet al te vol meer.

na wat hulp door te zuigen aan de benzine slang sloeg de amazon nog net aan gelukkig.






eenmaal weer thuis de accu aan de lader gelegd zodat ik morgen nog een keer de compressie kan testen als dubbel check.
ook het olie trucje leek mij interessant om te proberen.

het schoot me vandaag te binnen ik dacht dat ik een gaskop op de motor had.
maar dat weet ik niet zeker. als dat niet zo is zouden de kleppen best wel eens wat kunnen lekken...
morgen maar eens uitproberen.




tijd om te beginnen. helaas was dit pas aan het begin van de middag maar nog wel wat vooruit kunnen komen

ik heb de sierstrippen aan de zijkant verwijderd
en de motorkap kaal gemaakt van sier onderdelen.
daarna de aandacht gefocust op de binnenkuipen, spatborden en frontje.

het bijrijders spatbord eraf gekregen en daaronder zat de eerste verassing.









flinke roest op het a paneel en kokerbalk waar de deur aanhangt.
en op verschillende plaatsen door
op het a paneel is al een keer een plaat opgelast.
helaas een vlakke plaat en niet met de geponste ribbels erin.
het laswerk was wel netjes alleen helaas gewoon erbovenop gelast.. :dry:
dus dat word een vervangend paneel.

de kokerbalk zal wel wat improvisatie en maatwerk vergen.

ook was de balk waar het spatbord aanhangt al een keer vervangen. niet helemaal tevreden met hoe dat gedaan is. maar eerst maar kijken hoe hard het allemaal nog is.






dat was het weer voor vandaag.

morgen aan de andere kant beginnen en het frontje er afhalen.
hopelijk ook nog wat tijd om de motor zover klaar te maken dat deze eruit getakeld kan worden.
als dan de bumpers er ook af zijn kan ik de auto in de kantelbrug hangen wat het verplaatsen van de auto een stuk makkelijker maakt.

Sorry dat sommige foto's gedraaid zijn zal ze in het vervolg andersom schieten.



1967 amazon 131 b20 0verdrive
1969 amazon 220 b20 overdrive

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-01-2017 23:49 #166282 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic 1967 amazon restauratie.
Beste Martin, je zou bij onderdelen te koop gevraagd eens een lijstje weg kunnen zetten van welke delen je zoekt voor de carrosorie van je amazone, desnoods met fotos van de rotte delen van je amazon.
Misschien heeft iemand een sloop staan waarvan die onderdelen nog goed zijn.
Scheelt je een hoop werk in het maken van onderdelen/plaatwerk.

Nooit geschoten is altijd mis.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-01-2017 00:01 #166283 door Martin Waninge
Beantwoord door Martin Waninge in topic 1967 amazon restauratie.
Dat is wel een goede ja.

Als ik een overzicht heb van de gewenste onderdelen zal ik een lijst posten.

Je weet maar nooit

1967 amazon 131 b20 0verdrive
1969 amazon 220 b20 overdrive

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-01-2017 13:01 #166289 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic 1967 amazon restauratie.
Respect om zo met deze kou buiten aan het werk te gaan. Gister was mijn zoon ook buiten aan zijn citta gilera aan het sleutelen en hij had ff hulp nodig maar papa vindt zijn cv gestookte werkplaats toch wel wat lekkerder werken. Helaas heb ik hem niet aan huis.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.