Bagage rek 1800ES

Lees meer
10-02-2016 13:18 #158128 door Wouter Spijker
Bagage rek 1800ES is gemaakt door Wouter Spijker
Hallo,

Een groet uit Melbourne Australie, waar ik nu 11 jaar woon (vakantie liefde, en the rest is history).
Ik heb hier een lang gekoesterde wens vervuld en een 1800ES gekocht. Ik heb er intussen flink aan gesleuteld en, laten, lassen; EZ power steering (absoluut noodzakelijk voor deze loodzware stuurder) en de drie achterpanelen vervangen met aftermarket panelen. Dat was een flinke klus. Wat er bij demontage uit de spouwmuur kwam gevallen was moderne archeologie: luciferdoosje, batterijen, pennen, etc. etc. allemaal met opschrift van lang verdwenen merken. Ik had het geluk een vrijwel nieuwe versnellingsbak te vinden zodat mijn bak geheel reviseerd kon worden. Sportief schakelt het nog steeds niet maar dat was denk nooit het geval. Er zijn in Australie waarschijnlijk niet meer dan 30 ES-en.

Mijn vraag: ik heb onlangs een prachtig bagagerek gekocht op Ebay (CA, USA, zoals altijd), vrijwel nieuw en nog in de originele doos! De verkoper zegt dat mijn plafond er niet uit hoeft om dit te monteren, dat het zo in het dak geschroefd kan worden. Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat het plafond er voor uit moet want dat zou het indertijd tot een erg onaantrekkelijke accesoire gemaakt hebben. Ik zou het toch fijn vinden om dit bevestigd te horen van iemand die dit al eens aan de hand heeft gehad.

Alvast mijn dank!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-02-2016 16:42 #158132 door O.T.A.B. Gerrits
Beantwoord door O.T.A.B. Gerrits in topic Bagage rek 1800ES
Hallo Wouter,

allereest gefeliciteerd met je 1800 ES. Tav je vraag over de dakmontage van het baggage-rek, ik heb/had eveneens een baggage rek op mijn dak van de 1800 ES. Heb deze er inmiddels vanaf gehaald tijdens de renovatie met een nieuwe laklaag, maar in principe kan het er gewoon op. Ik heb ze er helaas niet zelf vanaf gehaald, maar zal nogmaals controleren voor je hoe deze op het dak bevestigd waren. Mocht er iets specifieks aan de bevestiging zijn, dan kom ik daar op terug.

Succes down-under.

groet,

Onno

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-02-2016 19:00 #158137 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Bagage rek 1800ES
Bij mijn 145 zijn er origineel gaten in het dak geboord en daarin speciale blindklinkmoeren gezet waarin alles vastgeschroefd werd, dus alles van bovenaf zonder dat de hemel eruit moest. Ik neem aan dat het bij de 1800ES hetzelfde gedaan wordt.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-02-2016 19:44 #158139 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Bagage rek 1800ES
Het mooiste is misschien nog om dan rawlnuts te gebruiken. Dan heb je ook meteen een rubberen afdichting ter voorkoming van lekkage. Is alleen even de vraag of die voldoende verzinken om ze onzichtbaar te maken als de pootjes van het roofrack op het dak komen te staan.


Bron plaatje: www.gyzs.nl/rawlnuts-hollewandplug-rubber-m6x35

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-02-2016 20:30 #158142 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Bagage rek 1800ES
Volgens de tabel is de wanddikte (in dit geval plaatwerkdikte) veel te dun voor deze rawlnuts.
Ik bedoel het soort moer (rivet nut) zoals voor de dakreling van een Volvo 700, 900, V90 onderdeelnummer 986764 (er zullen ook even goed bruikbare universele te koop zijn).
Het gat met verf tegen roest behandelen en als de verf nog nat is de moer erin klinken, dan is het tussen de plaat en moer zeker dicht. De bouten er naderhand met iets loctite of zo erop in schroeven, dan is het dicht en rammelen ze niet los.
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-02-2016 20:56 #158144 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Bagage rek 1800ES
Dat kan ook, dan kom je meer uit bij dit soort "verzonken kop" blindklinkmoeren.

Bron plaatje: Borenco
Maar wellicht dat die rawlnuts ook wel kleiner te koop zijn.
Is misschien sowieso goed om even te kijken wat er lokaal beschikbaar is.
Conclusie lijkt me sowieso dat er genoeg mogelijkheden zijn om het dakrek te monteren zonder de hemel te verwijderen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-02-2016 23:19 #158147 door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic Bagage rek 1800ES
Ik zou de hemel losmaken is bij een es nogal makkelijk te doen dan loop je ook niet het risico dat je door de hemel boord en dan blijft er ook geen boorslijpsel achter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-02-2016 18:52 #158156 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Bagage rek 1800ES
Een tip om te voorkomen dat men te diep boort: er zijn meerdere maten ringen met een schroefje in de handel die men om een boort vastzet zodat men de maximale boordiepte beperkt. Deze zijn eigenlijk voor houtboren om pluggaten op de juiste diepte te boren, maar werken natuurlijk net zo goed op ijzerboren. Werkwijze: plakband op de boorplek om beschadigingen van het dak te voorkomen en de ring zo op de boor zetten dat deze maar net door de plaat gaat (de gladde ring zal dan op het plakband treffen en dus niet de drie punten van de boorkop). De ring zorgt er dan ook voor dat de boor niet bij het eerste doorbreken van de plaat meteen op volle lengte als een soort schroef in de plaat verdwijnt, de boor snijdt het gat dan goed rondom.
Roestende spanen op de hemel liggend is natuurlijk niet goed. Dik het vet op de boorplek houdt spanen normaal goed vast en als je maar net door de plaat boort valt er niets op de hemel omdat de dakplaat van onder met enkele cm dik steenwol beplakt is.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.