Amazon '63

Lees meer
09-01-2017 12:21 - 10-01-2017 07:00 #166009 door Dick Turksema
Amazon '63 is gemaakt door Dick Turksema
Heehoi!

Ik ben nieuw met Volvo én op dit forum dus zal me eerst even kort voorstellen.

Mijn naam is Dick Turksema, ik studeer Werktuigbouwkunde aan de Hanze in Groningen en ben met mijn 19 jaar (bijna 20) waarschijnlijk wat aan de jonge kant, maar heb onlangs mijn tweede auto gekocht. Een Amazon uit '63. Ik ben niet vreemd met auto's. Zo heb ik op mijn 16e/17e in mijn eentje succesvol een blok van een Yamaha FZR 750 in een Smart ForTwo gebouwd en op mijn 18e (vorig jaar dus ghehe) een Opel C Kadett gekocht en opgeknapt waar ik tot op heden altijd met erg veel plezier in rijd (zie foto onderaan dit bericht). Ik heb echter altijd de op internet aangeboden Amazons in de gaten gehouden en kwam kortgeleden deze uit zweden geïmporteerde schoonheid tegen op een veiling;



en heb hem samen met een kammeraat opgehaald op zijn vrachtwagen:




Nu is het plan eerst om technisch alle puntjes weer op de op de i te krijgen zodat ik naar de RDW kan voor een kenteken en vervolgens naar de garage voor de apk-keuring. Als dat gelukt is pak ik hem optisch aan, mijn stijl is simpliciteit met een vleugje richting JDM (denk ik) maar wel een zo origineel mogelijk uiterlijk. Ik lees altijd met veel plezier stukken van anderen over hun project, dus dacht dat het nu wel gepast was via dit forum te laten zien wat ik zelf doe en hoop daar wat feedback en tips op te krijgen.

Nogmaals, ik ben nieuw op dit forum (en met forums in het algemeen) dus weet niet of ik dit zo via de juiste weg breng en hoor het graag als dit niet zo is.

Misschien op dit forum een beetje vloeken in de kerk, maar even ter illustratie een foto van mijn Kadett;




~ ps. ik ben van plan om via Instagram ook updates te plaatsen, geïnteresseerden kunnen mij volgen via 'dickturksema'.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-01-2017 12:49 #166011 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Amazon '63
Welkom en nu ook weer een opel en volvo liefhebber. IK heb een Opel Admiral uit 1974 en een volvo 245 uit 1982

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-01-2017 16:56 #166013 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Amazon '63
Welkom op dit forum.
als je op 16 jarige leeftijd de kennis in huis hebt om een fzr750 blok in een smart te bouwen dan belooft dat wat voor de toekomst.
ik zou zeggen plaats hier vooral verslagen en foto's van je projecten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-01-2017 18:00 #166014 door Dick Turksema
Beantwoord door Dick Turksema in topic Amazon '63
Allereerst bedankt voor de leuke reacties!

Bij deze nog even een update wat ik tot nu toe gedaan heb aan de Amazon.
Het leek mij verstandig om de auto eerst een kleine beurt te geven, aangezien ik de geschiedenis niet ken. Ik ben begonnen met het vernieuwen van olie, oliefilter, benzinefilter, zekeringen (alle 4 :whistle: :cheer: ) en bougies. Het benzinefilter lag na de motor een paar keer te hebben laten lopen direct vol met rommel. De volgende dag dus een flesje benzinecleaner gehaald om de aanslag in de tank, leidingen en carburateur los te weken. (eigenlijk moet de tank denk ik ook gespoeld worden maar dat is iets voor later)

De zekeringen;





Afgelopen week heb ik de carburateur helemaal uit elkaar gehaald en in de ultrasoon bak gehad. Hierdoor liep de auto beter, maar nog niet helemaal naar wens (ietwat onregelmatig). Bij de Kadett hielp het vorig jaar aanzienlijk toen ik de kleppen had gesteld, dus heb ik dit vervolgens ook bij de Volvo gedaan met als resultaat dat deze nu sneller start en mooier stationair loopt.

De carburateur;



Kleppen stellen;



Verder heb ik nog wat kapotte lampjes en draden vervangen en de toeter gerepareerd. Bleek dat er voor de toeter twee oorzaken waren waardoor deze het niet deed. Oorzaak één was dat het stiftje die vanuit de stuurstang tegen het stuur drukt (door middel van een veertje) deels was afgebroken waardoor deze net geen contact maakte met het stuur. En oorzaak twee was dat de trilcontactjes (het contactje die verbinding maakt en breekt als het membraan in de toeter trilt, weet echter niet of dit de juiste benaming is) op beide toeters wat gecorrodeerd waren. Beide waren eenvoudig op te lossen.


Tot zover het technische deel. Ik heb ook al wat optische puntjes gedaan, die komen ik een volgend bericht.
Hieronder een opsomming waar ik tot nu tegenaan ben gelopen:

- Benzinemeter slaat als ik de auto op contact zet direct uit naar 'vol'. (Tankmeter blijkt helemaal verrot te zijn)
- Er zit ruimte op het stuur, denk dat dit de fusekogels zijn. (?)
- Rem linksvoor doet niks, rechtsvoor matig.
- Handrem doet vrij weinig tot niks
- De voetschakelaar voor het grote licht blijft af en toe hangen
- Er zitten geen zijspiegels op, deze moeten nog besteld worden. (iemand een goede suggestie?)
- De uitlaat is net achter de einddemper doorgerot (dit is overigens het enige gevonden rotte deel tot nu toe).
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-01-2017 18:47 #166015 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Amazon '63
Ziet er uit als een mooie originele auto :)
fuseekogels , stuurkogels , hulpstuurhuis , je moet het allemaal nalopen.
remmen is vooral loshalen en schoonmaken en dan bekijken wat er vervangen moet worden.
de tankzender is bij het vod en de bekende handelaren verkrijgbaar.
houd rekening met asbesthoudende pakkingen (carburateur) en oude asbest remvoeringen.
ziet er goed uit allemaal :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-01-2017 18:51 #166016 door Dick Turksema
Beantwoord door Dick Turksema in topic Amazon '63
Bedankt!

Ga er komende week mee bezig, zal laten weten hoe het verloopt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-01-2017 11:12 #166033 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Amazon '63
Je vertelde dat je een kleine beurt had gedaan, omdat je de geschiedenis van de auto niet kent. Heel verstandig, maar vervang dan ook gelijk de andere vloeistoffen die er zijn :
- versnellingsbak olie
- differentieel olie (+nieuwe pakking)
- stuurhuis olie
- koelvloeistof
want de kans is groot dat die er "ook al wat langer dan wenselijk" :unsure: in zitten - zeker gelet op de staat van de benzine toevoer .... En als je de koelvloeistof vervangt gelijk even radiateur en blok flink doorspoelen.

Die benzinemeter die gelijk naar vol uitslaat kan ook te maken hebben met de bedrading / massa contact. Als er geen massacontact is (draadbreuk, of roestig contact), oftewel weerstand is oneindig, slaat de benzinemeter ook naar vol uit .....

Succes !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-01-2017 21:42 #166078 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Amazon '63
Taxeer je m ook ff, Dick? Mooie wagen!

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-01-2017 09:50 - 13-01-2017 09:54 #166089 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Amazon '63
Goed bezig Dick en welkom op dit forum. Mooie wagen heb je gevonden, is volgens mij erg origineel proficiat. Het probleem met de remmen voor zouden ook nog je remslangen kunnen zijn, die willen nog wel eens dicht slippen. Als ik me niet vergis heeft deze wagen nog trommelremmen voor, misschien zou je kunnen overwegen om ze om te bouwen naar schijven. Het past een op een van de nieuwere types en is een stuk prettiger remmen als je ook wat sportiever wilt rijden. Met jouw technische kennis en achtergrond weet ik zeker dat je dit gemakkelijk kunt doen, misschien moet alleen de loop van de remleiding wat aanpassen van midden boven de as naar het punt laag achter de as.
Heel veel succes, ik blijf je volgen, leuk

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.